Jaren geleden had de regisseur Martin Koolhoven een gesprek met componist Tom Holkenborg over een western die hij van plan was om te doen. Toen de film, Brimstone genaamd, in het eindfase begon te komen, hadden die twee nogmaals een gesprek. Helaas voor Holkenborg was het alleen maar om Holkenborg het script te laten zien. Tot de teleurstelling van de componist had de regisseur Howard Shore voor ogen om de muziek te componeren.Om één of andere reden lukte dit niet en kreeg Holkenborg alsnog de opdracht.
Brimstone is een western over een jonge moeder en een mysterieuze dominee die in haar dorp komt. De film is heel donker en erg oncomfortabel om te kijken. Naarmate het verhaal vordert leren we meer over deze moeder (gespeeld door Dakota Fanning) en de dominee (gespeeld door Guy Pearce met een goed Nederlands accent). De film gebruikt hoofdstukken om het verhaal te vertellen. De hoofdstukken worden in niet lineaire volgorde getoond, waar elk nieuw hoofdstuk informatie over de personages bloot geeft. Het publiek wordt van het ene donkere en oncomfortabele scene naar de andere geleid. Ik voelde mij de hele film ongemakkelijk.
Een aspect van dit ongemakkelijk gevoel is toch wel de muziek van Holkenborg. Voor ik deze film had gezien associeerde ik Holkenborg zijn muziek meer met zijn alter ego, Junkie XL: heel veel percussie gecombineerd met bombastische geluiden die hij heeft gebruikt in films als Mad Max en de samenwerking die hij is aangegaan met Hans Zimmer voor de films The Dark Knight Rises en Batman v Superman. In plaats daarvan bestaat de score voornamelijk uit strijkers met af en toe andere instrumenten. De muziek voor deze film is zwaar beïnvloed door het muziekstuk “Passacaglia in C mineur” door Johann Sebastian Bach. Dit is een muziekstuk die Holkenborg zijn moeder graag mocht horen. Daarom heeft Holkenborg dit stuk gekozen als inspiratie voor de muziek van Brimstone. De muziek klinkt inderdaad een beetje naar Passacaglia, maar dat moet je wel weten en goed naar luisteren om deze vergelijking te horen.
Het hoofdthema is zover ik kan horen het enige grote thema in de muziek. Het is gelijk aan het begin van de soundtrack te horen in het nummer “Brimstone” en variaties op dit thema komen regelmatig terug op de soundtrack. Het thema komt het beste naar voren in het nummer “Liz”. Naast het thema bevat de muziek heel veel muzieklijnen met spanning om het oncomfortabele van de film naar voren te laten komen. “I Am Here To Punish You”, “I’m a Father” en “For the Love of God” zijn goede voorbeelden waar deze lijnen mooi gecombineerd worden met het thema. “Revelation” heeft deze combinatie ook maar voegt ook nog een mooi stukje koor toe tegen het einde van het nummer. “Rules Are Rules” heeft mooie maar zeker ook droevige melodieën. Het nummer springt er behoorlijk uit ten opzichte van de rest van de soundtrack. “Exodus” is een mooie samenvatting van de soundtrack. Het heeft het thema, een mooie viool solo en spanning. “Genesis” is een zeer droevige track maar zeker de moeite waard om naar te luisteren. “Watching Over Me” sluit de film af, beginnend met het thema en eindigd met mooie piano en strijkers.
Er is heel veel mooie muziek te vinden in deze soundtrack. Het was echter wel moeilijk voor mij om hoogtepunten aan te wijzen. Het probleem voor mij is namelijk dat naast mooie muziek een nummer vaak ook melodielijnen heeft om de scène op te vullen die voor mij minder interessant zijn om te luisteren. De soundtrack is bijna 90 minuten lang. Persoonlijk had ik liever gezien dat deze vullende melodieën wat ingekort waren. Maar dat neemt zeker niet weg dat ik erg blij ben met de muziek die Holkenborg heeft geschreven voor deze film. Het is heerlijk om te luisteren naar de vibrerende vingers van muzikanten op hun violen in plaats van de percussie en andere heftige geluiden die wij gewend zijn van Junkie XL. In het televisieprogramma De Wereld Draait Door” vertelt Holkenborg aan Matthijs van Nieuwkerk dat hij een suite heeft geschreven voor de regisseur om naar te luisteren. Daar ben ik heel benieuwd naar.
Tom Holkenborg in de De Wereld Draait Door.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op amazon.com, bol.com of iTunes
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van deze soundtrack op StreamingSoundtracks.com
Lijst van de nummers op de soundtrack
(Hoogtepunten zijn vet gedrukt)
- Brimstone
- The Reverend
- The Birth
- She Belongs in Hell
- I Am Here to Punish You
- Revelation
- Rules Are Rules
- I’m a Father
- I Will Kill Frank
- Exodus
- For the Love of God
- Sanctus
- Two Strangers
- God Has Other Plans
- Scold’s Bride
- God Has Forgiven Me
- Genesis
- Abide
- Fog
- Ravening Wolves
- Retribution
- Watching Over Me
- Liz
Totale lengte: 1 uur 24 minuten
Milan Records (2017)