Ant-Man and the Wasp: Quantumania – Christophe Beck

Het gebeurt maar zelden dat een componist betrokken is om de muziek te schrijven voor alle delen van een film over een specifiek superheld in het Marvel Cinematic Universe. Dit is bijvoorbeeld gebeurd voor de Ant-Man films. Nadat hij een fantastische en speelse soundtrack had geschreven voor Ant-Man, deed Christophe Beck geweldig werk voor het vervolg Ant-Man and The Wasp. Ik was dan ook opgetogen toen ik hoorde dat hij ook de muziek voor de derde Ant-Man film Ant-Man and the Wasp: Quantumania zou schrijven. In deze film wordt een nieuwe fantasiewereld geïntroduceerd, waardoor ik benieuwd was hoe Beck dit zou gaan uitwerken op basis van zijn twee uitstekende scores van de twee voorgangers.

Zoals verwacht leunt Beck voor de derde Ant-Man film zwaar op de reeds bestaande thema’s. De thema’s voor Ant-Man en The Wasp zijn daarom in allerlei variaties te horen. De meest recente uitvoering van het briljante Ant-Man thema is te vinden in “Theme From “Quantumania””. Deze versie mengt het koper van het orkest perfect met allerlei elektronische componenten. “Hymenoptera” is een andere fantastische versie van het thema, waarin het lijkt alsof het deel uitmaakt van één of andere langzame dans.

Aangezien er twee The Wasp-personages in deze film voorkomen, moeder Janet en dochter Hope Van Dyne, komt hun gezamenlijke thema regelmatig voorbij. Aan het einde van “Fifty Shades of Kang” bijvoorbeeld kun je een schitterende vertolking van het thema horen. Daarnaast wordt een hint van het thema vaak geïntegreerd in andere stukken, met als hoogtepunt “Honey, I Shrunk the Energy Core”, omdat daarin het thema van The Wasp in harmonie is met het thema van Ant-Man.

In deze film worden sommige personages neergezet als onderdeel van de nieuwe overkoepelende verhaallijn in het Marvel Universum en Beck had de eer om thema’s voor hen te schrijven. De eerste is voor Kang the Conqueror, die de hoofdschurk wordt in deze volgende fase van de Marvel-films. Beck vond zijn optreden in de film zo uitstekend dat hij voor een minimalistisch thema ging, met slechts een paar mysterieus klinkende tonen, om afleiding te voorkomen. Een mooi voorbeeld daarvan is te horen in “Fifty Shades of Kang” op 1:25.

Quantumania speelt zich af in de fantasierijke wereld Quantum Realm en zo’n wereld heeft zijn eigen thema nodig. Het is op twee plekken prominent te horen. In “We Should Be Dead” is het thema mysterieus, maar in “Skies of Axia” speelt het volledige orkest deze melodie, wat resulteert in een massief klinkend stuk dat het potentieel van deze nieuwe wereld goed weergeeft.

Het laatste thema dat ik wil noemen is voor de dochter van Ant-Man, die Cassie Lang heet. Zij heeft dezelfde krachten als haar vader en zal zijn rol in toekomstige films gaan overnemen. Haar thema kan, net als dat van The Wasp, emotioneel zijn en haar als jonge volwassene vertegenwoordigen, zoals te horen is in “Look Out for the Little Guy” en “Like Father Like Daughter”. Haar thema kan daarnaast ook gedurfd en krachtig zijn en haar als een volwaardige held vertegenwoordigen, zoals op 2:40 in “The Hunter”. Wat ik geweldig vind aan haar thema is dat het goed samengaat met de thema’s van The Wasp en Ant-Man, net zoals een gezin.

Ik heb de soundtrack vele malen beluisterd als voorbereiding op het zien van de film en het schrijven van deze recensie en het is een uitstekende score. De thema’s zijn perfect en briljant vermengd in de algemene muziek. Als je alle drie de scores van de Ant-Man films in volgorde beluistert, hoor je de groei. In de eerste film was Ant-Man een dief, wat resulteerde in een aangename en verfrissende soundtrack alsof het een heist-film was. In de tweede was er nog steeds wat plezier, maar het verhaal werd wat serieuzer, met The Wasp als verantwoordelijke vrouw en Ant-Man die zijn verleden achter zich probeert te laten. In Quantumania wordt dit naar een hoger niveau getild. Ant-Man is, hoewel hij nog wat ondeugd in zich heeft, de held die zijn dochter probeert te beschermen, wat resulteert in meer standaard orkestrale muziek voor een actiefilm met veel brutale koperen klanken. Stiekem mis ik de lol en de gekkigheid uit de eerste Ant-Man score, maar dat is te verwachten: superhelden dienen volwassen te worden. Ik denk dat we een mooie muzikale toekomst tegemoet gaan: Het thema van Cassie Lang, met haar emotie en kracht, suggereert dat ze heel goed in staat is om de teugels van haar vader over te nemen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Theme From “Quantumania” (2:32)
  2. We Should Be Dead (2:21)
  3. What Is This Place? (1:48)
  4. Skies of Axia (2:43)
  5. The Hunter (4:24)
  6. Fifty Shades of Kang (3:23)
  7. Quantum Nexus (3:16)
  8. The Conqueror (6:17)
  9. Through the Storm (3:14)
  10. Sting Operation (2:17)
  11. Honey, I Shrunk the Energy Core (3:01)
  12. Look Out for the Little Guy (2:10)
  13. He’s Kang, He Saw, He Conquered (1:22)
  14. Sting Low, Sweet Variant (3:41)
  15. Like Father Like Daughter (1:09)
  16. Kang Bang (3:19)
  17. Alien Ant Harm (2:28)
  18. Threnody for a Reformed Dick (2:20)
  19. Lang vs. Kang (2:48)
  20. Don’t Let Go (2:17)
  21. Hymenoptera (2:31)
  22. Holes (0:43)

Duur: 1 uur
Hollywood Records (2023)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *