Avengers: Endgame – Alan Silvestri

Met betrekking tot spoilers: Als er één film gevoelig is voor spoilers, dan is het wel Avengers: Endgame. Gelukkig is het voor het bespreken van de muziek niet echt nodig om over de belangrijke plotpunten te praten. Daarnaast zijn ook de titels van de nummers op het album met zorg uitgekozen zodat ze niets onthullen. Ik ga het echter wel hebben over de concepten en emoties die in de thema’s en in bepaalde tracks, worden gebruikt. Als je de film niet hebt gezien – of nog van plan bent om de film zonder  informatie vooraf te bekijken – raad ik je aan deze recensie niet te lezen totdat je de film hebt gezien.

Met Avengers: Endgame komt een lange reis van vele Marvel films, die met elkaar verbonden zijn, tot een einde. Over een periode van elf jaar konden we 22 films zien met een breed scala aan componisten die de muziek hebben geschreven voor deze films. Een van de belangrijkste componisten is Alan Silvestri met zijn muziek voor Captain America: The First Avenger, The Avengers en Avengers: Infinity War en die deze reis nu afsluit met het schrijven van de muziek voor Avengers: Endgame.

Op het internet zweeft een statement rond dat het hoofdthema dat Silvestri voor The Avengers film heeft geschreven een van de meest iconische thema’s is die de laatste tien jaar voor een film is geschreven. Ik heb hier een tijdje over nagedacht en ik kan niet echt met een alternatief thema komen die de uitspraak tegenspreekt, dus er moet wel een kern van waarheid in zitten. De krachtige koperen klanken in het thema maken het een echt heroïsche en waardige representatie van alle Avengers superhelden en aangezien dit een Avengers film is, komt dit thema ook regelmatig voor in de muziek.

Voor deze film schreef Silvestri een extra thema voor The Avengers en dit nieuwe thema is voor het eerst te horen in “Totally Fine”, na de prachtige cello melodie, die al geïntroduceerd werd in “Porch” uit Avengers: Infinity War. Dit nieuwe thema, dat ik het Endgame thema zal noemen, is heel anders dan het Avengers thema. Het is een eenvoudige melodie, die meestal door één instrument gespeeld wordt. De muziek in het thema is emotioneler en droeviger en vertegenwoordigt daarmee meer de menselijke kant van de helden. Het thema kan ook in lange emotionele lijnen gespeeld worden, zoals om de beurt gespeeld door de strijkers, hobo, vingers over glazen, akoestische gitaar en piano in het nummer “The Real Hero”. Een interessant aspect van het thema is dat, wanneer het door het volledige orkest – met groots koperspel en met allerlei tegenmelodieën – gespeeld wordt, het nog verbazingwekkender klinkt, zoals te horen is in het aftitelingsnummer “Main on End”, waar het thema wordt opgevolgd door het Avengers thema. Andere verwijzingen naar dit prachtige thema zijn door de hele soundtrack heen te horen.

Een van de interessante dingen aan deze filmmuziek is het ontbreken van andere nieuwe thema’s naast het Endgame thema. Er zijn zoveel personages in de film, dat het een goed idee was om ze met slechts één extra thema te vertegenwoordigen om de muziek minder complex te laten klinken. Er waren enkele kleine hints naar andere oudere thema’s te horen in de muziek tijdens de film, zo hoorde ik Silvestri’s eigen Captain America thema, maar ook hints van het Captain Marvel thema van Pinar Toprak, Ant-Man’s thema geschreven door Christoph Beck en het thema van Dr. Strange gecomponeerd door Michael Giacchino. Al deze thema’s zijn echter niet aanwezig op de soundtrack. Dit geldt niet voor het Captain America thema, dat te horen is in “Perfectly Not Confusing”, waar het wordt gespeeld door de hoorns, maar ook in het emotionele nummer “Go Ahead”.

Hoewel het thema voor Ant-Man niet op het album staat, is de stijl hiervan wel te horen in “The How Works”, waarin het Avengers thema op een meer jazzy manier wordt gespeeld, met behulp van bongo’s, fluiten en trompetten met dempers. Deze muziek is een mooie terugblik op de Ant-Man soundtrack. Een verwijzing naar een andere film zijn de Scandinavische klanken die in Thor: Ragnarok gebruikt zijn en deze zijn te horen in “Snap Out of It” en in “The Measure of a Hero”.

Tijdens het beluisteren van de soundtrack kun je bepaalde melodieën herkennen die door Silvestri in eerdere films zijn gebruikt. Ik heb het iconische Avengers thema, het Captain America thema en het hergebruik van de muziek uit “Porch” van uit Avengers: Inifity War al genoemd. Er is nog een ander stuk met mooie en zeer emotionele muziek uit de eerdere films, die je kunt horen in “Not Good”. Dezelfde muziek werd in de Infinity War gebruikt in het nummer “Even for You”, maar het dateert nog verder terug en was voor het eerst te horen in “One Way Trip” uit The Avengers. Ik vind het zeer interessant dat een thema kan worden hergebruikt in verschillende films voor hetzelfde emotionele effect.

Deze film heeft een bepaalde scène met verbluffende beelden en een belangrijk plotpunt. Een scène als deze heeft perfecte muziek nodig, die te horen is in “Portals”. Dit nummer is echt een meesterwerk met een verbazingwekkende opbouw van één enkele trompet, met een overgang in prachtige melodieën van het orkest en een koor naar een opbouw, met veel koper, naar het Avengers thema. De combinatie van muziek en de beelden is een geweldige ervaring, die ik niet snel zal vergeten.

Naast de nieuwe en hergebruikte thema’s die in deze twee uur durende soundtrack herhaaldelijk naar voren komen, bevat de filmmuziek ook veel muziek ter opvulling zonder thema. De muziek voor actiescènes zijn precies wat we kunnen verwachten van Alan Silvestri, met veel koper, die we herkennen uit de muziek uit Back to the Future, The Mummy en andere actiefilms. De film heeft ook veel trieste en emotionele scènes en daarin hoor je de emotionele kant van Silvestri, met een sterke focus op de strijkers.

Ik vind dat deze soundtrack veel hoogtepunten van mooie muziek bevat. Een deel van de muziek is de beste die Silvestri heeft geschreven. Naast The Avengers thema is dit nieuwe Endgame thema een meesterwerk. Maar dat gezegd hebbende, bevat het album zelf ook veel opvulmuziek, die naar mijn eerlijke mening niet volledig op het album had gehoeven. De muziek was perfect om de beelden te ondersteunen, maar sommige delen zijn niet zo interessant om zonder deze beelden te luisteren. Op het moment dat ik deze recensie schrijf, is alleen de digitale versie nog uitgebracht. Er is een fysieke versie aangekondigd, die iets korter zal zijn. Ik denk dat een verkorte versie van dit album een prachtige aanvulling is voor mijn verzameling. Deze soundtrack heeft echt geholpen om het lange saga van Marvel films een perfecte afsluiting te geven.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt

  1. Totally Fine (4:30)
  2. Arrival (1:50)
  3. No Trust (3:09)
  4. Where Are They? (3:13)
  5. Becoming Whole Again (3:48)
  6. I Figured It Out (4:31)
  7. Perfectly Not Confusing (4:46)
  8. You Shouldn’t Be Here (3:33)
  9. The How Works (3:51)
  10. Snap Out of It (2:25)
  11. So Many Stairs (1:52)
  12. One Shot (2:04)
  13. Watch Each Other’s Six (3:56)
  14. I Can’t Risk This (4:49)
  15. He Gave It Away (3:43)
  16. The Tool of a Thief (2:59)
  17. The Measure of a Hero (3:06)
  18. Destiny Fulfilled (4:05)
  19. In Plain Sight (3:14)
  20. How Do I Look? (2:07)
  21. Whatever It Takes (2:56)
  22. Not Good (1:54)
  23. Gotta Get Out (2:38)
  24. I Was Made for This (4:38)
  25. Tres Amigos (3:38)
  26. Tunnel Scape (3:16)
  27. Worth It (4:16)
  28. Portals (3:17)
  29. Get This Thing Started (4:55)
  30. The One (2:09)
  31. You Did Good (1:58)
  32. The Real Hero (5:55)
  33. Five Seconds (1:46)
  34. Go Ahead (2:57)
  35. Main on End (3:11)

Total lengte: 1 uur en 57 minuten
Marvel Music (2019)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *