Don’t Worry Darling – John Powell

John Powell is een van de weinige componisten die er voortdurend in slaagt om magnifieke scores af te leveren. De meeste muziek die hij de laatste tien jaar heeft geschreven is voor animatiefilms of films die avontuurlijk en minder serieus zijn, waaronder Solo: A Star Wars Story. Zijn muziek zit dan ook vol met fantastische thema’s, buitengewone instrumentaties en opgewekte melodieën, waar ik altijd een goed gevoel van krijg. Ik ben blijkbaar niet de enige die van zijn muziek houdt. Hij is inmiddels een gerenommeerd componist die zijn projecten zeer zorgvuldig kan uitzoeken, wat resulteert in gemiddeld één briljante score per jaar.

De film die hij heeft uitgekozen om in 2022 aan te werken is Don’t Worry Darling. Het is een psychologische thriller over de huisvrouw Alice, die deel uitmaakt van een leefgemeenschap in de jaren ’50. Het lijkt op het eerste gezicht alsof ze een idyllisch, gelukkig leven leidt, maar, naarmate het verhaal vordert, ontdekt ze dat ze onderdeel is van iets duisters en verontrustends. Een paar opbeurende momenten in de film worden ondersteund door liedjes, terwijl de zenuwslopende gedeeltes aan Powell worden overgelaten. Dus in plaats van zijn gebruikelijke vrolijke melodieën, hoor je allerlei verontrustende geluiden en effecten.

Veel nummers op het album bevatten veel synthetische klanken, maar er zijn ook orkestrale elementen, voornamelijk door de strijkers, samen met percussie en piano. Dit soort muziek zou ik normaliter niet direct associëren met John Powell. Wat deze filmmuziek echter boeiend maakt, heeft wel degelijk met hem te maken, namelijk het intensieve gebruik van de vocale vaardigheden van zijn partner Holly Sedillos op allerlei slimme manieren. Haar stem is meerdere malen op het album te horen. In “Beginners Ballet Class” zingt ze bijvoorbeeld een toon terwijl ze op de borst geduwd wordt. In “Keeping House” hoor je wat lage ademhaling voordat ze veel lagen over elkaar begint te zingen. Meer van deze vocale effecten zijn te horen in vele andere nummers en ze zijn bedoeld om de innerlijke strijd van Alice weer te geven. In de finale van “A Doctor Visits” is Sedillos haar ademhaling wonderwel geïntegreerd met snelle melodieën van de strijkers. “Whisky by the Hearth” is een ander voorbeeld van het gebruik van veel verschillende zanglagen om een grandioos muziekstuk te creëren.

Soms is er nog meer emotie nodig om de gemoedstoestand van Alice weer te geven en om dat te bereiken voegde Powell een vrouwenkoor toe aan de muziek. In de finale van “Trolley to HQ” kun je hun uitbarstingen duidelijk horen. In “Catechisms & Catheters” gaat hun verontrustend geschreeuw over in een meer kalmerend deel met wonderschoon gezang. Je kunt het koor nogmaals horen in geweldige nummer “Victory Chase,” met de stem van Sedillos en actiemuziek die me doet denken aan de muziek van Powell uit de periode voordat hij de How to Train Your Dragon scores schreef.

Ik was behoorlijk verrast door de muziek voor Don’t Worry Darling. Ik had over de film gehoord, dus ik wist dat het geen score vol met vrolijke deuntjes zou worden. Ik had echter niet verwacht dat Powell zo’n donkere en zwaarmoedige soundtrack zou schrijven, na alle luchtige filmmuziek die hij de afgelopen tien jaar heeft gecomponeerd. Ik vind de muziek perfect uitgevoerd en past goed bij de film. Ik hou vooral van het idee achter de zang. Helaas is het niet echt een album waarvan ik kan genieten. De muziek is daar niet geschikt voor, met alle sombere delen en het brengt ook herinneringen naar boven van het verontrustende verhaal. Het was interessant om te zien hoe Powell zo’n verhaal met zijn sinistere plot zou aanpakken, maar ik ben toch opgelucht dat Powell heeft gehint dat een van zijn nieuwe projecten weer een DreamWorks-animatie zal zijn. Na het beluisteren van dit knap uitgevoerde maar beklemmend album en het zien van de film kan ik wel iets luchtigers gebruiken.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Beginners Ballet Class (1:21)
  2. Breakfast of Champignons (0:34)
  3. Welcome to the Party (4:04)
  4. In the Bedroom (0:37)
  5. Margaret’s Flashback (0:40)
  6. Keeping House (0:45)
  7. Trolley to HQ (4:46)
  8. Waking Up to an Ever‐Decreasing World (1:50)
  9. Advanced Ballet Class (2:46)
  10. Long Relaxing Bath (1:05)
  11. A Doctor Visits (2:55)
  12. Whisky by the Hearth (1:09)
  13. In the Ladies with Bunny (1:26)
  14. Whose World Is It? (1:49)
  15. Sorties & Delusions (4:43)
  16. Dinner Party Fallout (2:51)
  17. We Need to Go (2:14)
  18. Rabbit Hole (2:26)
  19. Everything Is Good Now (1:01)
  20. Catechisms & Catheters (3:18)
  21. All for You Alice (2:51)
  22. Bunny’s Wise Words (1:58)
  23. Victory Chase (8:18)
  24. End Credits (1:47)

Duur: 57 minuten
WaterTower Music (2022)

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.