F9: The Fast Saga – Brian Tyler

Het kijken van The Fast and Furious films is een van mijn guilty pleasures. Toen ik erachter kwam dat de tiende film binnenkort uit zou komen, heb ik de vorige negen binnen twee maanden gebinged. Mocht je niet bekend zijn met The Fast and Furious films, ze kunnen worden omschreven als actiefilms met veel snelle en extreem dure auto’s, bestuurd door een gevarieerde groep karakters met allerlei verschillende karaktereigenschappen, met Vin Diesel in de hoofdrol. De eerste film probeerde nog een beetje serieus te zijn, maar naarmate de serie vorderde, werden de verhalen absurder en de actiescènes steeds ongeloofwaardiger en dat is nu net wat ik zo leuk vind aan de films: ze zijn gewoon dom en leuk vermaak.

Voor deze films hebben verschillende componisten de muziek geschreven, namelijk BT, Tyler Bates, Lucas Vidal en David Arnold, maar de muziek voor de meeste films is gecomponeerd door Brian Tyler, inclusief de filmmuziek voor de meest recente film in de franchise: F9. Tijdens mijn The Fast and Furious binge sessie lette ik extra op de muziek zoals ik altijd doe, en ik kwam tot de conclusie dat muziek geen grote rol speelt in deze films. Er gebeurt zoveel met al die belachelijke stunts met snelle auto’s, dat de muziek slechts op de achtergrond aanwezig is om de sfeer te versterken. Er is echter één uitzondering en dat is het prachtige thema voor Fast 5 van Brian Tyler. Het thema is een snel orkeststuk met een ritmische melodie, die door het hele orkest wordt uitgevoerd, samen met fantastisch slagwerk zoals alleen Tyler dat kan.

Stiekem hoopte ik op de terugkeer van het prachtige Fast 5 thema, wat helaas niet gebeurde, maar ik kreeg er een ander uitstekend hoofdthema voor terug. Als je naar de albumcover kijkt, zie je geen ‘boys’ met hun snelle ‘toys’, maar een meer volwassen en zorgelijke Vin Diesel op de motorkap van zijn auto en dat is de ook de uitstraling die het thema heeft. Het hoofdthema is, in plaats van snel en ritmisch, langzamer en een beetje donkerder van klank en het is te vinden in het eerste nummer “Fast 9”, waarin de melodie van het thema in allerlei variaties te horen is.

De muziek die verder op het album te horen is, is vooral bedoeld ter ondersteuning van alle, al dan niet absurde, dingen in de film, met veelvuldig gebruik van het hoofdthema. Je hoort synthesizergeluiden of andere instrumenten, zoals piano of gitaren, in de rustige momenten en wanneer er meer emotie nodig is, of tijdens de actiescènes, komt het orkest erbij om meer diepte aan de muziek te geven. Andere hoogtepunten op het album zijn voor mij “Torreto,” een geweldige gitaarversie van het thema, “Enjoying The Moment,” nog zo’n heerlijk gitaarstuk en tenslotte “Diamonds And Emeralds,” wat orkestrale heist-muziek is, met een grote nadruk op snel slagwerk en speelse kopergeluiden.

Ik wist al dat Tyler uitstekende hoofdthema’s voor film kon schrijven en dat heeft hij wederom voor elkaar gekregen met  het thema uit F9. Ik was ook verrast dat de muziek voor deze film niet alleen uit grote orkestrale klanken met veel percussie en synthesizerklanken bestond, wat je zou verwachten voor een actiefilm. Ik vond de muziek eerder aan de lichte kant, wat ik wel prettig vond. Behalve de hoogtepunten die ik in deze recensie heb genoemd, zal ik de andere nummers waarschijnlijk niet echt meer beluisteren. Ze passen heel goed in de film, maar op zichzelf bieden ze niet dat extraatje dat ik graag zou willen horen, wat een beetje een vloek is voor veel filmmuzieknummers.

F9 is blijkbaar de eerste film in een trilogie, als een afsluiting van The Fast and Furious films met de huidige acteurs. Als Tyler aan boord blijft voor de andere twee, ben ik heel benieuwd met wat voor muziek hij zal gaan komen. Zal hij de thematische ideeën van deze film behouden; zal hij met totaal andere muziek komen met andere thema’s? Mijn interesse is alvast gewekt.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Fast 9 (2:48)
  2. Fallen (2:24)
  3. Visions of the Past (3:50)
  4. Upward Movement (2:44)
  5. Tracking Nobody (2:53)
  6. Enjoying the Moment (3:30)
  7. Reconciliation (2:23)
  8. Diamonds and Emeralds (2:42)
  9. Awakened (2:26)
  10. The Race (2:43)
  11. Innuendo of Character (2:07)
  12. Peligro Minas (5:36)
  13. Tracking a Ghost (4:00)
  14. Faith (1:47)
  15. Broken Allegiance (3:53)
  16. Brother (1:46)
  17. Transitions (2:41)
  18. Plans Within Plans Within Plans (4:12)
  19. The Next Chapter (5:18)
  20. Peace In the Chaos (1:52)
  21. Turning the Screws (3:12)
  22. Twinkie, Ding Dong, And Snowball (1:27)
  23. This Is My World (3:24)
  24. Car vs. Jet (1:00)
  25. Security Breach (3:53)
  26. Risk (1:15)
  27. I Got Next (1:54)
  28. Minions (0:56)
  29. Student Driver (2:43)
  30. Hope For the Future (2:49)
  31. Simple Words (2:33)
  32. Seeking Jakob (1:10)
  33. Double Crossed (2:28)
  34. Reunion (1:20)
  35. Numbers Don’t Lie (3:02)
  36. Belly Up (2:54)
  37. Promises (0:51)
  38. Math and Science (0:48)
  39. Connections (2:48)
  40. Punching Bag (1:10)
  41. Magneticism (3:02)
  42. Project Aries (2:22)
  43. Dom vs. Cipher (3:25)
  44. Toretto (2:14)

Duur: 1 uur en 54 minuten
Back Lot Music (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *