Een van de grootste filmmuziekfestivals waar ik graag naartoe ga, is in Gent, België. Het is gekoppeld aan het filmfestival Film Fest Gent onder de naam WSA Film Music Days. De WSA afkorting staat voor World Soundtrack Awards, een van de meest prestigieuze prijzen in de filmmuziekindustrie, en ze werden voor de 24e keer uitgereikt tijdens het World Soundtrack Awards Ceremonie op 16 oktober. Er vonden nog meer evenementen plaats tijdens de WSA Film Music Days. Naast de awardceremonie was er ook een James Horner tribute concert en veel kleinere ontmoetingen en panels die konden worden bijgewoond.
Concerts
World Soundtrack Awards Ceremonie
Ik heb deze ceremonie in de loop der jaren al vaak bijgewoond, zelfs voordat Soundtrackwereld bestond en terwijl veel aspecten zijn hetzelfde gebleven, zoals onder andere het uitreiken van de awards, maar in al die jaren werd het concert op veel verschillende locaties gehouden: van de sportarena ‘t Kuipke tot Capitole, wat een kleiner theater in het centrum van de stad is. Voor deze editie keerde de ceremonie terug naar De Bijloke, een oud klooster omgebouwd tot muziekcentrum, inclusief een schitterende concertzaal. Het concert begon traditioneel met muziek van de Jong Talent competitie, die door mede-Nederlander Florian van der Reijden gewonnen werd. Er werden nog meer prijzen uitgereikt tijdens de avond, maar daar ga ik niet over uitweiden omdat je de winnaars en de genomineerden kunt vinden in mijn speciale WSA winnaars artikel.
De eerste reeks aan prijsuitreikingen werd gevolgd door de muziek van de winnaar van Discovery of the Year van vorig jaar, Simon Franglen. We konden luisteren naar een geweldige suite uit Avatar: The Way of Water, dat anders was dan de versies die ik eerder had gehoord. Het volgende deel van het programma richtte zich op de muziek van eregast Philippe Rombi. Hij is een Franse componist die ik van naam ken, maar ik had me nog niet echt in zijn muziek verdiept. Wat ik zo fantastisch aan de WSA vind, is het uitlichten van de muziek van gerenommeerde Europese componisten. Zijn muziek was een genot, met mooie en emotionele melodieën uit films zoals Angel en Sous le Sable.
Het laatste deel van de eerste helft was gewijd aan lifetime achievement-winnaar Elliot Goldenthal. Naar zijn muziek luisteren is altijd opwindend en een belevenis. Zijn werk is heerlijk chaotisch en geweldig om live te ervaren. Het is ook niet gemakkelijk om uit te voeren, maar het Brussels Philharmonic Orchestra heeft veel ervaring met zijn muziek na het opnemen van een heel album gewijd aan Goldenthal’s muziek, en dat bleek uit het uitstekende optreden van het orkest.
Na de pauze en de prijs voor Best Game Music, gingen we door met het luisteren naar Goldenthal’s muziek. Na een deel uit de film Titus was het tijd voor Elliot Goldenthal om zijn prijs in ontvangst te nemen. Je kon zien dat hij behoorlijk ontroerd was door de langdurige ovatie die hij kreeg. Toen hij eindelijk weer mocht gaan zitten, speelde het orkest muziek uit Interview with the Vampire, wat een solide afsluiting was van zijn muziek voor deze avond. Nadat Natalie Holt en Jerskin Fendrix hun prijzen voor respectievelijk Televisie- en Filmcomponist van het Jaar in ontvangst hadden genomen, gingen we verder met de laatste werken van eregast Philippe Rombi. Voor dit laatste deel nam hij plaats achter de piano om samen met het orkest nog meer mooie stukken uit zijn repertoire ten gehore te brengen.
Awardshows duren vaak erg lang, maar de WSA-ceremonie heeft een goede balans gevonden tussen deze awards met hun speeches en de muziek. Ze hebben dit bereikt door meerdere prijzen snel na elkaar uit te reiken tussen grotere blokken muziek door. De muziek zelf is altijd een traktatie en benadrukt de ongelooflijke muziek van componisten die je niet zo vaak hoort. Het was ook mijn eerste keer in De Bijloke. Het is een geweldige locatie die bij uitstek geschikt is voor filmmuziek, zoals bleek uit het orkestoptreden onder leiding van maestro Dirk Brossé. Het was over het algemeen weer een uitstekend concert.
Concertinformatie
Orkest: Brussels Philharmonic onder leiding Dirk Brossé
Presentator: Carlo Siau
Gasten: Philippe Rombi, Elliot Goldenthal en Simon Franglen
Zangeres: Jolien De Gendt
Programma
- Mansour, Mausold, Van der Reijden – Excerpt uit The Witches
- Simon Franglen – “Orchestral Suite” uit Avatar: The Way of Water
- Philippe Rombi – Angel
- “Overture”
- “Main Theme: The Real Life of Angel Deverell”
- Philippe Rombi – “Theme” uit Dans la Maison
- Philippe Rombi – “End Title” uit Sous le Sable
- Elliot Goldenthal – “Adagio (excerpt)” uit Alien 3
- Elliot Goldenthal – “Main Title Fanfare” uit Batman Forever
Pauze
- Elliot Goldenthal – “Arrows of the Gods / Finale” uit Titus
- Elliot Goldenthal – “Born to Darkness / Lois’ Revenge” uit Interview with the Vampire
- Philippe Rombi – “Hymne Des Fraternisés ‘I’m Dreaming of Home’” uit Joyeux Noël
- Philippe Rombi – “Main Title” uit Astérix: Le Domaine des dieux
- Philippe Rombi – “Suite: Overture & Love Theme” uit Jeux D’Enfants
James Horner Tribute Concert
Het James Horner Tribute Concert was het tweede concert op het programma tijdens de WSA Film Music Days. Helaas heb ik dat concert niet bijgewoond. Zoals de titel al suggereert, was het concert een eerbetoon aan wijlen James Horner en van wat ik heb gehoord van mensen die wel aanwezig waren, was het een fantastische ervaring.
Panels, intieme ontmoetingen en workshops
Paneldiscussies spelen een grote rol tijdens de Film Music Days, zoals ik vorig jaar al had meegemaakt. Tijdens dit soort gesprekken kunnen mensen, zoals aspirant-componisten, kennis opdoen van veteranen uit de industrie. Tijdens de panels konden we bijvoorbeeld luisteren naar het samenwerkingsproces tussen Elliot Goldenthal en regisseur en partner Julie Taymor of we konden verhalen over James Horner aanhoren, verteld door zijn gezin.
Dit jaar probeerde de organisatie iets nieuws door intiemere bijeenkomsten met hun gasten te organiseren, waarin ze in een kleinere setting meer in detail konden vertellen over hoe ze werken. Ik woonde de workshop met Anthony Willis bij, waarbij hij achter de piano zat en sprak over zijn werkwijze, zijn creatieve visie en de uitdagingen die hij daarbij tegenkwam. De workshop met Nanita Desai, die ik heb bijgewoond, deed hetzelfde, maar zij had haar laptop aan een scherm gekoppeld en kon de kleine groep mensen visueel laten zien hoe zij werkt. Beide bijeenkomsten waren erg informatief en het was een voorrecht om erbij aanwezig te mogen zijn.
Elk jaar wordt er ook een Meet and Greet georganiseerd waarbij de gasten aanwezig zijn. Elke gast stond achter een tafel klaar voor een praatje, een foto en een handtekening. Bijna iedereen was aanwezig, de grote aangekondigde namen, zoals Philippe Rombi en Elliot Goldenthal, maar ook veel van de WSA genomineerden, zoals broers en zus Baldenweg, Anthony Willis, Natalie Holt en vele anderen. Zelfs festivaldirecteur Dirk Brossé, tevens dirigent van het orkest, vond de tijd om meer dan een uur van zijn kostbare tijd te besteden om met de fans te spreken.
Conclusie
De World Soundtrack Awards bestaan al 24 jaar en hebben in die jaren hun ups en downs gekend, met de overgang van de grote sportzaal ongeveer tien jaar geleden met groot orkest en koor op het podium naar de veel kleinere theaterzaal van vorig jaar. Dit jaar waren de concerten weer in De Bijloke wat een enorme verbetering was, want deze zaal is de kwaliteit van het orkest en de muziek waardig. Zoals al eerder vermeld in dit verslag, maar altijd het herhalen waard, is de focus op muziek van Europese componisten belangrijk. Er is zoveel uitstekende filmmuziek te vinden buiten Hollywood en de WSA doet uitstekend werk door deze componisten te promoten.
Een ander aspect van dit festival dat ik waardeer, is dat het zich meer richt op het zijn van een educatief platform, met de ontmoetingen en gelegenheden die ze beginnende componisten geven. Niet alleen organiseren ze deze intieme ontmoetingen en andere achter gesloten deuren evenementen, maar omdat het WSA deel uitmaakt van het grotere filmfestival Film Fest Gent, zijn er ook veel andere belangrijke gasten uit de filmindustrie aanwezig die ze kunnen ontmoeten of waar ze in ieder geval naar kunnen luisteren tijdens panels. De WSA Film Music Days, met concerten en andere evenementen, is elk jaar een geweldige plek om bij te zijn als je werkt, probeert te werken of gewoon een fan bent van filmmuziek. Volgend jaar is de 25e editie en ik ben ontzettend benieuwd naar wat deze jubileumeditie zal brengen.