Rising Phoenix – Daniel Pemberton

Documentaires zijn niet iets waar ik graag naar kijk, maar toen Daniel Pemberton zijn muziek voor Rising Phoenix op Twitter aan het hypen is, moest ik er wel aan geloven. Rising Phoenix is een documentaire op Netflix over sporters die aan de Paralympics hebben deelgenomen en ik was erg nieuwsgierig hoe de makers dit verhaal gingen vertellen en om te ondervinden wat Pemberton met de muziek had gedaan.

Binnen een paar seconden werd ik meegezogen in het programma met de introductie van de atleten, begeleid door het prachtige heldenthema van Pemberton in de achtergrond. Het is te horen in “Superheroes (Rising Phoenix)”, met een krachtige basis van synthesizerklanken en een stevig klinkende melodielijn erbovenop gelegd. Het thema komt in het midden van het nummer plots tot stilstand, om plaats te maken voor een prachtig nieuw thema op de piano, dat ik het tragische thema zal noemen, voordat het heldenthema weer in volle kracht opzwelt met de aanvulling van de percussie. Dit thema weerspiegelt wat de titel van het nummer suggereert: deze atleten zijn superhelden. Er zijn een paar nummers met ‘Rising Phoenix’ in de titel, die allemaal een versie van dit prachtige thema bevatten.

Het tragische thema is ook een paar keer te horen. De melodie wordt gespeeld op een viool in

“Ludwig Guttman (Berlijn 1936)” en op piano aan het einde van “Refugees”. “Rome 1960, The First Paralympics” begint met het tragische thema, maar waar het in andere versies een beetje triest klinkt, verandert het hier snel in iets anders. Het begint met de basis van de synths uit het heldenthema, maar met een opbeurende versie van het tragische thema dat eroverheen gespeeld wordt, waarbij beide thema’s op een briljante manier met elkaar vermengd worden.

Veel nummers op het album zijn duidelijk bedoeld om een ondersteunende rol te vervullen, met behulp van eenvoudige sferische synthesizermelodieën en extra andere instrumenten. In “Bebe”, bijvoorbeeld, hoor je een sopraan prachtig zingen over enkele sfeervolle lijnen. In “Under The Water I” hoor je sfeervolle klanken samen met een trieste emotionele melodie op de piano. Maar sommige nummers hebben ook het vermogen om aan te zwellen, om meer op de voorgrond te treden om de kracht en vastberadenheid van de atleten te benadrukken. Het nummer “Inspire The World (London 2012)” is daar een perfect voorbeeld van met zijn groots klinkende finale. Een ander hoogtepunt van de score is “Peacock Vs. Pistorius”, die een fantastisch middendeel heeft dat ook de fundering van het heldenthema gebruikt, maar deze keer ondersteunt het een andere melodie.

De twee thema’s zijn zeker een paar van de hoogtepunten van het album, maar het meest indrukwekkende kenmerk van deze muziek is Pemberton’s creatieve geest en denkwijze voor de muziek. Toen hij delen van de documentaire zag, waarbij hij de kracht van de sporters zag die dingen kunnen bereiken die zelfs een mens zonder een handicap niet kunnen, wist hij dat hij hetzelfde doel voor de muziek moest nastreven. Daarom heeft hij alle muziek die je op het album hoort, met uitzondering van de delen die Pemberton zelf heeft gedaan, laten uitvoeren door muzikanten met een handicap, die allemaal soortgelijke verhalen hebben als de atleten in de documentaire. Dit geldt ook voor het fantastische rapnummer “Rising Phoenix” aan het einde van het album, dat door drie Krip Hop-artiesten uitgevoerd wordt over Pemberton’s heldenthema heen.

Meestal als ik een bepaalde soundtrack leuk vind, raad ik je aan om ernaar te luisteren, maar in dit geval raad ik aan om de documentaire op Netflix te bekijken om de indrukwekkende prestaties van de atleten te zien in combinatie met de muziek van Pemberton en zijn ensemble van fantastische muzikanten. Daniel Pemberton blijft indruk op mij maken met elke nieuwe innovatieve soundtrack die hij maakt.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Superheroes (Rising Phoenix) (2:39)
  2. Inspire The World (London 2012) (2:54)
  3. Bebe (2:11)
  4. Preparation (2:00)
  5. Victus (2:26)
  6. The Starting Blocks (Rising Phoenix) (2:58)
  7. Under The Water I (4:23)
  8. Ludwig Guttmann (Berlin 1936) (3:22)
  9. Walk Again (2:34)
  10. Peacock Vs Pistorius (2:52)
  11. Tatyana Fields (3:36)
  12. Ghost Bell (2:00)
  13. The Olympic Stadium (Rising Phoenix) (2:53)
  14. Rome 1960, The First Paralympics (1:58)
  15. Refugees (1:06)
  16. A Simple Idea (2:27)
  17. Winds Of Change (1:49)
  18. Discrimination (3:04)
  19. Running For My People (2:30)
  20. Rio 2016 (Rising Phoenix) (1:44)
  21. Under The Water II (4:18)
  22. A Minutes Silence (2:10)
  23. Final Point (5:18)
  24. Rise From The Ashes (Rising Phoenix) (3:55)
  25. Rising Phoenix (feat. Toni Hickman, Georgetragic and Keith Jones) (3:53)

Duur: 1 uur en 11 minuten
1812 Recordings (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *