Star Wars: The Last Jedi – John Williams

John Williams - The Last JediNiet iedereen is bekend met filmmuziek, maar veel mensen zijn wel in staat om het Star Wars-thema te neuriën. Toen de film in 1977 uitkwam, droeg de muziek, geschreven door John Williams, naast de prachtige visuals uit die tijd, bij aan het enorme succes van de film. Veertig jaar later schrijft Williams nog steeds voor de franchise met Star Wars: The Last Jedi. Het is lang geleden dat ik volledig blind naar een film ging. Ik had geen trailers gezien en had niets van de soundtrack gehoord. Het was daarom ook erg genieten toen het beroemde thema te horen was, terwijl de gele tekst over het scherm scrolde.

Nu ik de film heb gezien, die je zeker moet zien, is het tijd om de muziek los te beoordelen. “Main Title and Escape” zet heel goed de toon, het is een mix van allerlei bekende thema’s en muzikale geluidseffecten in voornamelijk het koper gecombineerd met melodietjes om de actie op het scherm te ondersteunen. Terugkerende thema’s zijn iets dat veel te horen is in de muziek. Een goed voorbeeld is “Ahch-To Island”: allerlei soorten thema’s zijn te horen in dit nummer, zoals “Jedi Steps”, “The Force Theme”, “Rey’s Theme” en eindigend met een nieuw geschreven thema voor deze film. De kwaadaardige thema’s worden prachtig verweven in “Revisiting Snoke” met thema’s van Snoke, Kylo Ren en zelfs een hint naar Darth Vader. “The Supremacy” bevat een zeer unieke versie van “Princess Leia’s theme” met een deel van de melodie op de piano samen met enkele griezelige effecten en een grote finale. In “Fun With Finn and Rose” maken we kennis met het eerste nieuwe thema geschreven voor deze film, het Rose-personage. Het is een mooie, maar ook eenvoudige melodie, geschreven voor de houtblazers, die de goedheid van het personage demonstreert.

“The Rebellion Is Reborn” zit vol met nieuwe muziek. Het bevat muziek van Rose maar ook de muziek die we eerder hoorden in “Ahch-To Island”. Deze muziek klinkt als een mars met een melodie van korte tonen, soms in de houtblazers en soms in het koper. “Canto Bight” begint met orkestmuziek totdat de vrolijke muziek begint. Het lijkt op de “Cantina-band” uit de oude Star Wars-films, maar alsof het veertig jaar later zou zijn. Het maakt gebruik van dezelfde instrumenten maar met verschillende melodieën. Al met al is het een leuke en een vrolijke ervaring om naar te luisteren. “The Fathiers” is een stuk met een gestaag tempo met daarboven allerlei melodieën en orkestrale geluidseffecten, samen met enkele fragmenten van het Rose-thema. Ik probeer deze recensie spoilervrij te houden, dus het enige dat ik wil zeggen over “The Sacred Jedi Texts” is dat het een geweldige mashup is van twee oude thema’s. “The Battle of Crait” is vechtmuziek die je van een Star Wars-film kunt verwachten en bevat zelfs enkele muzikale patronen uit de gevechtsmuziek van de film van veertig jaar geleden, waardoor mijn hart van opwinding iets sneller ging kloppen. Het bevat ook koormuziek om de emoties van die scène te versterken. “Peace and Purpose” bevat één van de beste scènes uit de film voor een liefhebber van soundtracks, omdat “The Force Theme” perfect overeenkomt met de beelden op het scherm. “Finale” is volgens verwachting, want het bevat alle muzikale hoogtepunten van deze film en is een zeer goede reden om de volledige aftiteling af kijken.

Ik heb niet alle nummers van dit album besproken, maar dat maakt haar zeker niet minder goed. De meeste van hen spelen veel met de personagethema’s, samengevoegd met veel muzikale geluidseffecten die van een Star Wars-score kunnen worden verwacht. In een zekere zin is dat eigenlijk het hele album: het is een muzikale omlijsting en een eerbetoon aan alle vorige Star Wars-scores, exclusief de eerste drie films van 15 jaar geleden. The Empire Strikes Back was de opvolger van A New Hope, en bevatte nieuwe muziek zoals “The Imperial March” en “Yoda’s Theme” die door veel liefhebbers van filmmuziek worden beschouwd als klassiekers. The Force Awakens heeft ook een aantal nieuwe thema’s  die heel mooi zijn om naar te luisteren, zoals “Rey’s Theme”, ‘March van of the Resistance, “Scherzo for X-Wings” en “Jedi Steps”. Ik denk niet dat deze soundtrack dezelfde potentie heeft. Deze film introduceerde niet zoveel nieuwe personages behalve Rose, waardoor het maken van nieuwe thema’s niet echt nodig was. Dat maakt deze muziek echter niet minder aangenaam, verre van dat. Het is absoluut een album die de Star Wars-franchise waardig is. John Williams laat ons, na veertig jaar, opnieuw zien dat hij nog steeds meester is in het creëren van perfecte filmmuziek voor een Sciencefiction verhaal. Ik kan niet wachten om zijn muziek te horen uit de conclusie van deze trilogie.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Main Title and Escape
  2. Ahch-To Island
  3. Revisiting Snoke
  4. The Supremacy
  5. Fun with Finn and Rose
  6. Old Friends
  7. The Rebellion is Reborn
  8. Lesson One
  9. Canto Bight
  10. Who Are You?
  11. The Fathiers
  12. The Cave
  13. The Sacred Jedi Texts
  14. A New Alliance
  15. Chrome Dome
  16. The Battle of Crait
  17. The Spark
  18. The Last Jedi
  19. Peace and Purpose
  20. Finale

Totale lengte: 1 uur 17 minuten
Walt Disney Records / Lucasfilm Ltd (2017)

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *