The Monkey King – Christopher Young

Toen ik weer een nieuwe recensie wilde schrijven, kon ik niet echt een geschikte en recente soundtrack vinden om te recenseren. Er zijn natuurlijk vast wel juweeltjes die ik nog niet ontdekt heb, maar in plaats van daar naar op jacht te gaan, vond ik het tijd om eens te kijken naar een van de juweeltjes uit mijn persoonlijke collectie, die niet recent is, maar absoluut de moeite waard is om te vermelden. Deze keer wil ik een van mijn favoriete soundtracks van de laatste tien jaar onder de loep nemen: The Monkey King van Christopher Young.

Voordat ik zelfs maar wist waar de film over ging, luisterde ik al naar de muziek en ik heb de film zelf ongeveer een jaar geleden pas voor het eerst bekeken. Het is een Chinese fantasiefilm, met mooi geklede personages met speciale krachten en een vechtstijl die meer weg heeft van dansen en vliegen. Het verhaal gaat over een gevecht tussen twee machtige figuren die strijden om wie er over de hemelen mag heersen: De huidige leider, The Jade Emperor, of The Bull Demon King. De onwetende, maar uiterst sterke, Monkey King wordt in het gevecht meegesleurd en probeert uit te vinden voor welke kant hij moet kiezen. Christopher Young, een Amerikaanse componist met een lange carrière in het schrijven van muziek voor Hollywoodfilms, is niet een componist van wie ik zou verwachten dat hij de muziek voor dit soort films zou schrijven, maar wat hij heeft gecreëerd is absoluut magnifiek.

De nummers op het album zijn niet wat je normaal op een soundtrack album zou verwachten. In plaats van vele korte nummers, die vaak in chronologische volgorde worden neergezet aan de hand van waar ze in de film voorkomen, bevat het album suites met muziek voor elk van de hoofdpersonages.

Eerst wil ik me richten op de nummers die de vrouwen in de film vertegenwoordigen. “Tieshan Gongzhu, The Princess Iron Fan” is een prachtig rustig werk met voornamelijk Aziatische instrumenten. “Ruxue, The Silver Fox” is een speels stuk met elegante melodieën, door Aziatische instrumenten uitgevoerd over een solide basis van het orkest. Voor “Guan Yin, The Goddess Of Mercy” heeft Young een prachtig lied geschreven, uitgevoerd door een kind. Elk van deze nummers toont de zachtere emoties: liefde en tederheid. Tegelijkertijd zijn sommige ook erg stoer en dat geldt zeker voor de vrouw in “Nüwa, The Goddess Of Works.” Dit nummer is een magnifiek orkestraal stuk, met een mooie combinatie van sterke krachtige melodielijnen, die de godin, die in staat is om de hemelen te creëren, waardig zijn, maar het bevat ook enige zachtmoedigheid, die door een vrouwenkoor benadrukt wordt .

Laten we nu de drie nummers, die de drie kleurrijke figuren op de cover van het album vertegenwoordigen, eens nader bekijken. Het eerste nummer “Yu Huang Da Di, The Jade Emperor” is een uitstekend nummer dat de heerser van de hemelen voorstelt, met een sterke basis van percussie, die ondersteund wordt door het orkest dat hetzelfde ritme speelt. Hier bovenop kun je naar heerlijke, majestueuze melodielijnen luisteren. Wat ik ook zo mooi vind aan dit nummer is dat het voor mij niet echt ‘hemels’ klinkt. De muziek weerspiegelt de keizer als een stoere en machtige krijger.

Zijn tegenstander wordt vertegenwoordigd door het langste nummer op het album in “Niu Mo Wang, The Bull Demon King.” Zoals de meeste andere nummers is de muziek orkestraal, met ondersteuning van een koor, maar er zit ook een rock-element in, met gitaren en slagwerk. Net als bij het keizer-nummer bevat de muziek veel heftige momenten, maar ook mooie en emotionele melodieën, die de luisteraar vertellen dat er achter de krijger ook een persoon met emotionele problemen en motivaties schuilgaat, die hem de drive geven om de keizer te proberen te verslaan.

Het laatste nummer dat ik wil bespreken is “Sun Wukong, The Monkey King” en het weerspiegelt de muziek voor het hoofdpersonage. Net als de muziek voor de keizer en de duivelse stier, is dit een intens klinkend orkeststuk. De inleiding is een fraai orkestraal stuk, waarin de nadruk ligt op een solo van hoorn. Daarna gaat het over in een gedeelte waarin de hoofdmelodie lange lijnen bevat, gespeeld door een Aziatisch strijkinstrument, met ondersteuning van het orkest, koor en percussie. In het middendeel gaat de muziek over in een emotioneel stuk, met een solo door hetzelfde Aziatische instrument, voordat de suite wordt afgesloten door de twee muziekstukken van het begin. Dit nummer geeft heel goed dit extreem krachtige personage weer, dat in staat is het gewicht van twee bergen te dragen en zich kan verplaatsen met de snelheid van een meteoor.

Als ik naar alle suites luister, hoor ik, zonder de film te zien, deze prachtige goddelijke figuren duidelijk terug in de muziek. Dit is voor mij perfecte filmmuziek, omdat het de scènes heel goed ondersteunt door de eigenschappen van deze personages te versterken, terwijl het ook een prachtige luisterervaring is zonder deze beelden. Het is ook geweldig dat Christopher Young de muziek uit de film heeft verwerkt tot op zichzelf staande suites. Het maakt de hele soundtrack een genot om naar te luisteren, maar ook elk nummer afzonderlijk is een totaalpakket, dat in een concertzaal kan worden uitgevoerd. Het enige nadeel van de perfecte filmmuziek voor The Monkey King is helaas nogal aanzienlijk want jammer genoeg was de cd voor de filmmuziekfans slechts een beperkte tijd beschikbaar en is de muziek niet terug te vinden op digitale streaming platforms. Gelukkig vond ik een tweedehands cd voor slechts 25 euro, wat een erg nette prijs is voor deze prachtige soundtrack, die een plaats in mijn top 20 van het laatste decennium waard is.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Yu Huang Da Di, The Jade Emperor (7:14)
  2. Tieshan Gongzhu, The Princess Iron Fan (3:23)
  3. Ao Kuang, The Dragon King Of The East Sea (9:50)
  4. Nüwa, The Goddess Of Works (7:58)
  5. Ruxue, The Silver Fox (5:41)
  6. Erlang Shen, The Three-Eyed Warrior (3:15)
  7. Guan Yin, The Goddess Of Mercy (3:25)
  8. Subhūti, The Old Master (2:32)
  9. Niu Mo Wang, The Bull Demon King (16:53)
  10. Sun Wukong, The Monkey King (8:40)
  11. Just Dreams (4:35)

Duur: 1 uur en 13 minuten
Intrada (2015)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *