Kong: Skull Island – Henry Jackman

Kong Skull Island CD Cover - Henry JackmanFilms over een torenhoge gorilla, genaamd Kong, zijn al vele decennia in de bioscoop te zien. De eerste film is in 1933 gemaakt . De speciale effecten waren fantastisch goed in die tijd. Deze vallen uiteraard in het niets bij de realistische computeranimaties die wij tegenwoordig hebben. Na een aantal remakes en andere verhalen waar Kong in voorkomt, is het tijd om de nieuwe computeranimaties in volle glorie te zien in het nieuwe oorsprongsverhaal: Kong: Skull Island.

In 2014 was er nog een film over een groot monster, Godzilla genaamd, uitgebracht. De muziek voor deze film was door niemand anders dan Alexandre Desplat geschreven. Beide films zijn door Warner Brothers uitgevoerd en het idee is om Kong en Godzilla elkaar in een toekomstige film te laten ontmoeten. Henry Jackman is in ieder geval gevraagd om muziek te schrijven voor Kong: Skull Island. De film speelt zich af in de jaren zeventig en tijdens de film zijn een aantal beroemde liedjes uit deze tijd te horen. Regisseur Jordan Vogt-Roberts wou deze graag in zijn film hebben, om deze tijd wat meer nadruk te geven en een beetje sfeer in de film te brengen. Het was aan Jackman om ervoor te zorgen dat de gaten tussen de liedjes opgevuld werden met een goede symfonische soundtrack. Om deze soundtrack wat natuurlijker in de film te laten klinken, tussen de liedjes door, maakte Jackman gebruik van gitaren uit deze periode.

Het eerste nummer van het album, “South Pacific”, is kort en niet echt noemenswaardig. Het volgende nummer is “The Beach” wat begint met percussie, die later wordt bijgestaan door een luid, fel en lage toon op de trombone. Deze toon wordt de laatste tijd vaak in de filmmuziek gebruikt en heeft zelfs al een naam: “Horn of Doom”. “Project Monarch” is te horen tijdens de titelsequentie. Deze Monarch thema heeft een mooi ritmisch patroon in de strijkers. Het orkest speelt hier een passend melodielijn overheen. We kunnen de eerder genoemde gitaren goed horen in “Packard’s Blues”. Deze melancholische melodie op de gitaar klinkt heel anders dan de rest van de soundtrack en representeert Kolonel Packard, gespeeld door Samuel L. Jackson, heel goed. Het volgende nummer “Assembling the Team” is zeker het noemen waard. Het begint met een combinatie van melodisch slagwerk en strijkers, wat  later wordt bijgestaan door een solo op de hoorn. De gitaren komen nog even in actie voordat het nummer weer teruggaat naar de melodische slagwerk en strijkers combinatie.

Spanning wordt opgebouwd in “Into the Storm”. De gitaren zijn hier ook aanwezig met af en toe een opzwellend orkest. Het nummer eindigt met het Packard thema. “The Island” is kort maar krachtig. Het begint met het Monarch thema, dit keer op gitaar gespeeld, waarna het orkest het overneemt en er hele mooie melodieën bij toevoegt. Het volgende nummer “Kong, the Destroyer” heeft een mooie opbouw met af en toe de “Horn of Doom” toon.  Halverwege kunnen we het Kong thema voor het eerst horen. Deze bevat ook het “Horn of Doom”.

In de volgende paar nummers gebeurd niet zo veel, kwa melodie. Af en toe is er een knipoog naar een eerder genoemd thema. De spanning begint in “Monsters Exists” en gaat door in “Spider Attack” en komt tot stilstand in “Dominant Species”. “The Temple” is een heel ander nummer dan de voorgangers. Het begint heel sereen op een fluit met op achtergrond het koor. Het orkest komt er later bij en het nummer eindigt met een subtiele versie van het Kong thema. “Grey Fox” introduceert het Marlow thema, wat een redelijk standaard patriottisch thema op trompet is. Afgaand van de titelnaam zou je verwachten dat “Kong, the Protector” een groots nummer is, maar het is een nummer om sfeer aan te geven wat even halverwege aanzwelt. “Marlow’s Farewell” is een iets andere versie van het Marlow thema die overgaat in de fluit die we ook in de “The Temple” gehoord hebben. De nummers “Lost” en “The Boneyard” bouwen de spanning op naar “Ambushed” wat als standaard actiemuziek klinkt, waar muzikaal niet veel in gebeurd.

The Heart of Kong”, “Man vs. Beast” en “Creature from the Deep” ondersteunen allemaal prima de bijbehorende scenes muzikaal, maar zijn niet echt interessant om los te beluisteren.  “The Battle of Skull Island” begint met een vervormde versie van het Monarch thema en gaat over in een grootse versie van het Marlow thema. Helaas gaat het nummer over in nietszeggend actiemuziek om de beelden te ondersteunen. “King Kong” is een emotioneel en melodisch nummer, wat je weer niet zou verwachten op basis van de titel. Het eindigt wel in een krachtige einde van orkest en koor. “Monster Mash” is een het laatste nummer van de soundtrack en is een iets andere versie van het Kong thema.

Over het algemeen is het een prima soundtrack voor de film. De beelden worden goed door de muziek ondersteund wanneer de jaren-zeventig-liedjes niet gespeeld worden. De thema’s zijn aardig maar niet fantastisch. Wat ik enorm in de muziek vond missen was een algemene identiteit. Alle thema’s waren af en toe een keertje te horen, maar er was niet iets wat ze muzikaal met elkaar verbond. Misschien was het theoretisch muzikaal wel aanwezig maar dan was het iets te subtiel om te horen. Jackman heeft zijn werk gedaan om de film emotioneel te ondersteunen en de actie muzikaal bij te staan. Ik heb flauwere soundtracks gehoord dan deze. Maar met dat gezegd, denk ik niet dat ik veel naar deze soundtrack zal luisteren buiten de film om. Ik ben heel benieuwd wie de nieuwe monster film gaat componeren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers op de soundtrack

Vetgedrukt zijn de hoogtepunten.

  1. South Pacific
  2. The Beach
  3. Project Monarch
  4. Packard’s Blues
  5. Assembling the Team
  6. Into the Storm
  7. The Island
  8. Kong the Destroyer
  9. Monsters Exist
  10. Spider Attack
  11. Dominant Species
  12. The Temple
  13. Grey Fox
  14. Kong the Protector
  15. Marlow’s Farewell
  16. Lost
  17. The Boneyard
  18. Ambushed
  19. The Heart of Kong
  20. Man vs. Beast
  21. Creature from the Deep
  22. The Battle of Skull Island
  23. King Kong
  24. Monster Mash (Bonusnummer)

Totale lengte: 56 minuten

WaterTower Music / Warner Bros. Entertainment Inc. / Legendary (2017)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *