De Avond van de Filmmuziek – 2024-11-16, Amsterdam

De Avond van de Filmmuziek is het grootste jaarlijkse concert gericht op filmmuziek in Nederland, en het vierde dit jaar zijn tiende verjaardag. Ik heb er al heel wat ervan bijgewoond en er verslagen over geschreven. Het eerste concert, voordat ik erbij was, was in 2014 in Het Concertgebouw en volgens presentator Ruben Nicolai, die tien jaar geleden ook de presentatie deed, was het toen bijna uitverkocht op zes plaatsen na. In de jaren daarna begon het concert uit te verkopen en het evenement groeide uit tot meerdere concerten per jaar. Hoewel ik het kleinere Het Concertgebouw een geweldige locatie vind, begreep ik de overgang naar het enorme Ziggo Dome. De Avond van de Filmmuziek is zo’n begrip in Nederland geworden dat het bijna vier keer uitverkocht was voor de editie van dit jaar en dit resulteerde in zo’n 60.000 mensen die van het programma van dit jaar konden genieten – waaronder ik. Ik wist wat ik kon verwachten van het concert van dit jaar, omdat de organisatie ruim van tevoren had aangekondigd dat deze jubileumeditie een ‘Best Of’-editie zou worden en mensen konden stemmen op eerder uitgevoerde muziek die dan in het programma van dit jaar zou worden opgenomen.

Na het traditionele “Also Sprach Zarathustra” konden we naar mooie muziek uit twee films luisteren. Na een geweldige suite uit Forrest Gump stapte Romain Collin achter de piano voor een indrukwekkende versie van “Comptine d’un Autre Été, l’Après-midi” uit Amélie, gevolgd door “La Valse d’Amélie”. Na de muziek uit Amélie was het de beurt aan fluiter Jonas Pap om het podium te betreden voor het iconische stuk uit Turks Fruit. Ik vond deze versie, die behoorlijk wat improvisatie bevatte, geweldig en het toonde de ware vaardigheid van het Metropole Orkest, dat zich concentreert op jazz en popmuziek. Het was niet het enige stuk van onze beroemde Nederlandse componist Rogier van Otterloo. De muziek uit Soldaat van Oranje was een groot eerbetoon aan de componist, die het orkest heeft geleid tot zijn overlijden in 1988.

Na schitterende uitvoeringen van muziek uit The Godfather en Gladiator keerde Jonas Pap terug op het podium, maar dit keer met een cello in de hand. Hij voerde het hoofdthema van Game of Thrones uit samen met de hoofdcellist uit het orkest. Deze versie met solisten was veel beter dan die uit 2019, omdat ik de hoofdmelodie dit keer duidelijk kon horen. Voor Once Upon a Time in the West werd Romain Collin bijgestaan door mondharmonicaspeler Grégoire Maret en samen met het orkest brachten ze een briljante versie van “Man with a Harmonica” ten gehore. Het was niet het enige stuk uit die Western, want het hoofdthema werd ook uitgevoerd en werd prachtig gezongen door sopraan Maria Fiselier.

De twee laatste stukken voor de pauze waren een genot. Na Pirates of the Caribbean was het tijd voor het hoofdthema uit Jurassic Park. Tijdens die uitvoering kwamen er gigantische dinosaurusachtige poppen de zaal binnen, die in de rondte liepen en mensen in het publiek probeerden te bijten. Het was een indrukwekkend gezicht vanaf mijn plek op het balkon.

Het eerste stuk na de pauze was een bekend stuk. Ik heb “Navras” al verschillende keren door het Metropole Orkest horen uitvoeren en het stelt nooit teleur. Het is een bijzonder krachtig koorstuk, dit keer mooi gezongen door het Nederlands Concertkoor. Een ander bekend optreden was Lavinia Meijer die terugkeerde met haar harp voor een verbluffende uitvoering van “Una Mattina” uit Intouchables. Na een eerbetoon aan Johann Johannsson met muziek uit The Theory of Everything en het horen van de muziek uit 1492: Conquest of Paradise, was het tijd voor iets unieks voor De Avond van de Filmmuziek. De illusionist Christian Farla betrad het podium met zijn assistenten voor wat ‘magie’ tijdens “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone, zoals hij al eerder deed tijdens een ander Harry Potter concert waar ik bij was. Ik kan me voorstellen dat mensen in het publiek zijn optreden leuk vonden, maar van een behoorlijke afstand was de ‘magie’ niet echt effectief. Ik luisterde in plaats daarvan naar de prachtige muziek van John Williams.

Voor het volgende stuk stond net als vorig jaar LAKSHMI op het podium. Voor deze avond voerde ze “May it Be” uit als het begin van een nieuwe suite uit The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Ook Maria Fiselier verscheen aan het einde van de suite om de dood van Gandalf te betreuren. Na deze uitstekende suite keerde een andere artiest terug voor deze editie, namelijk Noa Wildschut, die haar versie van het thema uit Schindler’s List op haar viool opnieuw uitvoerde.

Na een briljante versie van het James Bond-thema, opnieuw een showcase van de kracht van het Metropole Orkest, konden we genieten van stukken uit twee films van Christopher Nolan. De muziek uit Inception en Interstellar was voor mij het hoogtepunt van de avond. Voor deze gelegenheid was organiste Anna Lapwood uitgenodigd, die ik de afgelopen jaren op het internet heb gevolgd. Het was een voorrecht om haar achter een orgel op het podium te zien zitten om het orkest te helpen bij de uitvoering van “Time”. Voor Interstellar vroeg ze het publiek om hun telefoonlampen te activeren, waardoor de uitvoering van dat stuk een adembenemende ervaring werd.

Na veel filmmuziek kwamen we aan het einde van het programma met bekende muziek uit Star Wars, wat natuurlijk een stuk was waarop het publiek had gestemd, maar de toegift was daarentegen iets nieuws. Helaas is Quincy Jones in 2024 overleden en als eerbetoon aan hem werd “A Brand New Day” uit The Wiz uitstekend uitgevoerd door Nyassa Alberta, Juneoer Mers, Jared Grant en Jeroen Phaff, die voor deze gelegenheid mooi verkleed waren. Het was een geweldige finale van een lange maar fantastische avond.

Als je mijn eerdere verslagen hebt gelezen, heb je kunnen lezen over mijn twijfels over de overgang van Het Concertgebouw naar de grote Ziggo Dome. De focus van de concerten verschoof van de filmmuziek zelf meer naar het entertainment, met een nadruk op liederen die in films gebruikt worden en dansacts. Als er wel filmmuziek werd gespeeld, waren het vaak de bekendste iconische stukken die ik al vaak had gehoord. Dus toen dit ‘Best Of’-idee werd aangekondigd, was ik eerst sceptisch, maar gelukkig bleek dat onterecht. Veel stukken waren al eerder uitgevoerd, maar met de ervaring van het orkest in de grotere zaal klonk de muziek veel beter dan voorheen. Ik kon ook andere muziek horen uit eerder vertoonde films, wat ik fijn vond. Ik vond het geweldig dat het entertainment van de avond de muziek niet in de weg zat door voornamelijk artiesten in te huren die de daadwerkelijke filmmuziek gingen uitvoeren. Ik waardeerde het ook dat er weer twee presentatoren waren voor deze editie, met een geweldige chemie tussen Dominic Seldis en Ruben Nicolai voor een extra lading aan entertainment.

Na deze editie kan ik gelukkig zeggen dat De Avond van de Filmmuziek zijn thuis heeft gevonden in het Ziggo Dome en het was eindelijk een echte viering van filmmuziek. Het maakt me nieuwsgierig wat de organisatie volgend jaar zal gaan doen. Ze hebben de troef “We gaan stukken van vorige edities uitvoeren” nu al uitgespeeld, dus ik ben heel benieuwd waar ze voor de volgende keer mee op de proppen zullen gaan komen.

Concertinformatie

Waar: Ziggo Dome – Amsterdam
Wanneer: 16 november 2024
Orkest: Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley
Koor: Nederlands Concertkoor
Artiesten: LAKSHMI, Jonas Pap, Noa Wildschut, Maria Fiselier, Christian Farla, Nyassa Alberta, Juneoer Mers, Jared Grant, Jeroen Phaff en Anna Lapwood
Presentatie: Ruben Nicolai en Dominic Seldis

Programma

  • Richard Strauss – “Also Sprach Zarathustra”
  • Alan Silverstri – Suite uit Forrest Gump
  • Yann Tiersen – Amélie
    • “Comptine D’un Autre Été: L’après Midi”
    • “La Valse d’Amélie”
  • Rogier van Otterloo – “Turks Fruit uit Turks Fruit
  • Rogier van Otterloo – Thema uit Soldaat van Oranje
  • Nino Rota – The Godfather
    • “Main Theme”
    • “Love Theme”
  • Hans Zimmer en Lisa Gerrard – Suite uit Gladiator
  • Ramin Djawadi – “Main Theme” uit Game of Thrones
  • Ennio Morricone – Once Upon a Time in the West 
    • “Man with a Harmonica”
    • “Once Upon a Time in the West”
  • Klaus Badelt“He’s a Pirate” uit Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
  • John Williams – Thema uit Jurassic Park

Pauze

  • Don Davis en Juno Reactor – “Navras” uit The Matrix Revolutions
  • Ludovico Einaudi – “Una Mattina” uit Intouchables
  • Jóhann Jóhannsson – “Domestic Pressures” uit The Theory of Everything
  • The Cinematic Orchestra – “Arrival of the Birds” uit Theory of Everything
  • Vangelis – “Conquest of Paradise” uit 1492: Conquest of Paradise
  • John Williams – “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
  • Howard Shore – Suite uit The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
  • John Williams – Theme uit Schindler’s List
  • Monty Norman – James Bond Theme
  • Hans Zimmer – “Time” uit Inception
  • Hans Zimmer – Suite uit Interstellar
  • John Williams –  “Main Title” uit Star Wars: A New Hope
  • Luther Vandross, Quincy Jones – “A Brand New Day” uit The Wiz (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *