The Lord of the Rings: The Rings of Power – Bear McCreary

Begin 2000 veroverde The Lord of the Rings-trilogie de wereld op stormachtige wijze. De drie films waren sublieme verfilmingen van het boek, met uitstekende beelden, geweldig acteerwerk en fantastische filmmuziek als kroon op het werk. Howard Shore was verantwoordelijk voor de muziek voor alle drie de films en de noten die hij ervoor schreef waren verbluffend. Ik zou zelfs willen beargumenteren dat zijn orkestrale scores met voortreffelijke thema’s deels verantwoordelijk waren voor het succes van de trilogie. Toen de televisieserie The Lord of the Rings: The Rings of Power werd aangekondigd, werd Shore weer bij naam genoemd.

Howard Shore schreef niet de muziek voor het hele seizoen van de serie. Toch is hij bij de serie betrokken doordat hij het hoofdthema heeft geschreven. Je kan zijn werk horen in “The Lord of the Rings: The Rings of Power Main Title.” Het is een prachtig orkeststuk dat perfect past in de klankwereld die hij heeft gecreëerd voor The Lord of the Rings.

Ik werd enthousiast toen ik hoorde dat Bear McCreary was aangetrokken om de rest van de muziek te schrijven. Ik weet dat McCreary beïnvloed is door Shore’s muziek voor de trilogie en ik weet ook dat hij indrukwekkende muziek kan schrijven met uitstekende thema’s voor fantasiewerelden, met zijn scores voor God of War en Masters of the Universe: Revelation als uitstekende voorbeelden.

Wat McCreary graag voor zijn passieprojecten doet, is om blogs te schrijven over het componeren van de muziek ervoor en dat heeft hij ook gedaan voor The Rings of Power in vier blogartikelen op zijn website (Engels). Als hij van dit soort uitvoerige blogs schrijft, vind ik het niet nodig om diep op de thema’s in te gaan, want er is geen betere manier om aan dat soort informatie te komen dan rechtstreeks van de bron. Ik kan je aanbevelen om McCreary’s blogartikelen over zijn schrijfproces van de muziek voor de serie, en het creëren van de vele thema’s, zeker te lezen.

Het album dat ik hier bespreek is het algemene album van het eerste seizoen. Hierop staan de meeste uitgewerkte thema’s die McCreary voor de serie heeft geschreven. Waar ik van hou is dat ze allemaal herkenbare melodieën bevatten. Daarnaast zijn hun instrumentaties ook uitermate geschikt voor wat ze uitbeelden en veel thema’s belichamen een locatie of een ras als geheel. In “Nampat” bijvoorbeeld hoor je de oorlogskreten van de boosaardige orcs, terwijl je in “Valinor” daarentegen kunt luisteren naar de rustgevende melodieën van een koor dat de elfen vertegenwoordigt. In “Khazad-dûm” kun je de macht van de dwergen horen in de muziek die wordt uitgevoerd door een koor en orkest.

McCreary schreef ook veel thema’s voor personages. “Sauron” is een werk met orkest en koor dat donker en onheilspellend klinkt, terwijl “Durin IV” en “Nori Brandyfoot” opbeurend en vrolijk overkomen, uitgevoerd door veel solo-instrumenten. Maar mijn favoriete thema op het album is “Galadriel”. De melodie van dit thema, voor het eerst gespeeld op de hoorn, geeft perfect de gratie van de beroemde elf weer. In de finale van het stuk vertolkt het hele orkest dezelfde melodie, waardoor haar moed en veerkracht naar voren komen.

Naast deze op zichzelf staande thema’s vind je op het album ook enkele muzikale hoogtepunten van de soundtrack zelf. Elk van hen toont de kracht van McCreary’s manier van schrijven: Hij integreert zijn herkenbare thema’s perfect in de muziek en vertelt daarmee hetzelfde verhaal als in de corresponderende scène. De thema’s lopen naadloos in elkaar over en worden zodanig aangepast dat de scène de emotie krijgt die hij nodig heeft, of de thema’s worden gecombineerd tot één compositie als er meerdere thema-aspecten in de beelden aanwezig zijn. Het maakt elk nummer een leuke oefening om te ontleden.

Terwijl ik dit schrijf, heb ik elke aflevering van de serie op de finale na gezien, en ik vond elke minuut geweldig. Een van de redenen waarom ik het zo goed vind is vanwege de muziek. Ik denk dat de soundtrack niet alleen perfect past bij het verhaal, maar ook heel goed past bij de muziek die Shore schreef voor The Lord of the Rings, en daarmee beide vertellingen met elkaar verbindt. Als de muziek van dit album je bevalt en je wilt er meer van horen, dan kun je je hart ophalen, want voor elke aflevering is er een apart album uitgebracht met bijna alle muziek uit die aflevering.

Ik hoop dat deze serie nog vele seizoenen succesvol zal zijn. Ik ben benieuwd waar het verhaal heen gaat en wat de muziek gaat doen. McCreary vermeldde in zijn blogs dat deze thema’s slechts de basis vormen en dat hij ze heeft gemaakt met het volledige verhaal in gedachten, dat meerdere seizoenen gaat beslaan. Als deze soundtrack al verbluffend is, ben ik ontzettend benieuwd naar wat het eindproduct zal worden.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. The Lord of the Rings: The Rings of Power Main Title [by Howard Shore] (1:33)
  2. Galadriel (3:43)
  3. Khazad‐dûm (3:20)
  4. Nori Brandyfoot (2:49)
  5. The Stranger (5:03)
  6. Númenor (4:31)
  7. Sauron (2:45)
  8. Valinor (2:39)
  9. In the Beginning (7:49)
  10. Elrond Half‐elven (3:23)
  11. Durin IV (3:04)
  12. Harfoot Life (2:21)
  13. Bronwyn and Arondir (2:47)
  14. Halbrand (2:55)
  15. The Boat (4:08)
  16. Sundering Seas (2:41)
  17. Nobody Goes Off Trail (4:25)
  18. Elendil and Isildur (4:16)
  19. White Leaves (4:41)
  20. The Secrets of the Mountain (3:49)
  21. Nolwa Mahtar (2:02)
  22. Nampat (2:34)
  23. A Plea to the Rocks (3:47)
  24. This Wandering Day (2:10)
  25. Scherzo for Violin and Swords (1:52)
  26. Sailing into the Dawn (4:18)
  27. For the Southlands (4:32)
  28. Cavalry (4:06)
  29. Water and Flame (3:29)
  30. In the Mines (8:14)
  31. The Veil of Smoke (4:59)
  32. The Mystics (7:54)
  33. Perilous Whisperings (2:41)
  34. The Broken Line (5:55)
  35. Wise One (8:44)
  36. True Creation Requires Sacrifice (5:51)
  37. Where the Shadows Lie – Instrumental (3:04)

Duur: 2 uur en 29 minuten
Amazon Content Services (2022)

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.