Joe Hisaishi Symphonic concert – Praag, 2019-05-05

Op deze website heb ik al vaker vermeld dat Joe Hisaishi een componist is die bovenaan mijn lijst van favoriete filmmuziekcomponisten staat en ik heb ook gezegd dat hij zelden zijn thuisland Japan verlaat. Dat laatste is niet echt meer waar, want in de afgelopen tien jaar heeft hij Europa vele malen bezocht, waarvan ik vier concerten heb bijgewoond. Sommige van deze optredens zijn vrij uniek.  Ik heb concerten bijgewoond met een gevarieerde mix van zijn muziek, waaronder zijn muziek voor de Ghibli-films, maar ook muziek uit andere films, zoals Kids Return en Kikujiro. Tijdens het laatste Hisaishi-concert dat ik bijgewoond heb, werd ook zijn klassieke werk The East Land Symphony gespeeld. Die muziek is niet gemakkelijk om naar te luisteren, maar het was een hele ervaring. De muziek waarom hij het meest bekend staat, is de muziek uit de Ghibli-films.  Hisaishi dirigeerde een enorm concert met zijn muziek in Japan, met een groot orkest en een koor met 800 zangers. Dit concert is nu beschikbaar op Blu-ray en ik heb er al vele malen naar geluisterd en gekeken. Om een concert op die schaal ergens anders uit te voeren is bijna onmogelijk, maar een kleinere versie is natuurlijk wel realiseerbaar.  Deze concerten zijn over de hele wereld uitgevoerd en ik heb dit concert in Parijs een keer bijgewoond, wat een zeer unieke en fantastische ervaring was.

© Pavel Král

Ik was erg verheugd toen Boha.Agency, het kleine team dat Film Music Prague organiseert, op 5 mei een Ghibli-concert in Praag aankondigde. Er is altijd een kans dat deze concerten snel uitverkocht raken, dus toen deze in de verkoop gingen heb ik meteen kaartjes voor dit concert bemachtigd. Het duurde iets langer dan ik dacht, maar uiteindelijk was het dan toch uitverkocht.  Na de aankondiging van een middagconcert dat ook snel uitverkocht was, werd een derde concert de dag na de eerste twee concerten aangekondigd. Dit laat echt zien hoe populair Hisaishi is en de Ghibli-concerten zijn.

Het programma was zoals verwacht bijna hetzelfde als het concert dat ik in Parijs heb bijgewoond. Met die gedachte in het achterhoofd zal ik niet in erg in detail gaan over de individuele nummers op het concert. Als je daar nieuwsgierig naar bent, kan ik je aanraden om eerst Joe Hisaishi Symfonisch Concert in Parijs te lezen. In dit artikel zal ik me meer richten op de algemene aspecten van en verschillen met dit concert.

Het concert begon met mooie versies van de werken uit Nausicaa, Kiki’s Delivery Service, Princess Mononoke, The Wind Rises en Ponyo. In Parijs was Hisaishi’s dochter Mai Fujisawa ook aanwezig om “Nausicaa Requiem” uit te voeren. Helaas was Fujisawa er op dit concert er niet bij, maar desondanks werd haar rol prachtig vervuld door de vrouwen in het koor. Sopraan Karolína Žmolíková, die een vaste artieste is voor Film Music Prague, zong het Mononoke Hime liedje prachtig. Voor The Wind Rises stond er een mandolinespeler op het programma, maar deze was blijkbaar niet aanwezig en daarom speelde de concertmeester het duet met Hisaishi.     

© Pavel Král

Ik zag dat er een pauze op het programma stond, wat voor mij een duidelijk teken was dat er geen muziekkorpsen aanwezig zouden zijn bij het concert voor de Laputa: Castle in the Sky muziek, want dan zouden deze orkesten het programma hebben overgenomen terwijl het hoofdorkest pauzeert. Om eerlijk te zijn verwachtte ik een kleine teleurstelling, maar het alternatief was gewoon een geweldige ervaring. Voor de tweede helft kwamen alleen het koor, de slagwerkers, de houtblazers en de trombones met de tubaspeler op het podium. Ik had de hoornisten en de trompettisten al op het balkon gezien. Samen voerden ze de serene versie van de muziek uit die film uit. Ik denk dat ik hier meer van genoten heb dan van de looporkesten-variant, omdat de muziek vanuit de randen van de zaal kwam in plaats van een muzikant die zijn instrument in je naaste omgeving bespeelt.

Voor het volgende stuk, “Bygone Days” uit Porco Rosso, stond de trombone- en tubaspelers samen met de klarinettisten rond de piano om dit stuk samen uit te voeren. Hierna kwam het volledige orkest op het podium om de muziek uit Howl’s Moving Castle en Spirited Away te spelen, waarbij zangeres Kamila Nývltová het lied samen met Hisaishi op de piano zong.

De bekendste muziek van Hisaishi is uit de film My Neighbor Totoro en, zoals verwacht, werd het als laatste werk op het programma gespeeld. Net als bij het concert in Parijs moesten alle musici om beurten gaan staan om een deel van de melodie te spelen. Voordat Hisaishi samen met het orkest het podium verliet konden we als toegift nog naar “Ashitaka and San” uit Princess Mononoke luisteren.

© Pavel Král

Voor mij was dit concert een zeer interessante ervaring, omdat ik dit concert al eerder heb meegemaakt. Hoewel het grootste deel van het concert hetzelfde was, waren er ook nogal wat verschillen. Het budget voor het concert in Parijs was enorm. Er waren drie orkesten, een regulier koor en een kinderkoor bij betrokken en was Mai Fujisawa aanwezig. Het concert in Praag had maar één orkest en met twee reguliere koren. Om eerlijk te zijn maakte het dit voor mij een intiemere ervaring. Ik vond de locatie ook goed. Het was nog steeds een grote zaal, maar vanaf mijn plaats op het balkon had ik goed zicht op het podium, terwijl ik daarbij alle duizenden mensen die eronder zaten niet kon zien. De versterking van het orkest klonk in het begin een beetje kunstmatig, maar de productie heeft waarschijnlijk aan wat knoppen gedraaid, want snel daarna begon het natuurlijker te klinken.

Tijdens dit concert beleefde ik allerlei emoties. Ik werd met regelmatig blij van de kinderlijke beelden op het scherm en soms verscheen er een traan tijdens het luisteren naar de sopraan of het koor. Dit concert is een geweldige ervaring. Als er een nieuw concert dicht bij je in de buurt wordt aangekondigd, kan ik je zeker aanbevelen om er één bij te wonen.

Concertinformatie

Orkest: Praga Sinfonietta onder leiding van Joe Hisaishi
Koor: Kühn Choir en Vox Pragae Choir onder leiding van Lenka Navrátilová
Sopraan: Karolína Žmolíková
Zangeres: Kamila Nývltová  

Programma

  • Nausicaä of the Valley of the Wind
    • The Legend of the Wind
    • Nausicaä Requiem
    • The Battle between Mehve and Corvette
    • The Distant Days
    • The Bird Man
  • Princess Mononoke
    • The Legend of Ashitaka
    • The Demon God
    • Princess Mononoke (Sopraan: Karolína Žmolíková)
  • Kiki’s Delivery Service
    • A Town with an Ocean View
    • Heartbroken Kiki
    • Mother’s Broom
  • The Wind Rises
    • A Journey (A Dream of Flight)
    • Nahoko (The Encounter)
    • A Journey (A Kingdom of Dreams)
  • Ponyo on the Cliff by the Sea
    • Deep Sea Pastures
    • Mother Sea (Sopraan: Karolína Žmolíková)
    • Ponyo’s Sisters Lend a Hand – A Song for Mothers and the Sea
    • Ponyo on the Cliff by the Sea

Pauze

  • Laputa: Castle in the Sky
    • Doves and the Boy
    • Carrying You
  • Porco Rosso
    • Bygone Days
  • Howl’s Moving Castle
    • Symphonic Variation “Merry-go-round + Cave of Mind”
  • Spirited Away
    • One Summer’s Day
    • Reprise (Zangeres: Kamila Nývltová)
  • My Neighbor Totoro (Sopraan: Karolína Žmolíková, Zangeres: Kamila Nývltová)
    • The Path of the Wind
    • Hey Let’s Go
    • My Neighbor Totoro
  • Princess Mononoke (toegift)
    • Ashitaka and San

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *