Avatar: The Last Airbender – Takeshi Furukawa

Terwijl ik tijdens het awards seizoen naar veel soundtracks aan het luisteren was, ontdekte ik de prachtige muziek voor de game Planet of Lana, gecomponeerd door Takeshi Furukawa. Na deze geweldige score heb ik me voorgenomen om meer van Furukawa’s werk te beluisteren zodra het uit zou komen. Ik hoefde niet lang te wachten, want hij componeerde de muziek voor de live-action Netflix-serie Avatar: The Last Airbender, gebaseerd op de populaire tekenfilmserie uit begin 2000. Een van de sterke punten van die animatie is het rijke verhaal, dat zich afspeelt in een zeer diverse wereld en veel verschillende goed ontwikkelde personages bevat die een element zoals water, lucht, aarde of vuur kunnen manipuleren. Deze sterke punten zijn ook zeer goed geïmplementeerd in deze nieuwe live-action adaptatie, met daarbij de mogelijkheid voor een fantastische score om al deze verschillende aspecten te ondersteunen en Furukawa heeft dat perfect gedaan.

Voor deze serie schreef Furukawa een prachtige orkestrale soundtrack met af en toe hulp van verschillende koren en veel traditionele Aziatische instrumenten. Daarnaast vind je veel thema’s in deze leidmotief-gedreven score terug. Sommige zijn nieuw, maar andere komen uit de originele serie, gecomponeerd door Jeremy Zuckerman en zijn in een nieuw jasje gestoken. Ik zal niet verder in detail treden over deze thema’s, omdat ik veel delen van deze Netflix-serie en de originele serie opnieuw zou moeten bekijken om te zien welke thema’s het ook alweer zijn. Ik moet echter wel het hoofdthema noemen dat Aang de Avatar voorstelt en dat uit de originele animatie komt. Voor zover ik kan nagaan, bevat het album geen complete versie van het thema. Je kunt een klein deel van het thema horen in “Prologue & Main Title” op het één minuut punt en een meer uitgewerkte versie halverwege in “Just the Beginning”, met een solide orkestrale basis met de hulp van taiko drums. Een ander iconisch muziekstuk uit de originele show is tijdens de aftiteling te horen, briljant opnieuw gecreëerd door Furukawa, zoals in “End Credits” te horen is.

Een ander fantastisch aspect van deze soundtrack is de bijzondere manier waarop Furukawa emotie weet toe te voegen aan de muziek. De serie heeft veel meestal negatieve emotionele momenten, die in de muziek terug te horen zijn. De show heeft een aantal grote eenzijdige gevechten, die schitterend gescoord zijn met groots klinkende orkestrale stukken, met het koor eroverheen, barstend van wanhoop, zoals te horen is in “No Survivors”, het laatste deel in “Moon Slayer” of halverwege in “Aang Becomes the Ocean Spirit”. Er zijn ook veel sentimentele stukken te vinden die ook geweldig zijn. De hoogtepunten van deze stukken zijn gericht op het firebending-karakter Zuko, die de tegenstander van avatar Aang had moeten zijn, maar er zit echter meer achter zijn verhaal, zoals te horen is in nummers als “Lu Ten’s Funeral” en “Zuko’s Return” die sentimenteel of meer opwekkend klinken

Er zijn veel thema’s en leidmotieven met verschillende melodieën, maar er zijn ook uiteenlopende klankbeelden te horen die alle verschillende naties in deze rijke wereld vertegenwoordigen. Het geluid van de airbenders met hun uitstekende lange orkestrale melodielijnen verschilt compleet van de lagere geluiden voor de earthbenders met het mannenkoor en Chinese instrumenten, zoals respectievelijk te horen is in “Southern Air Temple” en “Omashu”. Ik moet ook het briljante gezang van het Japanse vrouwenkoor noemen dat je  in de muziek die de mensen op Kyoshi Island vertegenwoordigt kunt vinden, te horen in het gelijknamige nummer “Kyoshi Island”.

Toen ik naar de muziek luisterde en naar de serie keek, moest ik met regelmaat aan de film The Last Airbender denken met de fraaie filmmuziek van James Newton Howard. Die film probeerde een heel seizoen van een televisieserie in één film te proppen en slaagde daar totaal niet in. Ik heb me altijd afgevraagd wat er gebeurd zou zijn als het wel een succes was geweest en we meer van Howard’s prachtige muziek hadden kunnen horen. Gelukkig is dit niet het geval voor de Avatar: The Last Airbender Netflix-serie, want er zijn twee nieuwe seizoenen aangekondigd na het enorme succes van de eerste. We gaan de komende tijd dus meer van Furukawa’s buitengewone muziek horen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Earthbender (2:50)
  2. Prologue & Main Title (1:30)
  3. Southern Air Temple (1:04)
  4. You Are the Avatar (4:01)
  5. No Survivors (7:14)
  6. Katara (2:30)
  7. The Boy in the Iceberg (2:18)
  8. Sky Bison (1:09)
  9. Kyoshi Island (1:21)
  10. I Just Haven’t Seen the World (3:32)
  11. Commander Zhao (1:46)
  12. Suki’s Training (2:02)
  13. Omashu (2:11)
  14. Aang Fights Zuko (1:44)
  15. Lu Ten’s Funeral (1:37)
  16. Tale of Two Lovers (1:52)
  17. An Old Friend (2:32)
  18. Memorable Journey (3:01)
  19. Scorched Forest (1:54)
  20. Lowlife Bounty Hunter (2:03)
  21. Pohuai Escape (5:25)
  22. Zuko’s Return (6:52)
  23. Agna Qel’A (1:44)
  24. Princess Yue (1:51)
  25. Moon Slayer (3:44)
  26. Aang Becomes the Ocean Spirit (4:15)
  27. Just the Beginning (1:14)
  28. End Credits (3:04)

Duur: 1 uur en 16 minuten
Netflix Music (2024)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *