TRON: Ares – Nine Inch Nails

Een van de meest intrigerende filmreeksen die ik in mijn leven heb gezien, zijn de TRON-films. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in computers en videogames. Ik herinner me vaag dat ik de originele TRON-film in de jaren 80 heb gezien toen ik nog een kind was, maar ik heb er bijna niets van onthouden. Toen ik vanaf 2000 interesse begon te krijgen in filmmuziek, begon ik die film meer te waarderen, vooral vanwege de geweldige soundtrack die Wendy Carlos ervoor had geschreven. Mijn enthousiasme werd groter toen in 2010 het vervolg TRON: Legacy uitkwam. Net als de eerste film had deze een mooi en interessant verhaal, maar wat me het meest enthousiast maakte, was de verbluffende soundtrack die het Franse electroduo Daft Punk voor die film had geschreven, met daarbij hulp van Joseph Trapanese. Zonder enige ervaring met het schrijven van filmmuziek schreef Daft Punk een van de beste soundtracks van het afgelopen decennium. Als je daar meer over wilt weten, lees dan mijn artikel over de muziek voor TRON: Legacy, waarin ik mijn teleurstelling uitsprak over het feit dat er geen vervolg zou komen. Gelukkig heeft Disney dat besluit teruggedraaid en na een onderbreking van 15 jaar ging TRON: Ares in première in de bioscopen. Helaas is Daft Punk inmiddels uit elkaar, dus heeft de band Nine Inch Nails de muziek voor het langverwachte vervolg op TRON voor zijn rekening genomen.

Als je er oppervlakkig naar kijkt, lijkt het een geweldige kans dat een band als Nine Inch Nails het stokje van Daft Punk overneemt voor hun eerste filmsoundtrack. Dit is echter een marketingstunt en verre van de waarheid, want Trent Reznor en Atticus Ross van Nine Inch Nails maakten al in 2010 hun debuut als componisten voor The Social Network, waarvoor ze een Oscar hebben gewonnen, en sindsdien componeren ze als duo. Als je naar de lijst kijkt van mensen die aan TRON: Ares hebben gewerkt, zie je dat Reznor en Ross hun opdracht voor de nieuwste film in het TRON-universum zeer serieus hebben genomen, want naast componisten voor de film zijn ze ook uitvoerende producenten en hebben ze cameos.

Als je benieuwd bent naar wat voor soort muziek Reznor en Ross hebben geschreven, geeft het allereerste nummer “Init” je een goede indicatie. In dit nummer hoor je hun benadering voor het creëren van een elektronisch geluidslandschap voor de franchise. Als je goed luistert, hoor je misschien wat invloeden van Daft Punk. Opvallende verschillen met de twee vorige films komen naar voren in het tweede nummer “Forked Reality”, met zijn rauwe en vervormde geluiden, die het kwaadaardige bedrijf vertegenwoordigen dat programma’s als Ares als mensachtige wezens in de echte wereld kan brengen. Een ander verschil is het emotionele thema voor de hoofdpersoon Eve, dat te horen is op een piano in “Echoes”, omringd door kunstmatige geluiden. De themamelodie keert ook terug in volledig synthetische vorm in “Permanence”. Er zijn nog enkele andere nummers op het album die ik wil noemen. “Infiltrator” is een geweldig dansnummer waar ik steeds op mee blijf bewegen, maar we kunnen ook de dromerige kant van Reznor en Ross horen in “No Going Back”, waarin je de stem van Reznor kunt horen, omringd door korte noten die daaromheen oscilleren.

Er staan meer nummers op het album met de stem van Reznor, Nine Inch Nails  heeft ook vier songs voor het album gemaakt, wat waarschijnlijk de reden is waarom ze als componist voor deze soundtrack worden vermeld in plaats van als individuele bandleden, en natuurlijk vanwege de commerciële aantrekkingskracht. Deze songs zijn “As Alive as You Need Me to Be”, “I Know You Can Feel It”, “Who Wants to Live Forever?” en “Shadow Over Me”. Ik kan me niet herinneren dat ik ze allemaal in de film heb gehoord. “Shadow Over Me” wordt niet genoemd als een nummer dat in de film wordt gebruikt, en “Who Wants to Live Forever?” was alleen te horen in de aftiteling. Deze nummers met hun elektronische elementen en enkele invloeden van Daft Punk zijn oké, maar niet  echt mij ding.

De hamvraag is of de muziek voor TRON: Ares net zo goed is als die van zijn voorgangers. Deze film maakt deel uit van de TRON-franchise, maar is ook anders omdat het grootste deel van het verhaal zich in de echte wereld afspeelt. Dat komt terug in de muziek, die meer op een standaard soundtrack lijkt met de nadruk op elektronische elementen. Hoewel de muziek in bepaalde scènes in de film goed uit de verf komt, zijn er ook momenten waar ik er niet warm voor loop. Ik kan twee voorbeelden noemen. Het eerste is de scène waarin een speeder naar een bestemming racet. Terwijl hij met hoge snelheid voort raast, horen we een repetitief muzikaal patroon dat zich zonder noemenswaardige veranderingen blijft herhalen. Het grootste voorbeeld van muziek die ik niet begreep, was echter tijdens het epische duel aan het einde. Er zijn lange, slepende noten, die ook te horen zijn in “Nemesis”. Deze muziek weerspiegelt helemaal niet wat er op het scherm te zien is. 

Voor mij persoonlijk is de beste manier om te bepalen of een soundtrack indrukwekkend is, of er delen van blijven hangen in mijn hoofd nadat ik een film heb gezien. Toen ik de bioscoop verliet, zat er een TRON-nummer in mijn hoofd, maar dat was niet een van Nine Inch Nails. Ik vind dat Trent Reznor en Atticus Ross een degelijke soundtrack voor een TRON-film hebben geschreven, maar die is helaas niet zo iconisch als die van de twee voorgangers.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Init (2:07)
  2. Forked Reality (1:50)
  3. As Alive as You Need Me to Be (3:57)
  4. Echoes (3:46)
  5. This Changes Everything (2:59)
  6. In the Image Of (1:33)
  7. I Know You Can Feel It (5:21)
  8. Permanence (1:29)
  9. Infiltrator (2:47)
  10. 100% Expendable (3:54)
  11. Still Remains (1:54)
  12. Who Wants to Live Forever? (5:50)
  13. Building Better Worlds (2:11)
  14. Target Identified (3:24)
  15. Daemonize (5:09)
  16. Empathetic Response (2:09)
  17. What Have You Done? (2:14)
  18. A Question of Trust (1:20)
  19. Ghost in the Machine (1:29)
  20. No Going Back (1:55)
  21. Nemesis (1:45)
  22. New Directive (2:45)
  23. Out in the World (1:05)
  24. Shadow Over Me (3:55)

Duur: 1 uur en 6 minuten
Interscope Records (2025)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *