Dragonkeeper – Arturo Cardelus

Voor mijn recensies schrijf ik meestal over een soundtrack van een film, televisieserie of game die net is uitgekomen. Deze recensie is echter anders, want ik wil het echt over de muziek van Dragonkeeper hebben, een animatiefilm die een paar maanden voor het schrijven van deze recensie al uit is gekomen.

Dragonkeeper is het resultaat van een samenwerking tussen Spanje en China en heeft een Chinese en een Spaanse regisseur. De verantwoordelijkheid voor het componeren van de muziek werd gegeven aan de Spaanse componist Arturo Cardelus, die al een jaar of tien actief is op dit gebied, maar voor mij een onbekende naam was. Het was zijn taak om de wereld te verrijken waarin Ping en Danzi, een klein meisje met magische krachten en een van de laatste Chinese draken, het laatst overgebleven drakenei uit handen proberen te houden van de kwaadaardige wetenschapper Diao. De oosterse en westerse werelden zijn perfect samengevoegd voor deze animatie door het componeren van een traditionele orkestrale score, met hoofdmelodieën uitgevoerd op traditionele Chinese instrumenten zoals de erhu en de yangqin.

De muziek voor deze film is sterk gericht op drie thema’s. Het eerste thema is voor Ping en bevat een gracieuze melodie voor het kleine meisje, maar het wordt ook vergezeld door een uitgesproken tegenmelodie, zoals te horen is in het eerste nummer “Her Name is Ping”. Daarnaast vertegenwoordigt het thema ook Dragonkeepers in het algemeen, wat de bron is van haar krachten. Het thema komt op veel plaatsen op het album naar voren, waaronder een vol orkestrale versie aan het einde van “In Ancient Times”, een andere emotionele versie op piano in “My Name Is Ping” en in “I Will Fight For You,” waarin de tegenmelodie aan het begin prominenter aanwezig is voordat de hoofdmelodie van het thema begint.

Het tweede thema is voor de draak Danzi, maar vertegenwoordigt daarnaast ook andere draken. Het thema heeft ook een gracieuze melodie en is prominent te horen in “The Wind Will Carry Us”, met een fantastische opbouw in “Danzi Fights Back” of aan het begin van “Dragon Attack!”. Het is een geweldig thema om de kracht maar ook de wijsheid van de draak weer te geven. Wat ook interessant is, is dat dit thema geen tegenmelodie heeft zoals het Ping-thema, maar een A- en een B-gedeelte bevat, die beide terug te horen zijn in de gehele film. Bovendien past het ook uitzonderlijk goed bij het Ping-thema, alsof ze bij elkaar horen.

Het laatste thema is voor Diao en al het kwade dat hem omringt. Zijn melodie is onheilspellend en laag in toon, zoals te horen is in “Master Diao” of “A Left-handed Girl?”. Een interessante versie van zijn thema is te horen in “Hello, My Friend”, waarin het publiek wordt verteld dat de dingen niet zijn zoals ze lijken.

Er zijn een paar aspecten aan een thema in het algemeen die ze geweldig maken. Het eerste is dat de melodie gemakkelijk te onthouden moet zijn. Als je alleen naar de muziek luistert, moet het je helpen het verhaal te vertellen zonder de context van de beelden. Een ander ding is dat het ook het element dat het vertegenwoordigt perfect moet weerspiegelen, wat ook helpt bij het navertellen van het verhaal. Het laatste aspect, misschien wel het belangrijkste, is dat de melodie van het thema zelfs in de meest intieme vorm overeind moet blijven. Veel eenvoudige melodieën klinken episch wanneer ze worden uitgevoerd door een groot orkest, koor en aangevuld met kunstmatige geluiden, maar ze kunnen dan door de mand vallen wanneer het thema wordt uitgevoerd door één of een handje vol instrumenten. Cardelus laat zien dat dit niet het geval is met de thema’s die hij voor deze film heeft bedacht, want de versies uitgevoerd door piano, fluit en cello zijn nog steeds fraaie luisterervaringen, zoals te horen is in “Danzi’s Theme – Trio Version” en “Ping’s Theme – Trio Version”.

Het hebben van slechts drie thema’s maakt het makkelijker voor kinderen, die de doelgroep van deze film zijn, om te begrijpen wat er op het scherm gebeurt. Dit klinkt eenvoudig, door alleen de melodie van een thema te laten horen wanneer de scène zich richt op een van de personages, maar de uitvoering ervan om het goed en verfrissend te kunnen doen, maakt het een uitdaging. Als ik los naar de muziek van Dragonkeeper luister, kan ik het verhaal helemaal opnieuw beleven en ben ik onder de indruk van hoe briljant deze thema’s in elkaar overlopen. Geen van de melodieën van de thema’s klinkt hetzelfde en ze weerspiegelen perfect de emotie die op het scherm nodig is. Het beste voorbeeld van de thema-integratie vind je in “The Great Battle”, een briljant nummer dat het gevecht tussen goed en kwaad laat horen. Ik beschouw dit nummer als een van de beste nummers van dit jaar en het zal voor mij een belangrijke kanshebber zijn voor Beste Muziekcompositie van het Jaar. Veel mensen buiten Spanje of China hebben waarschijnlijk nog nooit van deze film gehoord en zullen hem ook niet gaan zien. Dat is jammer, want de film was best leuk om te bekijken in de context van een kinderfilm. De muziek is ook verbazingwekkend en ik beschouw dit als een van de beste filmmuziek die dit jaar is uitgekomen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Her Name Is Ping (1:15)
  2. Master Diao (1:04)
  3. In Ancient Times (1:07)
  4. My Son, It’s Too Late (1:23)
  5. A New Day (2:22)
  6. Dragon’s Dungeon (1:43)
  7. My Name Is Ping (1:44)
  8. The Wind Will Carry Us (1:40)
  9. A Dragon’s Death (1:18)
  10. A Left‐handed Girl? (1:43)
  11. Danzi Is Transported (1:45)
  12. I Will Fight For You (1:08)
  13. Get That Girl! (1:40)
  14. Danzi Fights Back (2:20)
  15. The Bridge (2:30)
  16. The Long Road (1:38)
  17. Diao Arrives (1:26)
  18. Did You Pay Attention? (1:01)
  19. Dragon Attack! (2:16)
  20. Arrest Her! (1:34)
  21. I’m Not a Servant (1:01)
  22. Hello, My Friend (1:59)
  23. The Great Battle (6:07)
  24. Kai (1:22)
  25. I Am a Dragonkeeper (3:15)
  26. A New World (End Credits) (2:46)
  27. Danzi’s Theme – Trio Version (2:40)
  28. Ping’s Theme – Trio Version (2:25)

Duur: 54 minuten
Atresmúsica (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *