Masters of the Universe: Revelation – Volume 1 – Bear McCreary

Als je ongeveer net zo oud als ik ben, is de kans groot dat je bent opgegroeid met tekenfilms uit de jaren ’80, zoals Transformers, MASK en G.I.Joe, die in feite vermomde reclamespots waren voor speelgoedfabrikanten om speelgoed aan kinderen te verkopen. Een van de meest succesvolle tekenfilms in dat opzicht moet wel He-Man and the Masters of the Universe geweest zijn. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik als kind de actiefiguren van Skeletor en He-Man vast heb gehouden van een vriend van mij.  Zoals gewoonlijk ontdek ik fantastische nieuwe projecten wanneer de componist wordt aangekondigd, wat ook het geval was voor de nieuwe Netflix-animatie Masters of the Universe: Revelation. In dit geval zag ik het in een YouTube-video van filmmaker Kevin Smith, waarin hij Bear McCreary aankondigde als de componist.

Masters of the Universe: Revelation is geen remake, maar een direct vervolg op de serie uit de jaren ’80, waarin He-Man en zijn vrienden Teela, Battle Cat, Orko, Sorceress, Man-at-Arms, en nog veel meer, het moeten opnemen tegen Skeletor en zijn handlangers, waaronder Evil-Lyn en Beast Man. In plaats van speelgoedreclame met een levensles aan het eind van elke aflevering, is het vervolg beter geschreven, met meer achtergrond voor elk personage en een beter uitgewerkt verhaal. McCreary’s muzikale aanpak was om niet met de muziek uit de originele tekenfilm te werken, maar om een volledige orkestrale score te creëren in de stijl van een epische fantasiefilm uit de jaren ’80 – maar dan met extra metal-elementen eraan toegevoegd.

Terwijl ik de muziek aan het analyseren was, begon ik veel thema’s op te merken voor allerlei verschillende personages in de serie en net voordat ik daarover wilde gaan schrijven, zag ik dat McCreary alweer een briljante uitgebreide blogpost had geschreven over de muziek uit Masters of the Universe: Revelation, inclusief details omtrent alle thema’s. Zoals ik met Animal Crackers heb gedaan, zal ik deze recensie ‘leit’ houden, omdat ik nooit zo goed zou kunnen uitweiden over de thema’s als de bedenker ervan.

Als je de soundtrack voor de eerste keer beluistert, zal je waarschijnlijk het prachtige thema voor He-Man opvallen. Zijn transformatiescène van Prins Adam naar He-Man is een van de beste adrenaline-opwekkende muzikale momenten van dit jaar. Als je het album echter meerdere keren beluistert, vooral na het bekijken van de serie, zul je veel meer muzikaal vernuft opmerken. Door de hele soundtrack heen hoor je een van de vele thema’s, waarbij ze prachtig in elkaar overgaan. Niet alleen zijn die overgangen meesterlijk gedaan, maar de thema’s zelf evolueren ook naarmate het verhaal vordert. Zonder al te veel in detail te treden om onnodige spoilers te voorkomen, zijn er thema’s die van donker en boos naar heldhaftig gaan, sommige andere thema’s gaan van heldhaftig naar emotioneel droevig en één thema transformeert zelfs van een eigenzinnig en dwaas klinkend stuk naar een volledig orkestraal klinkende heldhaftige passage.

Zoals ik al in mijn Godzilla: King of the Monsters en Animal Crackers recensies heb vermeld, is McCreary een kampioen in het schrijven van soundtracks met een zware nadruk op het gebruik van thema’s om het verhaal te versterken. Hetzelfde geldt voor Masters of the Universe: Revelation: je kunt het verhaal van de eerste vijf afleveringen herbeleven door alleen maar naar de voortreffelijke muziek te luisteren die McCreary heeft geschreven en je kunt bij elke nieuwe luistersessie nieuwe themabewerkingen ontdekken. De soundtrack dekt alleen de eerste vijf afleveringen van het eerste seizoen, met nog vijf afleveringen op komst, waarover McCreary heeft gehint dat de implementatie van de thema’s zelfs verder zal gaan dan wat hij heeft gedaan voor de eerste vijf afleveringen. Hij vermeldde ook dat hij aan een nieuw project werkt waarvoor hij zelfs nog meer thema’s moet gaan schrijven dan voor Masters of the Universe. Ik wacht in spanning af, want Bear McCreary is altijd in staat om de perfecte score voor een bepaalde serie of film te creëren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Masters of the Universe: Revelation (extended version) (1:55)
  2. Skeletor, Lord of Destruction (1:12)
  3. Orko’s Bubble (0:39)
  4. Sorceress Under Siege (4:18)
  5. He‐Man Transforms (1:32)
  6. The Power of Grayskull (13:19)
  7. The Mighty Motherboard of Tri‐Klops (4:41)
  8. As Goes Eternia (5:47)
  9. Finding Duncan (6:55)
  10. Scare Glow, Lord of Subternia (10:26)
  11. Evil‐Lyn Opens Heaven’s Gate (5:22)
  12. Lament for a Friend (0:48)
  13. Into Preternia (3:30)
  14. Teela Joins the Wild Hunt (4:52)
  15. Roboto Reforges (4:34)
  16. From Man to God (8:42)

Duur: 1 uur en 18 minuten
Arts Music (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *