Game of Thrones Live Concert Experience – 21-05-2018, Amsterdam

In 2016 kondigde componist Ramin Djawadi een spectaculaire concerttour aan, genaamd Game of Thrones Live Experience, met zijn muziek uit de hit-televisieserie Game of Thrones. Het klonk zo geweldig dat ik zelfs naar New York afreisde om het in Madison Square Garden te ervaren. Het was een show die ik nooit zal vergeten. Er stond een spectaculair podium in het midden van de zaal en er waren allerlei special effects te zien. Ik sloot het verslag met het volgende af:

“Ik hoop echt dat ze deze show ook in Europa gaan doen, zodat de mensen daar deze show ook kunnen ervaren.  Een speciaal podium is erg mooi, maar is niet eens echt nodig: speel gewoon de muziek met de band, lokaal orkest en koor met een scherm achter ze met de beelden– dit gaat prima werken. “

Blijkbaar had Djawadi hetzelfde idee en er werd later dat jaar een nieuwe tour aangekondigd voor Europa en de VS. Hij heeft blijkbaar hetzelfde advies gekregen over de indeling van de zaal, omdat het podium voor deze tour aan slechts één kant van de zaal bevond, inclusief een groot scherm achter het orkest en het koor. Naast dit scherm waren er ook twee kleinere aan de zijkant geïnstalleerd en was er een pad met extra platformen voor het podium gemaakt, die werden omringd door het publiek. Omdat het concert in New York een dusdanige geweldige ervaring was, besloot ik om de show nogmaals in Amsterdam te beleven.

Game of Thrones - Amsterdam 2
©Ferdy Damman

Dit verslag zal iets verschillen van wat je gewend bent op deze site. Het programma van deze tour is namelijk ongeveer hetzelfde als dat van de New York-show, inclusief alle capriolen die Djawadi en zijn muzikanten doen. Als je hier benieuwd naar bent, raad ik aan om dat verslag eerst te lezen. Sommige werken op het programma waren omgewisseld en het laatste deel bevatte voornamelijk muziek uit het laatste seizoen, wat nog niet uitgekomen was tijdens de vorige tournee. In dit verslag zal ik me concentreren op de verschillen met de show in New York en de hoogtepunten van dit Europese concert.

De avond had een trage start. Wij Nederlanders staan bekend om altijd op tijd te zijn en de zaal zat om klokslag acht uur vol met mensen. Het duurde daarna meer dan 5 minuten voordat het orkest en het koor op het podium verschenen. Na nog een paar minuten startte de concertmeester eindelijk het stemmingsproces dat voor elk concert plaatsvindt. Toen dat klaar was, moesten we nog lang wachten voordat de lichten van de zaal werden gedimd. Het was rond 20.20 uur voordat we konden genieten van “Main Titles”. Het was daarna best grappig om Ramin Djawadi het publiek in het Nederlands welkom te horen heten. De eerste helft van het concert was ongeveer hetzelfde als in New York, maar de productie had zelf de lat hoger gelegd, zoals wij konden ervaren in “Goodbye Brother”, waarbij violiste Molly Rogers meer dan 10 meter de lucht in werd getakeld terwijl ze op haar viool speelde. Hierdoor zagen wij een mooie en extreem lange jurk verschijnen terwijl er rode bladeren van boven vielen. Ook Pedro Eustache maakte zijn opwachting voor deze tour. Hij heeft het de laatste tijd echt druk gehad, aangezien hij net klaar is met met de Duitse concerten van The World of Zimmer tour, en hij ging weer helemaal los op een buis die vreemde geluiden maakte en blies in een enorme hoorn tijdens “White Walkers”, zoals hij ook in New York heeft gedaan. Het was geweldig om te zien dat ook de speciale effecten weer aanwezig waren. “Dracarys” introduceerde bijvoorbeeld de vuurkanonnen, die op het podium waren geïnstalleerd. “Mhysa” sloot deze helft van het concert af en het riep een nog sterkere emotionele reactie bij mij op dan de vorige keer – met nog meer tranen en kippenvel.

Game of Thrones - Amsterdam 1
©Ferdy Damman

De tweede helft was ook spectaculair. Het bevatte werken die ik al zo goed ken. Zoals bijvoorbeeld Ramin Djawadi die de toetsen bespeelde – op een van de kleine podia – tijdens “Light of the Seven” en waar hij aan het einde volledig verdween in groene mist. Hij had “Reign” ook aangepast, waar hij de elektrische cello van Cameron Stone ondersteunde met zijn eigen elektrische gitaar, waardoor dit stuk nog indrukwekkender werd. Het laatste deel van deze helft bevatte allerlei nieuwe muziek uit het zevende seizoen, die ik nog niet eerder live had gehoord. De muziek was een genoegen om naar te luisteren, maar voor mij onderscheidt het zich niet echt van de muziek uit eerdere seizoenen. Aan het eind hoopte ik op “The Bear and the Maiden Fair” als toegift, maar in plaats daarvan konden we genieten van een alternatieve versie van de “Main Titles”.

Game of Thrones - Amsterdam 4

De grote vraag is natuurlijk of het de moeite waard was om dit concert voor de tweede keer te zien. Ik ben blij om te zeggen dat dit zeker het geval was. De veranderingen die ze moesten doorvoeren om in Europese concertzalen te kunnen spelen, waren prima, zoals ik al adviseerde in mijn vorig verslag.Ik was blij dat de meeste van Djawadis muzikanten terugkeerden voor deze tour. Ze hadden elk hun eigen manier om het publiek te vermaken op de kleine platforms. Op die manier heb je altijd iets om naar te kijken en je af te leiden van de beelden op het grote scherm. Ik vind het geweldig hoe Djawadi meerdere lokale orkesten en koren gebruikt voor zijn concerten. Het lijkt mij een leuke ervaring om als muzikant mee te mogen maken. Ik heb van dit concert net zo genoten als van het concert in Madison Square Garden. Het Amerikaanse publiek was echter enthousiaster, ze schreeuwden “Mhysa”, “Dracarys” en “Shame” met de scènes op het scherm mee, terwijl wij Nederlanders na elk stuk keurig applaudisseren, met af en toe wat gejoel. Ze genoten wel van het concert, maar wij kunnen nog wel wat van de Amerikanen leren als het op meeleven met het concert aankomt.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Amsterdam op 21 mei 2018
Orkest: Folkwang Orchestra Essen onder leiding van Ramin Djawadi
Koor: Gospelkoor Spirits of Change
Solisten: Stevvi Alexander (zang), Molly Rogers (viool), Cameron Stone (cello), Pedro Eustache (fluiten en andere instrumenten), Michael Sobie (toetsen en dirigent), Alan Lightner (percussie), Davey Chegwidden (percussie) en M.B. Gordy (percussie)

Programma

  • Game of Thrones: Main Title
  • House Themes: Medley
  • Goodbye Brother
  • Love In The Eyes / Finale
  • The Red Woman / Wildfire
  • The Rains of Castamere
  • The Lannisters Send Their Regards
  • White Walkers / You Know Nothing
  • Needle
  • Dracarys
  • Mhysa

Pauze

  • The Children
  • High Sparrow
  • Atonement
  • Reign
  • My Watch Has Ended / Hold The Door
  • Let’s Play a Game / Bastard
  • Light of the Seven
  • The Winds of Winter
  • Home
  • I Am the Storm / The Queen’s Justice / Spoils of War
  • Truth
  • Winter Is Here / The Army of the Dead
  • Game of Thrones: Main Title (Toegift)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *