Damsel – David Fleming

De coronapandemie is voor veel mensen vreselijk geweest, maar gek genoeg heeft het mij ook wat positiefs gebracht. Eén daarvan is dat ik soms verrast word door een score dat van een Netflix exclusive blijkt te zijn, die ik dan gelijk kan gaan kijken. Een dergelijke film zou voor de pandemie een bioscoopfilm zijn geweest. Zodoende zat ik ‘s avonds op de bank naar Damsel te kijken nadat ik een paar uur daarvoor de soundtrack, geschreven door David Fleming, had beluisterd. 

Wat me in de muziek aantrok waren de indrukwekkende orkestrale melodieën en tegenmelodieën, gemengd met een koor en enkele middeleeuwse instrumenten. Het hoofdthema is te vinden in het eerste nummer “Elodie’s Maze” en het vertegenwoordigt de hoofdpersoon Elodie, de dochter van een edelman in een fantasiewereld. Het nummer laat op slimme wijze haar elegantie, onschuld en heldhaftige vastberadenheid horen.

Een ander essentieel thema is te horen in “Kingdom of Aurea”, dat het gelijknamige koninkrijk voorstelt. De combinatie van het vrouwenkoor, orkest en middeleeuwse instrumenten weerspiegelt de grootsheid van het land op briljante wijze en geeft zijn donkerste geheimen niet prijs. Er zijn waarschijnlijk nog veel meer thema’s, maar er is er nog één die ik wilde aanstippen: het thema voor de draak. Het is meer een motief van een paar noten dan een echt thema, maar het is nog steeds belangrijk en effectief met zijn onheilspellende klanken. Dit motief is voor het eerst te vinden in “Once Upon a Time” rond de anderhalve minuut.

Vanaf het derde nummer met “Once Upon a Time” tot het einde van het album is de muziek chronologisch in lijn met de film, en wat ik zo hieraan vind is dat ik het verhaal daarmee uitstekend kan volgen, omdat Fleming’s muziek hier zo goed bij het verhaal past.. De eerste reeks nummers voelt als een sprookje aan met geluiden vol avontuur, onschuld en liefde. Het muzieklandschap begint te veranderen met de mysterieuze geluiden in “Roses and Ritual”. De volgende nummers richten zich daarna meer op actie, met de thema’s van Elodie en de draak prominent aanwezig. De muziek begint meer vastberaden en heroïsch te worden, met een sterke focus op Elodie’s thema naar het einde toe, met in “End of the Story” de meest heroïsche versie van het thema als finale.

Ik had al eerder muziek van Fleming gehoord, sommige ervan in samenwerking met Hans Zimmer en een paar soundtracks van alleen hemzelf, en dat waren op zich knap uitgevoerde scores. Desalniettemin springt deze soundtrack eruit met zijn uitstekende orkestmelodieën en thema-integraties. Ik vond de film vermakelijk en de muziek was de belangrijkste factor hiervoor. Als je Netflix hebt, geef deze film dan een kans, en als je een liefhebber bent van de muziek, luister en waardeer de muziek dan apart achteraf nog een aantal keer, zoals ik ook heb gedaan.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Elodie’s Maze (4:41)
  2. Kingdom of Aurea (2:56)
  3. Once Upon a Time (2:54)
  4. A Proposal (4:14)
  5. Horizon (3:27)
  6. See The World (1:41)
  7. The Dress (2:02)
  8. Ever After (2:57)
  9. Roses and Ritual (5:07)
  10. Run! (3:11)
  11. Glowworm Cave (4:33)
  12. Phantom Princesses (1:28)
  13. Pointing the Way (2:07)
  14. Flower Cave (3:43)
  15. Dead End (1:33)
  16. Three Eggs (2:46)
  17. Duty and Deceit (2:14)
  18. Hunting Party (2:09)
  19. Flight and Fire (3:23)
  20. No Shelter (4:30)
  21. War Paint (1:43)
  22. Facing The Dragon (3:16)
  23. Accept Your Fate (4:44)
  24. Royal Blood (2:39)
  25. End Of Your Story (3:40)
  26. Homeward (1:27)
  27. Ring of Fire (3:13)

Duur: 1 uur en 22 minuten
Netflix Music (2024)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *