A Plague Tale: Innocence – Olivier Deriviere

Soms heb ik moeite om de muziek van een film die ik in de bioscoop heb gezien te beoordelen. Vooral bij sommige blockbusters heb ik niet heel veel te vertellen over de soundtrack, omdat de muziek voor mij niet zo interessant was. Het resultaat is dan wel dat de recensie snel en makkelijk te schrijven is, maar zo’n verhaal voegt niet veel toe, als het album toch niet interessant is om aan te schaffen. Ik concentreer mij liever op soundtracks die wel het vermelden waard zijn, of in ieder geval iets bevatten waar ik over kan schrijven, ook al is de muziek niet altijd even interessant om naar te luisteren. Wanneer ik weer zo’n moment heb waarop ik niet weet welke muziek ik moet recenseren, breid ik mijn zoektocht uit buiten de blockbuster-muziek. Ik kijk dan naar oudere soundtracks waar ik erg van hou en die extra aandacht verdienen, Nederlandse filmmuziek of muziek uit landen buiten de VS. Maar meestal kom ik terecht bij een ander geliefd medium: videospellen.

Het spel A Plague Tale: Innocence is ontwikkeld door het Franse Asobo Studio. Ze hebben een zeer donker en zenuwslopend spel gemaakt, waarin een tienermeisje en haar broertje gedwongen worden om door het 14e eeuwse Frankrijk te reizen, omringd door oorlog, vijanden, de pest en veel ratten en met veel ratten bedoel ik echt veel ratten – hele zwermen. Een van de elementen om de speler zich ongemakkelijk te voelen is de muziek van de Franse componist Olivier Deriviere, die ik al volg sinds zijn prachtige muziek uit het spel Remember Me.

Het belangrijkste onderdeel van dit spel is het rondsluipen en het oplossen van puzzels om te voorkomen dat de ratten je opeten. Daarnaast moet je diezelfde ratten gebruiken om je tegenstanders op afschuwelijke wijze te vermoorden. Tijdens het spelen is er vaak geen muziek aanwezig wanneer de broer en zus zich verplaatsen, met af en toe een conversatie in het Engels met vreselijke Franse accenten, maar op belangrijke momenten zet de muziek in om een extra laag emotie toe te voegen aan de dingen die op dat moment in het spel gebeuren.

De muziek is erg minimalistisch en wordt uitgevoerd door slechts een handvol instrumenten, waarvan de meeste middeleeuws klinken zoals de luit (of een gewone gitaar, want als leek hoor ik het verschil niet echt) en middeleeuwse snaarinstrumenten die passen bij de periode waarin het spel zich afspeelt, gecombineerd met af en toe wat slagwerk. De muziek is onder te verdelen in twee hoofdcategorieën. De eerste categorie is muziek die geschreven is om de spanning van de hoofdpersonages  – samen met de speler van het spel – weer te geven. Goede voorbeelden van nummers uit deze categorie zijn “Inquisition”, “Orphans”, “Escape” en het laatste deel van “Prisoners”. Elk nummer bevat een patroon dat zich blijft herhalen, maar in plaats van vervelend te worden, is er genoeg variatie toegevoegd om de muziek interessant te houden en elk nummer wordt steeds donkerder en bouwt op naar een breder klinkende climax.

De tweede categorie is wat ik zou willen omschrijven als blijheid, wat misschien wat vreemd is voor zo’n duister spel, maar het spel heeft ook zijn momenten van rust en wanneer die zich voordoen, hoor je een aantal prachtige middeleeuws klinkende melodieën, zoals te horen is in “Father”, “Together Forever”, “Little Brother” en “By the River”.

© Asobo Studio

Er is één nummer, “Beyond the Horizon”, dat speciale aandacht verdient, omdat het muzikaal niet echt past bij de rest van het album. In plaats van middeleeuwse strijkers en luiten wordt de hoofdmelodie gespeeld door een ver weg klinkend kerkorgel. Het is ook het  eerste nummer op het album dat duidelijk elektronische muziek bevat, samen met een zanger die luidkeels over het orgel heen zingt, wat maakt dat dit nummer een waar genot is om naar te luisteren. 

Terwijl ik deze soundtrack voor een mogelijke recensie onderzocht, dacht ik dat het goede spelmuziek zou zijn, waarvan ik mijn publiek zou kunnen vertellen dat het juiste gebruik van muziek emotie kan toe te voegen aan de gameplay, maar die daarnaast niet interessant genoeg zou zijn om op zichzelf te beluisteren. Maar terwijl ik de muziek aan het beoordelen was en meer van de gameplay bekeek, begon de muziek me echt te pakken. Het is niet alleen geweldige muziek die Deriviere voor het spel heeft geschreven, maar het is ook zijn keuze van instrumenten en muzikanten. Deze muzikanten waren in staat om de extra emotie perfect aan de muziek toe te voegen, waardoor de emotionele melodieën nog meer impact kregen, maar tegelijk voegden hun agressieve bewegingen van de strijkstokken van hun instrumenten ook de spanning toe die de muziek soms nodig had.

Als je nieuwsgierig bent, kan ik je van harte aanbevelen om in ieder geval deze muziek te beluisteren. Als je geïnteresseerd bent in het kopen van het album, raad ik je aan deze te kopen op Deriviere’s Bandcamp pagina. Het album is alleen beschikbaar in digitaal formaat en op die pagina kun je het downloaden in verschillende kwaliteiten, van standaard mp3 tot perfecte lossless kwaliteit. Daarnaast ontvang je extra nummers, die alleen beschikbaar zijn op zijn Bandcamp site.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt

  1. Plague Tale (2:16)
  2. Father (2:35)
  3. Grieving (3:13)
  4. In Shock (1:38)
  5. The Inquisition (3:44)
  6. Orphans (2:03)
  7. Strangers (2:21)
  8. Escape (1:30)
  9. Big Sister (1:38)
  10. The Killing (1:28)
  11. Adulthood (2:15)
  12. Together Forever (2:15)
  13. The Rats (1:31)
  14. Little Brother (1:38)
  15. By The River (2:00)
  16. Massacre (3:12)
  17. Prisoners (3:45)
  18. Mystical Castle (0:53)
  19. The Shelter (3:01)
  20. Exodus (1:55)
  21. The son of a Blacksmith (2:01)
  22. She Is Alive (1:44)
  23. Beyond The Horizon (3:48)
  24. Reunited (4:11)
  25. I’m Sorry (1:34 )
  26. The Wrath (2:36)
  27. Bedtime Story (Exclusief op Bandcamp) (2:32)
  28. Deceiving Appearances (Exclusief op Bandcamp) (1:25)
  29. No Turning Back (Exclusief op Bandcamp) (2:16)
  30. Sacrifice (Exclusief op Bandcamp) (1:33)
  31. Sister’s love (Exclusief op Bandcamp) (1:12)
  32. The Alchemy (Exclusief op Bandcamp) (2:51)
  33. The Call (Exclusief op Bandcamp) (2:22)
  34. The Plague (Exclusief op Bandcamp) (1:17)
  35. The Night Before Leaving (Exclusief op Bandcamp) (4:26)
  36. They Don’t Know (Exclusief op Bandcamp) (1:23)
  37. Freedom (Exclusief op Bandcamp) (3:02)
  38. The Bound (Exclusief op Bandcamp) (0:45)

Total lengte: 1 uur en 1 minuut plus 25 minuten aan bonusmateriaal
(2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *