FM Praag: True Stories Gala

Het laatste concert waar wij verslag van doen, op het Film Music Prague Festival, is anders dan de drie vorige concerten. De belangrijkste reden hiervoor is voornamelijk dat het concert in het Rudolfinum werd gehouden. Het is een vrij beroemde concertzaal en het wordt zelfs opgenomen door toeristische gidsen tijdens hun rondleidingen door de stad. Ik ben een paar jaar geleden al in deze zaal geweest en de geluidskwaliteit is gewoon fantastisch. Het is rond hetzelfde niveau als Het Concertgebouw in Amsterdam. Tijdens dit concert konden we genieten van muziek uit films die op waargebeurde verhalen waren gebaseerd.

True Stories - overzicht
© Pavel Král

Het eerste stuk was echter niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal: het was de Film Music Prague Fanfare geschreven door Matthijs Kieboom. Deze versie was zelfs beter dan die van het Goosbumps! concert, voornamelijk vanwege de zaal: de castagnetten kwamen goed door. Na een prachtige suite van The Imitation Game van Alexandre Desplat, konden we luisteren naar het eerste hoogtepunt van het concert: een suite van John Ottman’s Valkyrie met zijn bombastische start in de percussie – inclusief een enorme hamer die bijna net zo groot was als zijn drager – de pianopartij in het midden en het prachtige koor in de finale. Persoonlijk denk ik dat arrangeur Nikiforos Chrysoloras geweldig werk geleverd heeft bij het arrangeren van deze suite. Na The King’s Speech, nogmaals geschreven door Alexandre Desplat en met zijn prachtige pianopartij, konden we genieten van een combinatie van twee stukken uit de film Steve Jobs, gecomponeerd door Daniel Pemberton, die in het publiek aanwezig was. Muziek van Pemberton klinkt voor elke film verschillend en deze was niet anders. Ik wist niet dat Pemberton een concertwerk had geschreven voor sopraan met orkest en koor. Het werd prachtig uitgevoerd. De volgende twee werken waren ook voor een solo met orkest. Het eerste was het thema uit de Schindler’s List. Hoe de viool wordt gespeeld, maakt of breekt dit stuk voor mij en de vioolspeelster Olga Šroubková heeft het perfect gedaan. De tweede solo was op de ongebruikelijke theremin, die werd gebruikt voor Howard Shores Ed Wood. Het is een interessant apparaat, waardoor het hele stuk een aangename luisterervaring was. Daniel Pemberton had nog een combinatie van twee stukken gemaakt. Deze keer had hij het gedaan met zijn muziek uit de film Gold. Het was een elegante en rustige suite. Het stuk daarna was een beetje een emotionele ervaring, omdat het The Theory of Everything was van de onlangs overleden componist Jóhann Jóhannsson. Gelukkig konden we voordat de pauze begon naar de prachtige Chariots of Fire van Vangelis luisteren om ons weer in een vreugdevolle stemming te brengen.

True Stories - Theremin
© Pavel Král

Het eerste stuk van de tweede helft bestond uit twee nummers uit The Young Victoria gecomponeerd door Ilan Eshkeri – die ook aanwezig was bij dit concert – inclusief een groot aandeel van het koor, die het hele Rudolfinum vulde met zijn klanken, maar ook de rest van de suite met prachtige melodieën was een geweldige luisterervaring. Na het vrolijke The Grand Budapest Hotel van Alexandre Desplat, dat een glimlach op mijn gezicht toverde, konden we luisteren naar een suite uit de film Wilde, met muziek geschreven door Debbie Wiseman. Het is een prachtige en emotionele soundtrack, die ik nog steeds niet in mijn verzameling heb en na deze suite live te hebben gehoord, wordt het tijd om dit te veranderen. Het volgende stuk was een ander hoogtepunt voor mij. Meestal wanneer muziek van Titanic wordt gespeeld, speelt een orkest het niet zo ingewikkelde “My Heart Will Go On” of een ander nummer met dezelfde melodieën, maar in plaats daarvan had de organisatie ervoor gekozen om “Hard to Starboard” te spelen. Dat is een veel complexer stuk, met veel timings-elementen die fout kunnen gaan en met veel muzikale patronen die precies op hetzelfde moment door alle muzikanten moeten worden gespeeld en ze hebben het perfect gedaan. De suite van Rachel Portman’s Belle was een behoorlijk contrast hierop met delicaat pianospel en melodielijnen die eroverheen lagen. Hierna was de diversiteit in de muziek van Pemberton wederom in twee stukken te horen, dit keer uit de film All the Money in the World. De eerste klonk als een klassiek werk, dat al meer dan een eeuw oud was, maar pas dit jaar was geschreven. De tweede bevatte daarnaast ook een prachtig stuk voor het koor. Het laatste stuk van het programma was de oude klassieker Lawrence of Arabia van Maurice Jarre en terwijl ik naar de prachtige melodieën en de percussie luisterde, herinnerde ik me weer waarom het een klassieker is. De avond begon niet met een waargebeurd verhaal met Kiebooms fanfare en zou ook niet eindigen met een dergelijk verhaal: de toegift was namelijk afkomstig uit de fictie televisieserie Black Mirror: USS Callister gecomponeerd door Pemberton: een bombastisch stuk met allerlei geluidseffecten binnen het orkest en een solide finale om dit concert te beëindigen.

True Stories - Gasten
© Pavel Král

Nog een keer was Film Music Prague in staat om een geweldig concert te produceren. Ik heb al gezegd hoe briljant de zaal is: de akoestiek en het ontbreken van versterking is een enorme pluspunt voor mij. Het is heerlijk om van de muziek te genieten zoals deze bedoeld is, zonder dat iemand aan knoppen draait om de balans te veranderen of zelfs te bepalen hoe het soms moet klinken. De muziekkeuzes waren erg interessant: deze avond was bijvoorbeeld gevuld met wereldpremières. Ik heb ook genoten van de balans tussen oudere en nieuwere stukken en de verschillende stijlen ervan: geen van hen klonk hetzelfde. Dit resulteerde in een leuke avond en hield me geïnteresseerd omdat er geen scherm met beelden aanwezig was om het publiek te vermaken. Ik ben nog steeds verbaasd hoe de directeur van dit festival, Nikola Bojčev, elk jaar zo’n prachtig festival kan produceren met slechts een klein team waar hij nog steeds het meeste werk doet. Ik ben er echter van overtuigd dat hij het in de volgende editie opnieuw de klus zal klaren. Mijn tickets zijn al geboekt voor de volgende editie.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Praag, Tsjechië – 22 april 2018 tijdens het filmmuziekfestival
Orkest: Prague Radio Symphony Orchestra onder leiding van Chuhei Iwasaki
Koor: Kühn Choir onder leiding van Lenka Navrátilová en Pueri Gaudentes jongenskoor
Solisten: Olga Šroubková (viool), Carolina Eyck (Theremin), Andrea Kalivodová (mezzosopraan) en Karolína Žmolíková (sopraan)
Gasten: Ilan Eshkeri, Daniel Pemberton and Nikiforos Chrysoloras

Programma

  • Matthijs Kieboom – Fanfare of the Film Music Prague Festival
  • Alexandre Desplat – Suite uit The Imitation Game
  • John Ottman – Suite uit Valkyrie (Wereldpremiere,  arr. Nikiforos Chrysoloras)
  • Alexandre Desplat – Suite uit The King‘s Speech
  • Daniel Pemberton – Steve Jobs (Wereldpremiere)
    • The Musicians Play
    • Circus of Machines
  • John Williams – Thema uit Schindler‘s List
    • Viool door Olga Šroubková
  • Howard Shore – “Main Titles” uit Ed Wood
    • Theremin door Carolina Eyck Solo
  • Daniel Pemberton – Gold (Wereldpremiere)
    • I Dream of Gold
    • The Disappearance of Michael Acosta
  • Jóhann Jóhannsson – “Domestic Pressures” uit The Theory of Everything
  • Vangelis – Thema uit Chariots of Fire

Pauze

  • Ilan Eshkeri – The Young Victoria
    • Childhood
    • Victoria and Albert
  • Alexandre Desplat – Suite uit Grand Budapest Hotel
  • Debbie Wiseman – Suite uit Wilde
  • James Horner – “Hard to Starboard” uit Titanic
  • Rachel Portman – Suite uit Belle (Wereldpremiere)
  • Daniel Pemberton – All the Money in the World  (Wereldpremiere)
    • All the Money (Rome 1973)
    • J.P. Getty
  • Maurice Jarre – “Main Title” uit Lawrence of Arabia
  • Daniel Pemberton – Suite uit Black Mirror: USS Callister (Toegift – Wereldpremiere)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *