Hades – Darren Korb

Er zijn een aantal soundtracks waar ik een recensie over wilde schrijven, maar waar ik nooit aan toegekomen ben en alle soundtracks van de spelstudio Supergiant Games passen in die categorie. Tot nu toe heeft het Supergiant team drie verschillende spellen gemaakt: Bastion, Transistor en Pyre. Elk van hen werd goed ontvangen en geprezen voor de prachtige muziek van componist Darren Korb. Hij is verantwoordelijk voor alle muziek en geluidseffecten van  Supergiant Games, inclusief hun laatste release Hades, die vorige maand uitkwam.

Elk Supergiant spel is uniek, geen van hen is gelijk. Hades is hun eerste zogenaamde rogue-lite spel, wat betekent dat als het speelbare personage Zagreus – ingesproken door Darren Korb –  sterft, de speler helemaal opnieuw moeten beginnen, maar als dat gebeurt komt Zagreus wel iets sterker terug. Als je na het doodgaan steeds weer in dezelfde gebieden vecht, ligt altijd het gevaar van vermoeidheid en verveling op de loer en een van de methoden om dat tegen te gaan, is door middel van fantastische speelmethodieken en prachtige muziek, en Hades heeft beide.

Het schrijven van muziek voor games is heel anders dan het componeren van muziek voor een film of televisieserie. Op een gegeven moment staan de beelden voor traditionele media vast, waardoor het makkelijker wordt om muziek te schrijven die perfect bij de beelden past. Voor computerspellen is dit een heel ander verhaal, omdat er geen vergrendelde beelden zijn. De speler beslist waarheen hij gaat, wat hij doet en wanneer hij een vijand aanvalt. De muziek die je op dit album hoort, is perfect om telkens te herhalen en te veranderen op basis van de acties van de speler. De reden waarom ik dit noem is omdat Korb voor dit spel heeft gekozen voor een bepaalde verzameling muziekinstrumenten, die voornamelijk bestaat uit enkele synthesizer percussieklanken die als basis worden gebruikt met een verzameling van reguliere en etnische gitaren er overheen gelegd. Om alle nummers te verbinden heeft elk van hen een soort van huilend geluid over zich heen, dat klinkt als het bekende buitenaardse geluid uit oude scifi-films.

Wanneer de speler nog relatief veilig is, hoor je alleen een kleinere groep instrumenten uit een bepaald nummer op het album, bijvoorbeeld alleen het synthesizergedeelte. Wanneer de speler meer moet vechten, doen de gitaren mee. Het probleem is dat Zagreus in de onderwereld vecht, wat in feite de Griekse versie van de hel is en wanneer de echt taaie vijanden je proberen te vermoorden, zijn alleen de akoestische gitaren niet voldoende voor de ondersteuning. Korb heeft hier een prachtige oplossing voor gevonden door de elegante percussieklanken en de akoestische gitaren uit het raam te gooien om ze te vervangen door een drumstel en elektrische gitaren om zo een glorieuze metal-versie van hetzelfde stuk te creëren. Het huilende geluid is nog steeds aanwezig om de luisteraar te helpen het stuk te identificeren. Op het album vind je veel van deze half akoestische, half metal nummers met “Out of Tartarus”, “The Painful Way”, “The Exalted” en “The King and the Bull” als mijn favorieten.

Niet alle nummers bevatten de akoestische versus metal methodiek. “Primordial Chaos” is een beetje een vreemd nummer op het album omdat het meer sfeergeluiden bevat. “Last Words” heeft meer een dance beat in combinatie met het huilende geluid. Er zijn ook nummers met slechts één van de twee stijlen, maar ze zijn met elkaar verbonden omdat ze dezelfde melodie hebben. In het eerste nummer “No Escape” hoor je een akoestische versie en in een van de laatste nummers “God of the Dead” hoor je de metalvariant. Een ander nummer dat het vermelden waard is, is “The Unseen Ones” waarin twee Japanse gitaristen, Masahiro Aoki en Daisuke Kurosawa, op hun instrumenten aan het jammen zijn om zo een prachtig stuk te creëren. Ik weet niet hoe ze bij het project betrokken zijn geraakt, maar het is echt geweldig.

Documantaire over Hades met onder andere de muziek als onderwerp (alleen Engels)

Naast de prachtige muzikale nummers bevat het album ook liedjes. Elk spel van Supergiant Games heeft een selectie van liedjes van Korb. Korb zingt zelf, met een zeer hoge stem, op de meeste daarvan. Je kunt hem horen zingen in “Lament of Orpheus” en “Hymn to Zagreus”. In sommige andere liedjes wordt hij ook bijgestaan door Ashley Barrett, met wie hij sinds Bastion samenwerkt. Je kunt ze beide horen in “Good Riddance”. Ze zingen ook samen in “In the Blood”, wat een prachtig nummer is omdat het is opgenomen in de Abbey Road-studio met een klein orkest onder leiding van collega-componist Austin Wintory die de orkestpartijen arrangeerde. De opname werd trouwens gemaakt terwijl ze ook het album Songs of Supergiant Games aan het opnemen waren. Dit liedje met de orkestrale klanken staat een beetje los van de rest, maar het is toch een prachtig stuk. Deze liedjes zijn voor mij altijd al bijzonder geweest, vooral met de schitterende stem van Barrett. Ik hoop dat ik in de nabije toekomst de kans krijg om ze live te horen spelen. Ze zouden waarschijnlijk over twee weken naar het Game Music Festival zijn gekomen als de pandemie dat niet had verknald.

Als ik spelrecensenten over Hades hoor praten, zijn ze altijd lovend over het spel en bij elke recensie die ik hoor of lees, vertellen ze hoe voortreffelijk de muziek is en ik ben het helemaal eens met dat oordeel. Darren Korb heeft voor Hades weer geweldig werk geleverd. Het is een fantastische nieuwe soundtrack die Supergiant Games waardig is. Gamers kijken nu al uit naar het volgende spel van deze studio. Ik ook, maar dan om andere redenen. Ik ben heel benieuwd wat Darren Korb voor het volgende spel verzint.

Luisteren of kopen

Volledig album op Youtube

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. No Escape (2:25)
  2. The House of Hades (4:52)
  3. Out of Tartarus (5:54)
  4. Wretched Shades (2:55)
  5. Lament of Orpheus (3:13)
  6. The Painful Way (6:53)
  7. From Olympus (3:11)
  8. Through Asphodel (8:42)
  9. Good Riddance (Eurydice Solo, feat. Ashley Barrett) (2:57)
  10. Final Expense (2:33)
  11. Mouth of Styx (7:46)
  12. Primordial Chaos (3:53)
  13. The Bloodless (2:27)
  14. Scourge of the Furies (8:26)
  15. Hymn to Zagreus (2:44)
  16. Field of Souls (8:47)
  17. River of Flame (9:37)
  18. Death and I (0:36)
  19. Rage of the Myrmidons (9:17)
  20. The Exalted (8:22)
  21. Last Words (3:04)
  22. The King and the Bull (7:42)
  23. Lament of Orpheus (Underworld Mix)(3:15)
  24. Gates of Hell (3:37)
  25. God of the Dead (9:01)
  26. Final Expense (Payback Mix) (2:37)
  27. On the Coast (3:20)
  28. In the Blood (feat. Ashley Barrett) (4:10)
  29. The Unseen Ones (feat. Masahiro Aoki, Daisuke Kurosawa) (4:18)
  30. Good Riddance (feat. Ashley Barrett) (2:58)

Duur: 2 uur and 29 minuten
Supergiant Games (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *