The Flash – Benjamin Wallfisch

Met betrekking tot spoilers: Ik heb details over het verhaal in deze recensie vermeden, maar ik moet het wel over wat algemenere concepten hebben, die je misschien niet wilt weten.

The Flash, een held die razendsnel is, is een van de iconische figuren uit het DC Universum. Acteur Ezra Miller vertolkt hem op dit moment en is in verschillende superheldenfilms te zien geweest, zoals in Justice League en Batman v Superman. Het duurde vrij lang voordat zijn eigen film The Flash werd gerealiseerd vanwege allerlei ontwikkelingen, waaronder Miller’s worstelingen met het rechtssysteem. De film kwam uiteindelijk in juni 2023 uit en het was aan Benjamin Wallfisch om de muziek ervoor te schrijven. Nadat ik de trailers van de film had gezien, was ik behoorlijk in extase om redenen die ik in deze recensie zal gaan bespreken.

De soundtrack begint sterk met het nummer “Are You Actively Eating That Candy Bar?”. Dit nummer alleen al bevat een aantal interessante ideeën. Het begint met het hoofdthema, dat voornamelijk The Flash voorstelt en daarnaast een gevoel geeft van dat er iets geweldigs staat te gebeuren. Het thema heeft ook een fantastisch gedeelte met elektronica en allerlei uitbarstingen van de kopersectie van het orkest, wat me aan de muziek uit The Matrix doet denken. Het tweede nummer “Sounds About Right, Bruce” is ook erg interessant, maar dit werd pas duidelijk nadat ik de hele film had gezien. Je hoort het tijdens een actiescène waarin Batman, met Ben Affleck weer in die rol, zijn heldendaden verricht. Deze scène wordt muzikaal ondersteund door snelle patronen en veel percussie, waardoor het nummer modern aanvoelt als een typische score voor recente actiefilms.

Er zitten ook enkele emotionele scènes in de film, waarvan de meeste te maken hebben met het verlies van een persoon of met eenzaamheid in het algemeen. Dit gevoel krijgt zijn eigen verlies thema en is voor het eerst te horen in “Nora”, als weerspiegeling van het verlies van The Flash zijn moeder.

Een hoogtepunt van de filmmuziek is het nummer “Run”, dat relatief kort is. Het is een schitterend opbouwend nummer dat begint met een pianopatroon, dat wordt uitgebreid met allerlei snelle orkestrale elementen en later overgaat in een grootse finale die ondersteund wordt door het koor. Dit nummer wordt gespeeld tijdens een scène waarin The Flash ontdekt dat hij de realiteit kan veranderen met zijn snelheid. Wanneer hij dat uiteindelijk doet, na er goed over nagedacht te hebben, gebeurt er iets subtiels in de muziek. Voor de overgang was de muziek ongeveer wat je kunt verwachten van een film die hetzelfde universum deelt met Man of Steel, Batman v Superman en Zack Snyder’s Justice League, die allemaal Hans Zimmer-stijl muziek hadden met snelle herhalende patronen en heel veel percussie, maar dat concept gaat na dit moment veranderen.

Wanneer The Flash de nieuwe wereld betreedt, krijgen we eerst wat emotionele muziekstukken, namelijk “Please Work” en “Today’s the Day” en ook onheilspellende elektronische geluiden die de vijand Zod voorstellen. Na deze nummers betreden we de nieuwe muzikale wereld met de eerste hint in “What Is This Place?”, maar in “I am Batman” hoor je het briljante Batman-thema van Danny Elfman na een indrukwekkende orkestrale opbouw voordat het prachtig overgaat in het thema van The Flash. Om het magnifieke thema van Elfman te horen, was waar ik enthousiast over was toen ik de trailers zag, want Michael Keaton’s versie van Batman komt in deze alternatieve wereld voor. Wallfisch mocht het thema niet alleen gebruiken, maar kon het ook uitbreiden met “Batdoneon” als geweldig voorbeeld, waarin je Wallfisch het Batman-thema hoort integreren in een vechtscène.

De film introduceert nog een held die een thema nodig heeft. Haar muziek wordt gepresenteerd in het laatste deel van “Now We Try Not to Die” na stevige elektronica en snelle ritmes, en haar thema eindigt op een akkoord dat lijkt op het Superman-thema van John Williams, wat zeer passend is voor Supergirl. Haar thema wordt verder uitgewerkt in een mooi, emotioneel nummer onder dezelfde naam: “Supergirl”. Vanaf dit moment worden alle thema’s samengevoegd in prachtige filmmuziek, die naar de finale van de film toewerkt.

Er komen nogal wat superhelden uit andere films in The Flash voor. Zoals gezegd hebben veel van hen hun eigen thema gekregen, of is een bestaand thema hergebruikt, waaronder ook het iconische Wonder Woman-thema dat helaas niet op het album staat. “Worlds Collide” is een briljant, groots klinkende orkestraal werk met een fantastische melodie en het album bevat twee versies: “Worlds Collide” en “Worlds Collide – Superman Version”, die twee seconden langer is. De reden hiervoor is dat de laatste een handvol noten bevat van John Williams’ Superman-thema, die goed in de film past en het was voor mij boeiend om deze twee enigszins verschillende versies hier op het album terug te vinden.

Er zijn twee belangrijke aspecten die ik mooi vind aan de filmmuziek voor The Flash. De eerste is dat de muziek in ieder wereld anders is. Toen The Flash in zijn eigen universum verbleef, hoorde je de meer standaard snelle patronen met percussie. In de alternatieve wereld zijn die geluiden vervangen door meer melodieuze lijnen, met een sterkere nadruk op het koper, wat het publiek duidelijk maakt dat we ons nu in de Batman-wereld van Michael Keaton bevinden. Het laat bovendien zien hoe goed het nieuwe The Flash-thema in beide universums past.

Het andere aspect is dat Danny Elfman’s muziek voor Batman (1989) veel voor mij heeft betekend. Het was een van de eerste films die ik in de bioscoop heb gezien en waarvan ik de muziek in de achtergrond begon op te merken. In zekere zin is het deels verantwoordelijk voor mijn liefde voor filmmuziek. Ik was erg benieuwd hoe Benjamin Wallfisch deze nalatenschap zou benaderen en dat heeft hij briljant gedaan. De muziek werkt geweldig in de film. Het doet precies wat het moet doen, door het verhaal op het scherm te verrijken met muziek en veel nummers op dit album zijn op zichzelf al een genot om naar te luisteren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Are You Actively Eating That Candy Bar? (0:57)
  2. Sounds About Right, Bruce (4:16)
  3. Collapsing East Wing (2:49)
  4. Baby Shower (2:07)
  5. Nora (3:21)
  6. Run (1:44)
  7. Not This Time, Kid (1:11)
  8. Can of Tomatoes (1:53)
  9. See You Soon (1:13)
  10. Please Work (1:27)
  11. Today’s the Day (1:44)
  12. Phasing (1:30)
  13. Escape from the Lab (2:00)
  14. Zod (1:15)
  15. What Is This Place? (1:20)
  16. Spaghetti (1:23)
  17. Into the Batcave (2:14)
  18. I Loved You First (1:34)
  19. Fate (1:02)
  20. I Am Batman (2:06)
  21. Batdoneon (0:56)
  22. Kal‐El? (1:24)
  23. Escape from Siberia (2:17)
  24. Now We Try Not to Die (1:17)
  25. Supergirl (2:44)
  26. Want Some Help? (1:55)
  27. I Gave You a Warning (1:25)
  28. What Could Go Wrong? (1:24)
  29. Let’s Get Electrocuted (1:30)
  30. I’ve Got You (2:14)
  31. You Wanna Get Nuts? (1:56)
  32. Let’s Get Nuts (3:29)
  33. Cyclonic Diversion (2:29)
  34. I’m Not Going Alone (2:32)
  35. We Can Fix This (1:55)
  36. Inevitable Intersection (1:07)
  37. We Can Save Her (2:16)
  38. The Dark Flash (2:08)
  39. Worlds Collide – Superman Version (2:31)
  40. You’re My Hero (1:42)
  41. Into the Singularity (0:59)
  42. Call Me (3:21)
  43. Worlds Collide (2:29)

Duur: 1 uur en 23 minuten
WaterTower Music (2023)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *