Assassin’s Creed – Jed Kurzel

Assassins Creed - Jed KurzelHet Franse bedrijf Ubisoft is een van de grootste computerspellenbedrijven in de wereld. Als ze een populair spel gemaakt hebben maKen ze daar opvolgers van in een periode van een paar jaar. Spellen zoals Far Cry en Watch_Dogs zijn daar voorbeelden van. Een van hun populairste spellenreeks is Assassin’s Creed. Het is zelfs zo populair dat Ubisoft elk jaar een nieuw Assassin’s Creed  spel op de markt brengt. Sommige jaren zelfs twee. De Assassin’s Creed  spellen gaan over een eeuwigdurende oorlog tussen de Assassijnen en de Tempeliers. Ze vechten over zeer oude kunstvoorwerpen die speciale krachten hebben. Wat ook een belangrijk feit in de spellen is, is dat alle herinneringen van je voorouders in je eigen DNA verborgen zit. Met een speciale machine is het mogelijk om deze herinneringen te herleven. Voor Ubisoft is dit perfect om mooie verhalen te creëren op basis van ware gebeurtenissen. Hun verhalen gaan over piraten, de renaissance, stichting van Amerika en nog veel meer. Elke keer wordt het verhaal verteld door de ogen van een assassijn en zijn nakomeling.

De laatste Assassin’s Creed spellen hadden niet het success waar Ubisoft op gehoopt had. Daarom hebben ze besloten om in 2016 geen spel in de serie uit te brengen en er een jaar extra aan te werken. Dit betekent wel dat ze een gat moeten opvullen. Het produceren van de film Assassin’s Creed geregisseerd door Justin Kurzel was Ubisofts oplossing voor dit probleem. De film speelt zich af in twee tijdsperiodes met Michael Fassbender in de hoofdrol. De eerste periode is hedendaags met de DNA machine waar Fassbender een personage genaamd Cal speelt: een ter dood veroordeelde moordenaar. In de tweede tijdsperiode speelt Fassbender de rol van de Assassijn Aguilar in de 15e eeuw tijdens de Spaans Inquisitie.

Toen ik hoorde dat deze film was aangekondigd, hoopte ik dat de muziek geschreven zou worden door één van de spelcomponisten. Grote namen hebben muziek geschreven voor de Creed-spellen. Spelcomponisten zoals Jesper Kyd en Austin Wintory hebben hun deel gedaan voor de Creed-spellen. Maar ook filmcomponisten zoals Bear McCreary en Lorne Balfe  hebben meegewerkt. In plaats van hen werd de eer gelaten aan de broer van de regisseur: Jed Kurzel.

Ik had nog nooit van Kurzel gehoord, dus ik moest hem even op de wiki en imdb zoeken. Hij begon zijn muzikale carrière als gitarist en zanger in een Australische band. Hij heeft muziek geschreven voor wat korte films en wat documentaires. Maar hij is geen nieuwkomer op het gebied van componeren voor films. Hij heeft muziek geschreven voor alle films van zijn broer, maar ook voor andere regisseurs. Tijdens het onderzoek kwam  ik er ook achter waarom zijn naam mij bekend voorkwam. Hij vervangt Harry Gregson-Williams als componist voor de nieuwe Alien-film: Alien Convenant.

Nu ik goed naar de muziek van de film heb geluisterd, kan ik de muziek in 3 delen categoriseren. De eerste zijn de emotionele nummers. Deze nummers proberen een emotionele reactie uit te lokken, met meestal lange melodielijnen. “Abstergo”, “Cal Recuperates”, “Columbus” en “The Creed” zijn hier voorbeelden van. De tweede categorie is wat ik geluidsontwerp-nummers noem. Deze nummers zijn geschreven om een scène in de film te ondersteunen. Om ze los te luisteren is voor mij niet interessant. Ik hoor liever melodieën of in ieder geval dat de muziek ergens heen gaat. Luister anders eens naar “The Cure for Violence”, “The Bleeding Effect” en “The Mutiny” en beslis voor jezelf of je ze leuk vindt. De laatste categorie noem ik motor-nummers. De reden waarom ik ze zo noem is omdat dit nummers zijn die als een motor werken. De motor draait op een ritme van percussie met herhalende motieven van strijkers of synthesizers. Hier overheen liggen lange lijnen die de nummers hun eigen identiteit geven. “Second Regression”, “Leap of Faith”, and “Future Glory” zijn goede voorbeelden van deze motor-nummers.

De soundtrack heeft een aantal aardige nummers die prima te luisteren zijn. De soundtrack opent met “Young Cal”. Dit nummer begint met drie tonen die blijven herhalen. Voor een of andere gave reden blijven deze tonen de hele dag in je hoofd zitten. Nog een goed nummer is “The Animus” die een hele sterke opbouw heeft van zachte synthesizer muziek naar meer en complexere melodieën terwijl de spanning behouden blijft. Het laatste nummer dat ik wil noemen is “You are not alone”. Dit is een goed motor-nummer. Een leuk ritme dat maar door blijft gaan met een mooie melodie er overheen. En het eindigd met het drie toon motief.

De meeste die ik sprak over deze film waren heel duidelijk in hun mening: dit is een slechte film. Mijn definitie van “slecht” ligt iets anders. Als de films die ik bekijk vermakend zijn heb ik geen probleem met een simpel verhaal, slechte dialogen, en verschrikkelijk acteerwerk. Ik vond de film prima te kijken. Maar er waren twee dingen die aan mij knaagden tijdens het kijken van Assassin’s Creed. Het eerst wat mij irriteerde waren de wisselingen tussen verleden en heden. Als de assassijn Aguilar voor zijn leven aan het vechten is, heb ik geen interesse om naar het heden terug te keren naar Cal in de machine. Dat trok mij elke keer weer uit de film. Helaas is het tweede irritatiepuntje de muziek. De muziek was niet iets speciaals. Het was gewoon achtergrondmuziek. Als je in Spanje bent, waarom gebruik je dan alleen percussie met wat melodieën er overheen? Is het niet beter om wat meer herkenbare invloeden of instrumenten te gebruiken uit die tijdsperiode? Je kan dan via de muziek onderscheid maken tussen de beide periodes. Misschien zelfs twee versies van een thema: een verleden  en een hedendaagse versie die de voorouder en zijn nakomeling representeren. Misschien is dat iets te complex om in uitvoering te brengen omdat er zoveel gewisseld werd tussen de twee tijdsperiodes. Maar daarvoor verwijs ik naar mijn eerste irritatiepunt. Dit was een gemiste kans.

Helaas krijgt de film en muziek hier niet veel positiviteit. Maar niet alles is slecht in de Creed-wereld. De spellen hebben namelijk wel populaire muziek opgeleverd. Hier een klein overzicht van wat ik een goede verzameling vind van nummers uit de Creed-spellen:

  • Assassin’s creed Main theme – Lorne Balfe (Assassin’s Creed: Revelations)
  • Assassin’s creed Rogue Theme – Elitsa Alexandrova (Assassin’s Creed: Rogue)
  • City of Rome – Jesper Kyd (Assassin’s Creed: Brotherhood)
  • Eizo’s Family – Jesper Kyd (Assassin’s Creed 2)
  • Flight Over Venice 1 – Jesper Kyd (Assassin’s Creed)
  • United – Olivier Deriviere – (Assassin’s Creed 4: Black Flag – Freedom Cry DLC)

Geef deze nummers een kans. Er is een spotify-speellijst gemaakt voor het gemak.

Een vraag die door mijn hoofd bleef spoken tijdens het kijken van de film was: “Hoe zou de muziek van de film Gladiator van Hans Zimmer passen in deze scene?” Op een paar hoogtepunten  na is de muziek heel simpel en vlak. Ik heb Harry Gregson-Williams heel hoog zitten. Ik hoop dat Kurzel iets gaafs neerzet voor de nieuwe Alien-film.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers op de soundtrack

(Hoogtepunten zijn vet gedrukt)

  1. Young Cal
  2. The Execution
  3. Abstergo
  4. The Animus
  5. First Regression
  6. Cal Recuperates
  7. The Cure For Violence
  8. The Bleeding Effect
  9. Research Room
  10. Second Regression
  11. Underground
  12. The Creed
  13. The Apple
  14. Columbus
  15. You’re Not Alone
  16. The Mutiny
  17. Leap Of Faith
  18. Seville
  19. The Assassinations
  20. Future Glory
  21. He Says He Needs Me (Song)

Totale lengte: 1 uur 6 minuten
New Regency Music, Inc. / Decca / Universal Music Operations Limited (2016)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *