Enola Holmes – Daniel Pemberton

Als filmmuziekrecensent probeer ik de muziek van een breed scala aan componisten te recenseren en niet in korte tijd de muziek van dezelfde componist te reviewen, maar er zijn ook enkele componisten die een uitzondering op die regel vormen, waar Daniel Pemberton er één van is. Na het recentelijk bespreken van zijn uitstekende muziek voor Rising Phoenix is het nu tijd om zijn muziek voor de Netflix-film Enola Holmes onder de loep te nemen.

De hoofdrol in deze film is de tiener Enola Holmes, het jongere zusje van de beroemde Sherlock en Mycroft Holmes. In deze film is zij op zoek naar haar vermiste moeder. Ik ken Pemberton als componist van uiteenlopende muziekstijlen en voor deze meid, die aan het eind van de 19e eeuw leefde, heeft Pemberton voor een luchtige orkestrale soundtrack met extra elementen gekozen.

De muziek voor Enola Holmes draait om een aantal thema’s. Het eerste thema is voor Enola als persoon, wat te horen is in het eerste nummer “Enola Holmes (Wild Child)”. Na een mysterieuze aanzet wordt er een heerlijke muzikale basis gelegd voor de hobo om de prachtige melodie van haar thema te spelen. Blijkbaar introduceert het thema niet alleen haar , want het is namelijk ook te horen in het nummer voor haar beroemde broers in “Mycroft & Sherlock Holmes” met de melodie gespeeld door de koperblazers. Aangezien dit maar één keer gebeurt, wil ik het thema toch aan Enola toekennen, in plaats van de hele familie. In “Fields of London” hoor je een versie met strijkers voordat de hobo terugkeert om de melodie weer over te nemen.

Het tweede thema is voor Enola als detective en het is voor het eerst te horen in “Gifts from Mother”, op de dwarsfluit gespeeld, waarin het zeer mysterieus klinkt met golfachtige tonen die de hoofdmelodie ondersteunen. In “Cracking the Chrysanthemums Cypher” is het mysterie nog steeds aanwezig, maar de melodie klinkt meer vastberaden en meer opbeurend en werkt naar een fantastische finale toe met de steun van een zangeres. In “The Game is Afoot” en “London Arrival” kan je een geweldige versie beluisteren waarbij het orkest het thema speelt op een muzikale ondergrond van wat klinkt als een paard in galop.

Het laatste thema dat je in de muziek kunt vinden, is voor Enola’s liefdesinteresse Tewkesbury, en het is voor het eerst te horen in “Marquis”. “Tewkesbury’s Trail” bevat ook een geweldige versie ervan, waarin de melodie is versmolten in het orkest. In “Enola & Tewkesbury Farewell” hoor je het voor het laatst voordat de muziek overgaat in het detectivethema.

Het grootste deel van de rest van de filmmuziek is een afwilsseling van de drie thema’s, waarbij het detectivethema iets vaker te horen is dan de andere thema’s, maar ze zijn allemaal in een bepaalde variatie op veel plaatsen in de muziek geïntegreerd. Wanneer je niet naar een van de thema’s wilt luisteren, kun je prachtige nummers beluisteren zoals “Dressing up Box” en “Messages for Mother”.

Om eerlijk te zijn, ben ik niet verbaasd dat de muziek voor deze film fantastisch is. Pemberton heeft de gave om de juiste klanken, stijl en melodieën te creëren die perfect bij de film passen. Terwijl de muziek voor deze film klinkt als reguliere orkestrale filmmuziek, geeft Pemberton er zijn eigen unieke draai aan, met in dit geval extra ‘wonky’ geluident, wat interessante geluiden zijn die hij in deze soundtrack heeft verwerkt. Als je van Pemberton’s muziek houdt, moet je hem zeker op Twitter volgen. Het is het enige sociale medium dat hij gebruikt, waar hij de ‘wonk’ voor deze film uitleg. Voorbeelden zijn een krakende deur die hij heeft opgenomen in een Airbnb, een kartonnen doos als percussie-instrument gebruikt, door middel van verschillende akoestische gitaren sommige nummers meer leven te geven of het geluid van een piano die wordt bespeeld terwijl de snaren gedempt worden. Sommige van deze geluiden zijn prominent aanwezig, zoals de gitaren, maar anderen zijn subtiel op de achtergrond te horen als je de muziek beter beluistert. Die extra geluiden, in combinatie met het orkest en de prachtige thema’s, maken deze soundtrack een plezier om naar te luisteren. Als je op zoek bent naar iets vrolijks in deze roerige tijden, luister dan naar deze filmmuziek.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Enola Holmes (Wild Child) (3:00)
  2. Gifts from Mother (1:10)
  3. Mycroft & Sherlock Holmes (1:02)
  4. Cracking the Chrysanthemums Cypher (2:36)
  5. The Game Is Afoot (1:53)
  6. Train Escape (3:33)
  7. Nincompoop (1:38)
  8. Marquis (1:23)
  9. Fields of London (1:10)
  10. London Arrival (2:31)
  11. Dressing Up Box (1:18)
  12. Messages for Mother (1:44)
  13. The Limehouse Puzzle (2:15)
  14. Limehouse Lane (2:42)
  15. Fight Combat (3:22)
  16. Edge of a Cliff (1:41)
  17. Basilwether Hall (1:36)
  18. Forest Clues (2:48)
  19. Tewkesbury’s Trail (1:41)
  20. Escaping Lestrade (1:54)
  21. Making a Lady (3:15)
  22. School Escape (2:52)
  23. Tick Tock (3:49)
  24. For England (3:34)
  25. Ha! (1:16)
  26. Enola & Tewkesbury Farewell (2:56)
  27. An Old Friend (1:54)
  28. Mother (1:59)
  29. Enola Holmes (The Future Is Up to Us) (3:46)

Duur: 1 uur en 6 minuten
Milan (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *