Black Widow – Lorne Balfe

Muziek voor een Marvel-film schrijven moet voor veel filmmuziekcomponisten een droom zijn. Veel bekende componisten hebben muziek gecomponeerd voor minstens één van deze films, waaronder natuurlijk Alan Silvestri, die de muziek schreef voor de meeste Avengers-films, inclusief zijn schitterende hoofdthema. Een van deze Avengers is Natasha Romanoff, ook bekend als de Black Widow. Ze heeft in veel films gespeeld, maar nu is het eindelijk tijd om haar haar eigen verhaal te laten vertellen in de film Black Widow, met Lorne Balfe als de aangewezen componist

Romanoff is een heldin zonder superkrachten. Ze is een zeer bekwame ex-huurmoordenaar uit Rusland en hoewel ze al lang een Avenger is, heeft ze nooit een volwaardig muzikaal thema gekregen. Het was aan Balfe om haar er een te geven en wat hij heeft bedacht is mooi en briljant tegelijk. De gedachte achter haar thema is dat het iets zou zijn waar ze als kind naar geluisterd zou hebben, dus schreef Balfe voor haar een Russisch wiegeliedje en baseerde haar thema erop. De melodie in “Natasha’s Lullaby” wordt schitterend gezongen door een Russische zangeres en toont Natasha’s menselijke kant op een mooie manier. Halverwege komt er een piano bij, samen met een koor, om het stuk nog fraaier te maken dan het al is.

De melodie van het thema komt een paar keer voor in de film. In “Natasha’s Fragments” wordt de melodie uitgevoerd op een gitaar. Waar deze twee eerste nummers meer timide en traag zijn, is “Natasha Soars” het tegenovergestelde. De melodie van het thema in die passage krijgt de volledige orkestbehandeling en dan bedoel ik ook een volledige orkestbehandeling. Marvel nam al heel vroeg in de pandemie de beslissing om Black Widow uit te stellen tot betere tijden, maar gelukkig vonden de opnames van de muziek enkele dagen voor de lockdown plaats. In plaats van het normale aantal muzikanten in het orkest te laten spelen, koos Balfe voor een Abbey Road-record door 116 muzikanten tegelijkertijd voor de opnames te gebruiken. Meestal ondergaan de filmmuziekopnames enige nabewerking om ze zwaarder en grootschaliger te laten klinken dan ze in werkelijkheid zijn. Voor deze film heeft de sound editor dat waarschijnlijk ook gedaan, maar met zo’n enorm orkest hoor je een natuurlijk klinkende massaliteit in de muziek en “Natasha Soars” is daar het perfecte voorbeeld van. De melodie van het slaapliedje wordt naar een groter niveau getild met het ‘soaring’-deel dat door de kopersectie wordt vertolkt, waardoor een massieve muur van geluid ontstaat. De rest van het enorme orkest zorgt voor allerlei ritmische patronen en texturen daaronder en de muziek wordt nog beter wanneer het koor erbij komt. Dit nummer is niet alleen het hoogtepunt op dit album voor mij, maar op het moment van deze recensie het hoogtepunt van 2021.

Natasha’s thema is echter niet het enige briljante op dit album, want het thema voor haar stiefzuster Yelena is bijna net zo voortreffelijk. Waar Natasha’s thema gebaseerd is op een slaapliedje, lijkt het thema van haar zus meer op een klaagzang, zoals te horen is in het nummer met haar naam “Yelena Belova”. Het begint met een koor dat een mysterieuze melodie zingt en het klinkt alsof het vanuit de verte wordt gezongen, totdat het massieve orkest meedoet en het koor dezelfde melodie nogmaals, dit keer met tekst, begint te zingen. Haar thema is ook terug te vinden in andere nummers zoals “The Pursuit” en een emotionele variatie ervan in “A Sister Says Goodbye”, uitgevoerd op een piano.

Naast de twee zusterthema’s zijn er nog meer uitstekende passages op het album te vinden. Er is een thema voor de tegenspeler, dat te horen is in “Drekov” en “From the Shadows”. Er zijn ook meer verbluffende Russische liederen, zoals “Last Love” en “A Calling”, op het album te vinden, maar veel andere nummers zijn bedoeld voor actiescènes. Elk daarvan is meesterlijk gedaan. Vaak hoor je er een drietonig patroon in, dat verbonden is met het Natasha-thema en misschien ook met het Yelena-thema. Het geeft ook de snelle muziek de Black Widow identiteit. Het drietonige motief wordt voor het eerst geïntroduceerd in “Latrodecus” en ook in veel andere nummers komt het voor, zoals bijvoorbeeld “The First Bite Is the Deepest” en “The Descent”.

Lorne Balfe begint een methode te gebruiken om eerst enkele verbluffende thema’s te ontwikkelen en die dan op briljante wijze te verwerken in de muziek voor een serie of een film. Ik begon dit al te merken bij zijn muziek voor His Dark Materials en je kan het ook duidelijk terughoren in zijn muziek voor Black Widow en het werkt. Er is geen saai moment te vinden in de soundtrack voor Black Widow. Elk nummer is een prachtige luisterervaring, zowel de liederen, als de muziek voor de actiescènes en de emotionele stukken. Ik zei in mijn recensie van The Tomorrow War van twee weken geleden dat die muziek de beste actiescore was die Balfe ooit geschreven heeft. Die prestatie is van korte duur, want de muziek voor Black Widow overtreft die ruimschoots. Sterker nog, het is naar mijn mening de beste soundtrack die Balfe tot nu toe geschreven heeft.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Natasha’s Lullaby (3:24)
  2. Latrodectus (2:40)
  3. Fireflies (3:13)
  4. The Pursuit (2:52)
  5. The First Bite Is the Deepest (3:05)
  6. Last Glimmer (4:19)
  7. Dreykov (3:33)
  8. You Don’t Know Me (2:01)
  9. Yelena Belova (3:36)
  10. From the Shadows (3:44)
  11. Hand in Hand (2:46)
  12. Blood Ties (2:54)
  13. Whirlwind (3:28)
  14. Arise (2:13)
  15. Natasha’s Fragments (1:54)
  16. A Sister Says Goodbye (4:14)
  17. I Can’t Save Us (1:51)
  18. Red Rising (3:57)
  19. The Betrayed (5:37)
  20. The Descent (2:04)
  21. Faces to the Sun (1:50)
  22. Natasha Soars (2:19)
  23. Last Love (1:59)
  24. Into the Past (4:55)
  25. Broken Free (3:09)
  26. A Calling (2:10)

Total length: 1 hour and 20 minutes
Hollywood Records (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *