“Helden und Schurken” – 15-04-2017, Brandenburg an der Havel

Helden und Schurken Logo
© Nadine Ohl

Zoals je in andere verslagen op deze site hebt kunnen lezen, ben ik erg geïnteresseerd in filmmuziekconcerten over de hele wereld. Door een lang paasweekend hebben een vriend en ik besloten om naar Brandenburg an der Havel te gaan. Dit is een Duits stadje dichtbij Berlijn dat een filmmuziekconcert organiseerde over helden en schurken. Ik heb dit gedeelte van Duitsland nooit bezocht, sterker nog ik ben zelfs nog nooit in Berlijn geweest. Het orkest van de avond was het regionale, en voor mij dus onbekende, orkest: De Brandenburger Symphoniker. Een onbekend orkest in een onbekende stad kan super zijn of helemaal niets — sommige orkesten zijn nu eenmaal beter dan andere. Of een goed orkest kan een slechte dag hebben. Wat ons enorm aansprak aan dit concert was het programma. Het was een mooie mengelmoes van allerlei soorten filmmuziek: er was een mooie balans tussen goed en kwaad, oude en nieuwe nummers en tot slot: bekende en onbekende werken. Er was in het programma nog een mooie balans te vinden, maar dat verklap ik later pas in het verslag.

De concertzaal was kleiner dan ik had verwacht maar daardoor dus ook erg gezellig en toen we de eerste klanken hoorden van het eerste werk, een suite uit The Magnificent Seven van Elmer Bernstein, wisten we dat we goed hadden gekozen om hier te komen. Het werd ons duidelijk dat het orkest in staat was om heel dicht bij het origineel te spelen. We waren niet de enige die het naar onze zin hadden: ook de dirigent Jürgen Bruns stond met een grote glimlach op zijn bok te dansen. In het eerste deel van het concert werden er mooie klassieke filmmuziekwerken gespeeld die de helden goed vertegenwoordigen, zoals: The Magnificent Seven, Forrest Gump en The Untouchables. Maar ook andere, meer duistere, werken werden gespeeld zoals Das Leben der Anderen en Silence of the Lambs om de schurken goed weer te geven.

Branderburger Symphoniker

De mooie balans die je nog van mij te goed had, is de mooie verdeling van mannen- en vrouwenrollen in de films. Het eerste deel liet veel muziek horen van mannelijke helden en schurken. Het tweede deel legde meer de nadruk op de heldinnen en de krengen. We konden mooie muziek beluisteren van Basic Instinct en The Witches Of Eastwick die de krengen representeerden. Maar ook de heldinnen kwamen sterk naar voren, zoals Amelie en de heldin Rey uit Star Wars met muziek uit Star Wars: The Force Awakens. In de toegiften werden er twee helden geëerd: Leia uit Star Wars and Superman, beide gecomponeerd door John Williams. Dat beide acteurs in vrede mogen rusten.

Interessante observatie van het programma is dat alle muziek uit begin jaren ‘60 en vanaf eind jaren ‘80 was. Hollywood was voor een groot deel van het publiek niet bekend toen dit gebied als Oost-Duitsland afgesloten was van de Westerse wereld. Zoals al eerder genoemd werd, begon dit concert erg goed en eigenlijk bleef dit zo tot aan het einde van de avond. Er was een klein akkefietje waar het slagwerk en het orkest niet gelijk liep in Amelie, en Superman mocht wel een beetje sneller, maar dit mag gewoon geen naam hebben. Een punt van kritiek dat ik ook genoemd heb bij andere concerten, is de afwezigheid van een programmaboekje. Ik wil graag het concert met mij mee naar huis nemen. Een boekje helpt het publiek, die graag thuis nog een keer een nummer willen beluisteren via het Internet. Ze hebben dan geen programma die ze daarover kunnen naslaan. Maar dit kleine ongemak valt in het niets bij hoe dicht het orkest de muziek van het origineel kon benaderen. Ik was zeer verbaasd toen iemand mij vertelde dat dit de eerste keer was dat dit orkest een filmmuziekconcert had gegeven. Mijn favorieten van de avond waren Forrest Gump, Silence of the Lambs, “Jedi Steps and Finale” uit Star Wars: The Force Awakens en de schreeuwende violen van Psycho. Ik hoop dat het orkest ook zeer tevreden is met het resultaat van deze avond en dat ze in de nabije toekomst nog een keer een concert zoals deze zullen geven. Misschien kom ik dan weer langs.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Brandenburg an der Havel, Duitsland – 15 april 2017
Orchestra: Brandenburger Symphoniker onder leiding van Jürgen Bruns
Presentatie: Manfred Callsen

Programma

  • Elmer Bernstein – Suite uit The Magnificent Seven
  • Elmer Bernstein – Suite uit To Kill A Mockingbird
  • Gabriel Yared – “Die Unsichtbare Front” uit Das Leben der Anderen
  • Alan Silvestri – Suite uit Forrest Gump
  • Howard Shore – Aftiteling uit The Silence Of The Lambs
  • Ennio Morricone – “L’Ultima Diligenza Di Red Rock” uit The Hateful Eight
  • Ennio Morricone – Thema uit The Untouchables

Intermission

  • Yann Tiersen – “La Valse D’amélie” uit Amelie
  • John Williams – “The Devil’s Dance” uit The Witches Of Eastwick
  • Jerry Goldsmith – Thema uit Basic Instinct
  • Bernard Herrmann – Suite uit Psycho
  • Bernard Herrmann – Muziek van Vertigo
  • Paul Buckmaster – “Dreamers Awake“ uit 12 Monkeys
  • John Williams – “Scherzo for X-Wings” uit Star Wars: The Force Awakens
  • John Williams – “The Jedi Steps & Finale“ uit Star Wars: The Force Awakens
  • John Williams – “Princess Leia’s Theme” uit Star Wars: The New Hope (toegift)
  • John Williams – Thema uit Superman (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *