Leit Review

We introduceren een nieuw concept voor deze site – de leit review. Het idee achter een dergelijke recensie is om in een korter artikel een meer algemeen overzicht van een soundtrack te geven, zonder in alle details van de muziek te treden. De naam is afgeleid van het woord ‘leidmotief’ (‘leitmotiv’ in het Engels), dat een korte en terugkerende muzikale frasering is, die een bepaald concept, zoals een persoon, een plaats, een emotie of een idee vertegenwoordigt. Het gebruik van leidmotieven is een veel voorkomend fenomeen in de filmmuziek, waarvan de muziek uit Star Wars het bekendste voorbeeld is. ‘Leit’ wordt op dezelfde manier uitgesproken als het Engelse woord ‘light’, wat licht betekent. ‘Light’ wordt ook gebruikt voor drankjes zonder suiker, waardoor een leit review dus een lichtere versie is van een reguliere recensie.

Er zijn een aantal redenen waarom we de leit review introduceren. De mensen achter Soundtrackwereld, in het bijzonder de hoofdredacteur maar ook de proeflezers en gastauteurs, hebben allemaal een reguliere baan en het schrijven van volwaardige recensies is een tijdrovend proces, vooral wanneer ze in twee talen gepubliceerd moeten worden. Een leit review geeft de crew wat meer adempauze en tijd tussen de recensies door, die bijvoorbeeld besteed kan worden aan het verbeteren van de site.

Er zijn verschillende scenario’s waarin een leit review tot zijn recht komt. Soms komen er veel goede soundtracks in korte periode uit en die allemaal aandacht verdienen. Daarnaast vinden er soms veel concerten in een korte periode plaats die allemaal een verslag waard zijn, waardoor er minder tijd is om een diepgaande recensie van een net uitgebrachte soundtrack te schrijven. In plaats van helemaal niets te schrijven, geeft een leit review de soundtrack op zijn minst de aandacht die hij verdient en kunnen wij nog meer interessante muziek de revue laten passeren.

De laatste reden is dat er een aantal soundtracks zijn die interessant genoeg zijn om over te vertellen, maar die niet zozeer veel details in de muziek zelf bevatten, waardoor het erg moeilijk is om er een volledige recensie over te schrijven. Een leit review lost ook dat probleem op.

Naar onze mening zullen de leit reviews nog steeds de moeite waard zijn om te lezen. Het doel blijft om de lezer te informeren over wat hij of zij van de muziek kan verwachten. We hopen dan ook dat je ze net zo graag zult lezen en ervan zal genieten zoals je dat doet met de reguliere recensies.