Agents Only Live Twice – 2025-08-16, Kopenhagen

Als je op YouTube zoekt naar live-uitvoeringen van filmmuziek, is de kans groot dat je muziek vindt die door het Danish National Symphony Orchestra (Deens: DR Symfoniorkestret) is uitgevoerd, opgenomen tijdens een van hun concerten in Denemarken. Ik heb hun clips allemaal gezien en ik ben altijd onder de indruk geweest van de originaliteit en kwaliteit van deze uitvoeringen. Een van mijn filmmuziekvrienden heeft deze concerten al meerdere keren bijgewoond en hij hoefde me niet te overtuigen om met hem mee te gaan naar hun recentste concert, Agents Only Live Twice.

Met een titel als Agents Only Live Twice zouden we natuurlijk veel James Bond-muziek te horen krijgen, maar dit concert was veel meer dan dat. We kregen niet alleen spannende en originele filmmuziek uit andere spionagefilms te horen, maar deze filmmuziekconcerten van het DR Symfoniorkestret zijn ook bedoeld om het publiek optimaal te entertainen. Dat bleek al meteen tijdens het eerste werk op het programma. Niet alleen was “A Man, A Plan, A Code, Dubai” van Michael Giacchino fantastisch om live te horen, maar daarnaast daalde de presentator Caspar Phillipson tijdens dit optreden horizontaal uit het plafond neer, net als Tom Cruise in de eerste Mission Impossible-film. Het was niet het enige werk uit de Mission Impossible-franchise, want we konden ook luisteren naar “Red Handed” uit de eerste Mission Impossible-film, gecomponeerd door Danny Elfman.

Tijdens de gehele avond liet het orkest zien dat het zeer bekwaam is in het uitvoeren van een breed scala aan muziekstukken uit verschillende spionagefilms. Op het programma stonden twee geweldige suites van John Powell, die ik nog niet eerder buiten Powells concerten had gehoord, namelijk “Tango de los Asesinos” uit Mr. & Mrs. Smith en “Main Title” uit The Bourne Identity. Vooral het laatste stuk was een genot om naar te luisteren, waarbij de percussionisten hun best deden om de strijkers en de enige fagottist te ondersteunen. De andere suites waren een mix van bekende en onbekende filmmuziek, maar wat ze gemeen hadden, was dat ik ze nog nooit live had gehoord, met de “Overture” uit Red Sparrow als mijn favoriet. James Newton Howard schreef een verbluffend klassiek stuk voor die film, dat veel mensen nog nooit hebben gehoord en het orkest speelde het briljant. Ik hoop dat dit schitterende stuk op YouTube komt, zodat meer mensen er kennis mee kunnen maken.

Het concert maakte zijn naam waar en we werden getrakteerd op veel James Bond-nummers. We konden naar zangeres Emma Smith luisteren die “Mr. Kiss Kiss Bang Bang” uit Thunderball, “For Your Eyes Only”, “You Only Live Twice”, “Licence to Kill” en als toegift “Writing’s On The Wall” uit Spectre ten gehore bracht, wat ze uitstekend deed, en ze werd daarbij ook prachtig ondersteund door het orkest onder leiding van filmmuziekveteraan Christian Schumann. Ik heb al veel James Bond-songs gehoord tijdens concerten en ik vind ze best aardig. Hoewel ze misschien officieel geen filmmuziek zijn, zijn ze toch essentieel voor de film en hebben ze een sterke orkestrale basis, waardoor ze erg leuk zijn om naar te luisteren. Het orkest speelde ook instrumentale muziek uit de Bond-films, waaronder het iconische thema, maar ook een uitstekende suite uit No Time To Die als laatste stuk van het programma, waarin Caspar tijdens “Final Ascent” het podium op liep met een wapen in zijn hand, een kabel greep en langzaam weer richting het plafond van de concertzaal werd getrokken.

Er waren veel factoren die dit concert zo geweldig maakten. Het orkest heeft veel ervaring met het spelen van filmmuziek en hun uitvoering was een van de beste die ik in mijn carrière als filmmuziekrecensent heb gehoord. Tel daarbij op een presentator als Caspar Phillipson die de stukken introduceerde en het publiek wist te vermaken, wat resulteerde in een leuke avond. Ik had zelfs af en toe een glimlach op mijn gezicht toen hij op het podium bezig was en ik spreek geen woord Deens. Wat die avond de meeste indruk op mij heeft gemaakt, was de uitstekende en originele samenstelling van filmmuziek. De James Bond-nummers zijn iconisch en veel mensen in het publiek zullen ze herkennen. Toch waren veel andere werken op het programma nieuw voor mij, waarvan sommige speciaal voor deze Deense concerten waren gearrangeerd.

Hopelijk zullen veel van de stukken, die ik die avond heb gehoord, binnenkort online te vinden zijn, want dit orkest laat zien hoe filmmuziekconcerten kunnen worden uitgevoerd, door spannende en unieke filmmuziek te spelen en het publiek niet af te leiden met beelden op een scherm. Het is fantastisch om hun concerten op internet te zien, maar dan mis je wel de uitstekende akoestiek van deze zaal. Er was enige versterking voor een paar secties, zoals de percussie, maar het grootste deel van de muziek werd zonder enige technische ondersteuning uitgevoerd. Als je geen technische ondersteuning hebt, hoor je vaak kleine foutjes in het orkest of merk je balansproblemen tussen verschillende secties van het orkest, maar ik hoorde helemaal geen missers in de uitvoering van het orkest, wat mijn ervaring in de zaal nog beter maakte.

Ik keek er al jaren naar uit om een van deze Deense concerten bij te wonen en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik had hoge verwachtingen en was blij verrast dat ze allemaal werden waargemaakt. Om elk jaar naar Denemarken te gaan zou voor mijn budget te veel zijn, maar ik kom zeker terug voor een ander filmmuziekconcert van het DR Symfoniorkestret. In de tussentijd kan ik me alvast verheugen op een aantal schitterende nieuwe aanvullingen op het YouTube-kanaal van DR Koncerthuset.

Concertinformatie

Waar: DR Koncerthuset in Kopenhagen, Denemarken
Wanneer: 16 august 2025
Orkest: DR Symfoniorkestret onder leiding van Christian Schumann
Zangeres: Emma Smith
Presentator: Caspar Phillipson

Programma

  • Michael Giacchino, Lalo Schifrin – “A Man, A Plan, A Code, Dubai” uit Mission Impossible: Ghost Protocol & Schifrin and Variations
  • John Barry, Leslie Bricusse – “Mr. Kiss Kiss Bang Bang” uit Thunderball
  • Danny Elfman – “Main Theme” uit Men in Black
  • Danny Elfman – “Red Handed” uit Mission Impossible
  • Bernard Herrmann – “Overture” uit North by Northwest
  • John Powell – “Tango de los Asesinos” uit Mr. & Mrs. Smith
  • James Newton Howard – “Overture” uit Red Sparrow
  • Bill Conti, Mick Leeson – “For Your Eyes Only” uit For Your Eyes Only

Pauze

  • Monty Norman – Thema uit Dr. No
  • John Barry, Leslie Bricusse – “You Only Live Twice” uit You Only Live Twice
  • Alberto Iglesias – “George Smiley” uit Tinker Tailor Soldier Spy
  • Alexandre Desplat – Orchestral Suite uit The Imitation Game
  • Miklós Rózsa – Suite uit Eye of the Needle
  • John Powell – “Main Titles” uit The Bourne Identity
  • Jeffrey Cohen, Narada Michael Walden & Walter Afanasieff – “Licence to Kill” uit Licence to Kill
  • Hans Zimmer – Suite uit No Time To Die
  • Sam Smith, Jimmy Napes – “Writing’s on the Wall” uit Spectre (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *