Daniel Pemberton tijdens het Nederlands Film Festival

Als je deze website regelmatig bezoekt, weet je dat ik graag op filmmuziekfestivals in Europa kom. Deze festivals zijn geheel gewijd aan muziek voor film, televisie en andere media, en hun programma’s zijn gevuld met concerten, panels en ontmoetingen met componisten. Voor soundtrackliefhebbers zoals ik zijn ze boeiend om bij te wonen, want ik kan er niet alleen naar fantastische muziek luisteren, maar daarnaast ook veel opsteken over hoe deze muziek tot stand komt.

In Nederland hebben we dit soort festivals nog niet, maar ik heb de laatste tijd wat significante veranderingen gezien, met componisten die naar Nederland beginnen te komen om hun kennis te delen. De organisatie die verantwoordelijk is voor dit soort evenementen is Buma Music In Motion (BMIM), dat samenwerkt met de twee Nederlandse filmfestivals: Nederlands Film Festival (NFF) en het International Film Festival Rotterdam (IFFR). In 2019 bezocht Cliff Martinez ons land voor het IFFR, waar ik helaas niet bij kon zijn, maar voor de 2020-editie werd Howard Shore uitgenodigd voor een concert en een meet and greet. Ik had ook de eer om Howard Shore tijdens dit festival te mogen interviewen.

Vanwege corona konden de festivals de laatste jaren niet meer fysiek plaatsvinden en gingen ze voor een deel richting het internet, inclusief een uitstekend online concert met muziek van Nederlandse filmcomponisten. Het NFF 2022 was echter weer in fysieke vorm en met belangrijke gasten uit de filmindustrie, waaronder één met speciale betekenis voor mij: Daniel Pemberton. Hij is een componist wiens werk ik al geruime tijd bewonder, en ik had al eens het genoegen om Daniel Pemberton te mogen interviewen tijdens Fimcuté in 2017.

NFF Pro Talk

De eerste ontmoeting met Daniel Pemberton was tijdens een zogenaamde ‘Pro Talk’, wat deel uit maakte van het officiële programma van het festival. Gastvrouw Laura Bell had tijdens dit evenement een aangenaam gesprek met hem over zijn werk. Ik was niet verrast dat het gesprek met een opmerking begon over het vroege tijdstip van het evenement en of de verlichting op hem wat lager kon, want wie hem volgt, weet dat hij een beetje een nachtbraker is.

De bijeenkomst was vooral bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in de filmwereld, aangezien de meerderheid van de aanwezigen uit componisten en regisseurs bestond. Er werden veel onderwerpen besproken over zijn carrière, waaronder hoe hij betrokken raakte bij het componeren voor films, zijn relaties met editors en regisseurs, wanneer hij instroomt in het proces, en het boeiendste onderwerp voor mij: de waanzinnige muzikale ideeën die hij bedenkt voor het schrijven van innovatieve en originele scores. Tussen de onderwerpen door kregen we enkele fragmenten uit films te zien om zijn muziek in actie te beleven.

De twee uur dat Pemberton en Bell met elkaar spraken vlogen voorbij en het was enerverend om te horen wat Pemberton allemaal te vertellen had. Twee hoogtepunten vielen me op. Het eerste was wat hij zei over zijn rommelige studio: Hij is van mening dat je geen fancy studio met de modernste technologie nodig hebt, en dat het enige wat je wel nodig hebt, goede ideeën zijn. Het tweede hoogtepunt waren zijn gedachten over aftiteling. Hij sprak over het belang ervan en dat ze een moment van bezinning zijn waarin je naar de muziek kunt luisteren terwijl je wat je net hebt gezien kan verwerken. Na deze twee uur was er nog ruimte voor een paar snelle vragen uit het publiek.

Persoonlijker meet and greet

Na het officiële evenement werd ik uitgenodigd voor een meer intieme bijeenkomst met Pemberton en tien andere Nederlandse componisten. Tijdens deze meet and greet konden we Pemberton vragen stellen over zijn leven en werk als filmmuziekcomponist. De onderwerpen en gesprekken waren zeer inzichtgevend en boeiend om te horen. Ze waren echter ook erg privé, dus ik kan helaas niet in detail treden over wat daar besproken is. Hopelijk heeft de bijeenkomst de aanwezige componisten geïnspireerd en kan het hen te helpen in hun carrière. Ik was vereerd door de uitnodiging en ik wil Buma Music In Motion, in het bijzonder Maartje Glas en Didre Siebers, bedanken voor de gelegenheid en het organiseren van dergelijke evenementen. De volgende staat alweer voor de deur, namelijk hun conferentie en awardshow BMIM x ADE Conference op 19 oktober.

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.