Flying Heroes – 2024-07-06, Amsterdam

Elke zomer in Nederland is weer anders. Kijk bijvoorbeeld maar naar ons weer. Gedurende sommige zomers hebben we lange hittegolven en gedurende andere, zoals deze zomer, regent het bijna elke dag. Wat in deze periode wel hetzelfde blijft zijn de Vriendenloterijconcerten in Het Concertgebouw in Amsterdam. Deze concerten, dit jaar zo’n 80 stuks, worden gehouden in juli en augustus en zijn bedoeld voor een breed publiek met een focus op easy listening en vermaak. Omdat muziek voor film en andere media heel goed in die categorie past, richten sommige concerten zich op dat specifieke genre.

Een van de concerten is gamemuziek met Eímear Noone als dirigent, waar ik kaartjes voor heb gekocht, en een ander evenement is het zien van de film Raiders of the Lost Ark met een live orkest, waar ik niet bij zal zijn. Dat filmconcert wordt gedirigeerd door Dirk Brossé, die de muziek van John Williams uitstekend onder de knie heeft, maar gelukkig voor mij kon ik een week eerder naar een ander filmmuziekconcert van de Vriendenloterij met Brossé aan het hoofd van het PhilZuid Orkest.

Dit concert, met als titel Flying Heroes, richtte zich op het concept van het vliegen, met muziek gecomponeerd voor of gebruikt in films die met dat thema te maken hadden. Tussen de stukken door stond Harry Piekema, die op een stoel in het orkest zat, op en vertelde wat over sommige stukken, maar ook Brossé zelf nam af en toe de microfoon om over zijn persoonlijke ervaringen te vertellen.

Omdat easy listening essentieel is voor deze zomerconcerten, betekende dit dat de meeste stukken op het programma bekende klassiekers waren. De klassieke stukken die in de films werden gebruikt laten zich gemakkelijk raden. Het concert begon zoals veel van deze concerten met het iconische stuk uit “Also Sprach Zarathustra”, maar we konden ook “Adagio for Strings” en “Ride of the Valkyries” aanhoren, uit respectievelijk de twee Vietnamfilms Platoon en Apocalypse Now. Een ander bekend klassiek stuk is Bachs beroemde “Toccata en Fuga”, dat blijkbaar in The Aviator gebruikt werd.

De stukken uit de originele soundtracks waren bijna allemaal vertrouwd, met de meeste stukken door John Williams gecomponeerd. Deze stukken waren uit Hook, Star Wars, Superman, Harry Potter en E.T., maar ook The Terminal, met een fraaie klarinetsolo van Jules Baeten, een lid uit het orkest. Er was ook meer bekende filmmuziek van andere componisten, zoals het geweldige thema uit Apollo 13 van James Horner, muziek uit Michael Giacchino’s Star Trek en de iconische muziek uit Back to the Future van Alan Silvestri. Er stond echter één stuk op het programma dat ik niet kende, en dat was het thema uit Amelia geschreven door Brossés vriend Gabriel Yared, een beeldschoon, emotioneel stuk dat voornamelijk op de piano werd uitgevoerd.

De toegift was anders dan ik bij dit soort concerten gewend was. In plaats van weer een thema van John Williams dat iedereen kent, konden we naar “Tribute to the Film Composer” luisteren, met daarin allerlei fragmenten van iconische thema’s van verschillende componisten, verbluffend gearrangeerd door John Williams en Ik ken dat stuk goed. Ik heb zelfs de handgeschreven partituur van het stuk onder ogen gehad, maar ik kon niet ingaan op Brossés uitdaging aan het publiek om ze allemaal op te kunnen noemen.

Ik heb Brossé en hoe hij filmmuziek naar een hoger niveau kan tillen, in veel van mijn verslagen besproken.. Hij is een van de redenen waarom ik toch naar dit concert wilde, met zoveel bekende stukken op het programma. Er was nog een reden voor mij om dit concert te bezoeken en dat was het PhilZuid Orkest, omdat ik ze namelijk nog nooit eerder had horen spelen. Misschien kwam het omdat ze zonder versterking speelden in Het Concertgebouw, misschien wel de beste concertzaal die we in Nederland hebben, maar ik was erg onder de indruk van de prestaties van dit orkest. Natuurlijk viel de kopersectie op, wat logisch is omdat veel stukken op het programma een grote focus op die sectie hadden, maar als je goed naar de andere muzikanten luisterde, speelden die allemaal hun partijen perfect. Door deze combinatie was dit concert  een van de beste optredens die ik sinds lange tijd in Het Concertgebouw heb meegemaakt.

Concertinformatie

Waar: Het Concertgebouw in Amsterdam
Wanneer: 7 juli 2024
Orkest: PhilZuid onder leiding van Dirk Brossé
Presentatie: Harry Piekema

Programma

  • Richard Strauss – “Also sprach Zarathustra”
  • Johan Sebastian Bach – “Fugue” uit Toccata and Fugue
  • John Williams – “Flight to Neverland” uit Hook
  • Alan Silvestri – Back to the Future
  • Samuel Barber – “Adagio for Strings”
  • James Horner – Thema uit Apollo 13
  • John Williams – “Viktor’s Tale” uit The Terminal
  • John Williams – “March” uit Superman

Pauze

  • Richard Wagner – “Ride of the Valkyries”
  • John Williams – “Adventures on Earth” uit E.T. The Extra-Terrestrial
  • Gabriel Yared – Amelia
  • Michael Giacchino – Star Trek
  • John Williams – “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Philosopher’s Stone
  • John Williams – Symphonic suite uit Star Wars 
  • John Williams – “Tribute to the Film Composer” (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *