
Mensen van mijn leeftijd die toen al PC-games speelden, zouden moeten weten wat het spel DOOM is, dat in 1993 werd uitgebracht. Het is een van de eerste spellen waarin je vanuit het perspectief van de speler kon rondlopen en allerlei demonen kon doden. Tegenwoordig denken veel mensen met liefde terug aan dat spel, en veel games daarna zijn erdoor beïnvloed. Toen meer dan tien jaar geleden de reboot werd aangekondigd, waren mensen enthousiast maar ook benieuwd hoe succesvol de game zou zijn in een wereld waarin videogames razendsnel vooruit zijn gegaan. Gelukkig was DOOM (2016) toen het uitkwam, een groot succes. De belangrijkste reden hiervan was hoe ze de zwijgzame hoofdpersoon, ‘Doomguy’, die uiterst effectief was in het doden van demonen, hebben vertaald naar een zwijgzame hoofdpersoon, ‘Doom Slayer’, die nog steeds uiterst effectief is in het doden van demonen.
Als de Doom Slayer door al die demonen heen aan het scheuren is, moet er op de achtergrond muziek te horen zijn om dit bloedbad te ondersteunen en de componist van DOOM (2016), Mick Gordon, begreep die opdracht heel goed door pure. . , ruwe. . en oorverdovende metalmuziek te schrijven. Gordon’s muziek voor de reboot van 2016 werd zeer goed ontvangen en hij keerde voor het vervolg DOOM Eternal terug. Helaas kregen Gordon en de gamestudio tijdens de ontwikkeling ervan ruzie, waarover je veel op het internet kan vinden als je ernaar googelt. De samenwerking werd stopgezet en de soundtrack voor DOOM Eternal is nooit officieel uitgekomen.
Onlangs is DOOM: The Dark Ages verschenen, officieel een voorloper van DOOM (2016), en deze nieuwe game pakt het iets anders aan door de Doom Slayer een mantel van bont en een schild te geven. Wat echter niet veranderde, was het aanzienlijke arsenaal aan verschillende wapens en de glorieuze harde metalmuziek die nu door het muziekbedrijf Finishing Move Inc. werd verzorgd.
In de eerste twee nummers van het album kun je horen wat je van de muziek kunt verwachten. “Invasion” laat het meer sound design-aspect horen en zet de sfeer voor de donkere wereld waarin DOOM: The Dark Ages zich afspeelt. Dat nummer bevat ook de eerste versie van het hoofdmotief, dat uit vier eenvoudige tonen bestaat. Dit motief keert terug als de primaire focus in “From the Ashes”, waarin het wordt geïntegreerd in het andere aspect van de score: metalmuziek met raggende gitaren, distorted basgitaar, luide elektronische geluiden en een drumstel met een basdrum met twee pedalen. Je hoort de metalmuziek terwijl de Doom Slayer zijn dodelijke talenten gebruikt.
Het album is gevuld met deze combinatie van sound design en metal nummers, en hoewel sound design nummers als “Hebeth”, “Sentinel Barracks”, “Last Bastion” en “The Prince” waarschijnlijk prima binnen het spel werken, zie ik niet echt een reden waarom ze op het album staan, aangezien er muzikaal gezien niet veel erin gebeurt. De metalnummers daarentegen zijn voor mij wel puur genieten. Het laat goed horen dat metal niet alleen maar harde herrie is, maar ook heel gevarieerd kan zijn, met verschillende ritmepatronen door de drums, gitaren en unieke melodielijnen eroverheen gelaagd. Ik zou aanraden om naar nummers als “Unchained Predator”, “Atlan Battleground” en “Unholy Siege” te luisteren, die uitstekende voorbeelden zijn naast het al eerder genoemde “From the Ashes”.
Toen ik naar de soundtrack van DOOM: The Dark Ages luisterde, vroeg ik me af of er ook metal soundtracks worden gemaakt voor films en tv-series. Voor het juiste genre film kan een metal soundtrack veel potentie bieden, zoals Mick Gordon en nu Finishing Move Inc. hebben laten zien met hun fantastische muziek voor de DOOM games. Veel mensen zullen het waarschijnlijk vreselijk vinden, maar omdat ik af en toe naar metal luister, zou ik graag meer metal soundtracks willen horen zoals die voor de DOOM games zijn gedaan.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack Amazon of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt
- Invasion (2:57)
- From the Ashes (6:11)
- When the Shadows First Lengthened (3:06)
- Unchained Predator (5:45)
- Hebeth (2:10)
- Atlan Battleground (5:35)
- Sentinel Barracks (2:00)
- Holy City (2:46)
- Blood Red (5:15)
- Last Bastion (3:05)
- Unholy Siege (4:43)
- Pursuit of Demons (3:22)
- Unyielding (2:34)
- Infernal Chasm (6:43)
- Hellspawn Rift (3:47)
- Titanic Prison (2:32)
- Ancestral Beast (3:25)
- Transdimensional (2:15)
- Cosmic Sea (3:32)
- Into the Void (5:37)
- What Lies Below (4:21)
- Battle on the Blackened Tide (6:08)
- Steel Beyond the Grave (3:44)
- Rebirth (2:01)
- Divine Retribution (5:03)
- Wither and Writhe (4:17)
- Rebuild (2:58)
- Colossus Unleashed (3:46)
- Onslaught of the Damned (3:21)
- Theomachy (3:20)
- Blood Spill (5:26)
- The Prince (2:13)
- Between Hex and Flame (3:34)
- Apotheosis (3:32)
- He Is Out There (3:31)
Duur: 2 uur en 14 minuten
Bethesda Softworks (2025)