Hollywood Music Workshop 2023

Ik heb over de hele wereld gereisd om te kunnen genieten van filmmuziekconcerten en -festivals. Vooral festivals hebben vaak aanvullende activiteiten waarbij je over het creëren van muziek voor film en andere media kunt leren. Deze evenementen zijn altijd leuk en informatief om bij te wonen, maar ze zijn soms ook vrij oppervlakkig – waarschijnlijk om ze toegankelijk te houden voor een breed publiek. Als gevolg hiervan ben ik met de meeste onderwerpen die besproken worden al vertrouwd, aangezien ik al een tijdje in de filmmuziekindustrie rondloop en als amateurmuzikant een algemeen gevoel heb van hoe muziek in elkaar steekt. Daarom was ik zo enthousiast toen ik werd uitgenodigd om een paar dagen deel te mogen nemen aan de Hollywood Music Workshop in Baden bei Wien in Oostenrijk, om samen met de studenten deel te nemen aan een van hun cursussen en te leren van het beste wat Hollywood te bieden heeft. Als kers op de taart woonde ik ook hun concert bij, inclusief de repetities, waarmee de 15e verjaardag van de Hollywood Music Workshop werd gevierd.

Over de workshop

De workshop is een jaarlijkse non-profit zomeracademie met meerdere filmmuziekcursussen in het Congress Centre Casino Baden. De oprichters zijn Lilo Bellotto en Dimitrie J. Leivici, die allebei erg met muziek verbonden zijn. Lilo Bellotto is een voormalig musical- en theaterzangeres en heeft hoofdrollen gespeeld in musicals in heel Oostenrijk. Leivici’s carrière is nog boeiender voor filmmuziekliefhebbers omdat hij als studioviolist en concertmeester heeft meegewerkt aan meer dan 1000 soundtracks, zoals Avatar, Titanic, Pirates of the Caribbean, Toy Story en Indiana Jones.

Gedurende deze zomer geven grote namen uit de filmmuziekindustrie een breed scala aan cursussen.

Deze zijn:

  • 8-11 juli – Dirigeren met Amy Andersson
  • 13-20 juli – Orkestratie en arrangeren met Conrad Pope en Nan Schwartz
  • 22-27 juli – Live opnemen met Conrad Pope en Dimitrie J. Leivici
  • 29-31 juli – Componeren voor Drama met John Lunn
  • 2-4 augustus – Musical Storytelling met Anne Kathrin Dern

Ik was uitgenodigd om twee dagen deel te nemen aan de cursus met Conrad Pope en Nan Schwartz. Terwijl ik achterin de zaal zat, kon ik alle onderwerpen die werden besproken observeren en aanhoren.

Orkestreren en arrangeren met Conrad Pope en Nan Schwartz

Misschien heb je nog nooit van Conrad Pope gehoord, maar hij is al tientallen jaren erg toonaangevend in de filmmuziekindustrie. Bijna alle componisten die orkestrale filmmuziek schrijven, maken gebruik van een orkestrator, iemand die de muziek van de componist vertaalt – variërend van een paar maten op muziekpapier tot computergegenereerde muziekbestanden – naar muziek op papier die muzikanten dan kunnen spelen tijdens opnames. Een van de besten op dat gebied is Conrad Pope, die met veel grote namen in de filmmuziekindustrie heeft samengewerkt, zoals Hans Zimmer, Howard Shore, Alexandre Desplat, James Horner en de allergrootste: John Williams.

Conrad Pope geeft les

Bij binnenkomst in de cursusruimte was de omgeving al een lust voor het oog. Het eerste wat opviel waren alle muziekkeyboards die op tafels voor de studenten lagen, tezamen met hun laptops. Het tweede wat opviel waren alle uitgeprinte partituren die op tafels langs de muur lagen, met Pope’s orkestraties voor een aantal iconische films, waaronder Mouse Hunt, Harry Potter en nog veel meer; de meeste met de hand geschreven. Ik mocht er uiteraard geen foto’s van maken, maar het was een hele schat om door te bladeren.

Tijdens Pope’s cursus was ik getuige van allerlei verschillende activiteiten. De leerlingen konden bijvoorbeeld hun opdracht laten afspelen voor de hele zaal, zoals het schrijven van een volledige orkestratie op een eenvoudige melodie. Pope analyseerde ze vervolgens, gaf feedback en voegde zijn eigen visie toe. Hij liet ook scènes uit films zien die hij had georkestreerd en vertelde over zijn eigen ervaringen. Tijdens veel van deze activiteiten was er een partituur (een muziekblad met alle partijen voor de muzikanten om te spelen) op het grote scherm te zien, maar ook op de laptops voor de studenten om te analyseren.

Wat alle onderwerpen tijdens de cursus met elkaar verbond, waren de verhalen van Conrad Pope. Omdat hij al zo lang in de industrie zit en met zoveel componisten en andere mensen in de filmmuziekindustrie heeft gewerkt, had hij veel anekdotes te vertellen. Wat ik er zo leuk aan vond, is dat je zoveel te weten komt over componisten en over alle dwaze dingen die gebeuren tijdens de muziekopnamen. Elk verhaal bevatte ook nuttige informatie voor de studenten. Als je goed naar Pope luisterde, kon je iets belangrijks ontdekken in elke zin die hij sprak. Een belangrijk advies dat ik heb opgepikt is dat je moet orkestreren met een nadruk op het orkest en de muzikanten die de muziek gaan spelen, maar het advies dat er voor mij uitsprong is dat je moet componeren en orkestreren naar wat de scène nodig heeft, niet naar wat je ziet; met uitzondering van tekenfilms.

De cursus die Nan Schwartz gaf was iets anders omdat zij een ander carrièrepad had gekozen dan haar man. Nadat ze haar verhaal had verteld over hoe ze een Grammy-winnend arrangeur voor beroemde zangers en andere artiesten is geworden, besprak ze een aantal van de arrangementen die ze voor beroemde artiesten zoals Natalie Cole had gemaakt met de klas, ook met een partituur op het scherm. Tijdens haar les nam ze ook plaats achter de piano om haar arrangementen uit te leggen.

Nan Schwartz deelt haar kennis

Als er geen les was, waren Schwartz en Pope beschikbaar voor privélessen met de studenten. Het moet ongetwijfeld waardevol zijn geweest om tijd te mogen doorbrengen met zulke ervaren mensen en persoonlijk advies te ontvangen.

Zowel Pope als Schwartz hadden veel informatieve verhalen te vertellen en ik heb veel van ze geleerd. Helaas waren ze af en toe ook erg persoonlijk, niet alleen over henzelf maar ook over anderen, waardoor ik ze in dit verslag niet kan citeren. Ik denk dat je volgend jaar met de cursus mee zal moeten doen om van hun inzichten te kunnen profiteren. Als je niet zo lang kunt wachten, heb dan nog even geduld voor mijn interview met Pope, dat binnenkort zal verschijnen.

Hollywood Jubileumconcert

Het casino biedt niet alleen onderdak aan de workshops, maar er is ook een mooie kleine concertzaal op de derde verdieping, ideaal voor een filmmuziekconcert, dat daar dan ook al vele jaren wordt opgevoerd. Tijdens deze editie vierde de Hollywood Music Workshop haar 15e verjaardag. Voor elke editie wordt het HMW Orchestra gevormd, dat dit jaar werd gedirigeerd door Pope, Schwartz en de uitvoerend directeur van de workshop, Michiel de Boer.

Michiel de Boer dirigeert het HMW Orchestra

Het is een enorm voordeel voor het concert dat de HMW wordt bijgestaan door Conrad Pope en Nan Schwartz. Omdat ze aan zoveel orkestraties voor soundtracks hebben gewerkt, heeft de workshop toegang tot uniek materiaal. Bijna het hele programma bestond uit muziek die ik nog niet eerder op een concert had gehoord. Er waren een paar bekende stukken, zoals Jurassic Park en Harry Potter, maar de meeste muziek was nieuw voor mij, zoals onder andere het stuk uit An American in Paris of “Unchained Melody” uit Ghost.

Een andere unieke ervaring was de combinatie van presentatrice en zangeres in één persoon. Arabella Fenyves was niet alleen een perfecte presentatrice voor de avond, waarbij ze Duits combineerde met een beetje Engels voor de buitenlanders in het publiek, maar ze was ook een bekwame zangeres. Ze zong bijvoorbeeld een mooi en uniek arrangement van Schwartz, die dit stuk ook dirigeerde, van “When You Wish Upon a Star” uit Disney’s Pinocchio. Toch was mijn hoogtepunt van de avond haar briljante vertolking van A.I.

Naast muziek uit de films was er ook ruimte voor andere stukken van de workshop. Een daarvan was “HMW Fanfare”, geschreven door Justus Berger, die technische ondersteuning bood tijdens het concert en de cursussen. Het andere was het slotstuk van de avond, “Clouds over Baden”, gecomponeerd door Rolf Gustavson, de administrateur van de workshop. Het publiek, waaronder een ambtenaar van de lokale overheid, was erg onder de indruk van het stuk. Er werd zelfs over gesproken om het de officiële hymne van Baden te maken.

Vlnr: Lilo Bellotto, Conrad Pope, Rolf Gustavson, Dimitrie J. Leivici, Michiel de Boer, Nan Schwartz,Arabella Fenyves en Justus Berger

Het concert was een geweldige ervaring voor mij. Ik heb in de loop der jaren veel evenementen bijgewoond, maar dit concert was speciaal. Dat kwam vooral door de uniekheid van de stukken, maar ik vond de prestaties van het orkest ook erg indrukwekkend, vooral omdat het kleiner was dan een traditioneel orkest. Terwijl ik luisterde, merkte ik niet dat de muziek door minder muzikanten werd gespeeld dan waarvoor het bedoeld was. Dat je het niet kon horen betekent dat de orkestraties perfect waren voor de avond, wat laat zien hoe belangrijk orkestraties en arrangementen zijn en bewijst hoe belangrijk workshops zoals de Hollywood Music Workshop zijn.

Concertinformatie

Orkest: HMW Orchestra onder leiding van Conrad Pope, Nan Schwartz en Michiel de Boer
Presentatie en zang: Arabella Fenyves

Program

  • Justus Berger – “HMW Fanfare”
  • John Williams – Jurassic Park
  • Nacio Herb Brown – “Singin’ in the Rain”
  • Henry Mancini – “Moonriver” uit Breakfast at Tiffany’s
  • Trevor Jones and Randy Edelman – The Last of the Mohicans
  • Luis Enriquez Bacalov – Il Postino
  • Leigh Harline and Ned Washington – “When You Wish Upon a Star” uit Pinocchio (arr. Nan Schwartz)
  • Frederick Loewe – My Fair Lady

Pauze

  • George Gershwin – An American in Paris
  • John Barry – Out of Africa
  • Alan Menken – “Beauty and the Beast” 
  • Vangelis – Chariots of Fire
  • Maurice Jarre and Alex North – “Unchained Melody” uit Ghost
  • John Williams – “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
  • John Williams – A.I.
  • Rolf Gustavson – “Clouds over Baden”

Conclusie

Oostenrijk is een van mijn favoriete landen in Europa. Ik ga er graag heen en om een bezoek te kunnen combineren met filmmuziek en het ontmoeten van vrienden en nieuwe mensen, is als een perfecte traktatie voor mij. Hoewel ik geen professionele muzikant ben, heb ik tijdens mijn dagen daar veel geleerd, door niet alleen de cursus te observeren, maar ook door te praten met de deelnemers die van over de hele wereld kwamen, Michiel de Boer, Dimitrie J. Leivici, Justus Berger, Rolf Gustavson en door Conrad Pope te interviewen. Als je in de filmmuziekindustrie wilt werken, als beginnend componist, of zelfs als je al een carrière hebt, moet je zeker overwegen deze cursussen te volgen om je vaardigheden te verbeteren. Het is een uitstekende gelegenheid om van de besten in het vak te leren en het is een geweldige plek om in contact te komen met gelijkgestemden uit de industrie.

Als ik de workshop in een paar woorden moet omschrijven, zou ik zeggen dat de organisatie aanvoelt als een familie die samenwerkt naar één doel: het verspreiden van het verhaal over het maken van de best mogelijke filmmuziek. Ik wil Lilo Bellotto, Dimitrie J. Leivici en Michiel de Boer bedanken voor de uitnodiging, maar ook Justus Berger, Rolf Gustavson en de deelnemers voor de fijne gesprekken. Ik hoop dat de workshop nog minstens 15 jaar doorgaat om componisten, orkestratoren en andere musici te leren hun vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Foto’s

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *