Krakau Filmmuziekfestival 2022

Veel dingen kwamen tot stilstand tijdens de pandemie, maar gelukkig was dit niet het geval voor het Krakau Filmmuziekfestival. Het was een van de eerste evenementen die in mei 2020 overschakelde op een online versie, door onder andere video’s van eerdere concerten op hun sociale media aan te bieden. Ik kon tevens een van hun openluchtconcerten in augustus 2021 bijwonen. Maar nu Europa weer open is gegaan, kon de 2022-editie van het festival ons weer verblijden met een compleet programma van zes concerten, workshops en gasten.

De concerten

Hoewel deze editie zes concerten op de agenda had staan, was het festival nog steeds niet op volle kracht zoals voor de pandemie. Vanwege de oorlog in buurland Oekraïne was alleen één vooraanstaande componist aangekondigd om uit de VS over te komen – John Powell. Zijn muziek was tijdens twee concerten te horen: één was gewijd aan zijn muziekcarrière, de ander een vertoning van de How To Train Your Dragon-film met een live orkest. De overige concerten op het festival hadden meer een lokaal karakter.

24 mei: Kilar | Glass

Het eerste concert was een project dat door het FMF en Fimucite is ontwikkeld. De nadruk lag vooral op de muziek van Wojciech Kilar, maar er was ook muziek van Philip Glass te horen, omdat hun muziek enige overeenkomsten vertoont. Het concert werd geleid door Michael Riesman, die leider is van het Philip Glass Ensemble, en de pianosolo’s werden gespeeld door Aleksander Dębicz. De avond begon echter niet met film muziek, maar met met Kilar’s Piano Concerto No. 2. Mijn hoogtepunt van deze eerste avond was ook geen filmmuziek: Kilar’s Orawa liet de muzikanten zweten door het harde werk van snelle patronen op hun instrumenten. De rest van de avond was gevuld met minimalistische filmmuziek zonder saai te worden, zoals alleen specialisten van het minimalisme dat kunnen doen.

Concertinformatie

Orkest: Sinfonietta Cracovia onder leiding van Michael Riesman
Artiesten: Aleksander Dębicz en Joanna Radziszewska

Programma

  • Wojciech Kilar – “Piano Concerto No. 2”
  • Wojciech Kilar – “A Certain Light” uit The Portrait of a Lady
  • Wojciech Kilar – “Orawa”
  • Wojciech Kilar – “Vocalise” uit The Ninth Gate
  • Philip Glass – Suite uit The Hours
  • Wojciech Kilar – “The Brides” uit Bram Stoker’s Dracula
  • Philip Glass – Suite uit Dracula

25 mei: Scoring4Polish Directors: Jerzy Skolimowski

Een van de traditionele concerten van het FMF is een concert met muziek uit de films van een Poolse regisseur. Deze editie bevatte muziek uit films van Jerzy Skolimowski. Skolimowski kon helaas zelf niet aanwezig zijn, maar wel verscheen hij in een video waarin hij het publiek toesprak vanuit een ziekenhuis.

In de eerste helft konden we luisteren naar drie stukken uit enkele van zijn films en daarnaast ook naar de muziek van Young Talent Award-winnaar Ignacy Wojciechowski. Ook werd de Poolse Soundtrack van het Jaar bekendgemaakt. Deze ging naar Wojtek Urbański voor de muziek die hij schreef voor Operation Hyacinth.

Mijn hoogtepunt was de tweede helft van het concert, dat uit één 50 minuten lange suite met muziek uit een reeks films van Skolimowski bestond, zorgvuldig gearrangeerd door dirigent Jan Stokłosa. In deze suite konden we luisteren naar allerlei solo’s van musici en zangers, die in stilte het podium op en af liepen, terwijl het orkest bleef spelen om de muziek gaande te houden. De finale van de suite was verbluffend. Dat mag geen verrassing zijn, aangezien deze muziek gedeeltelijk werd gecomponeerd door Hans Zimmer, voordat zijn volwaardige carrière als filmmuziekcomponist begon.

Concertinformatie

Orkest: Krakow Philharmonic Orchestra
Band: Stokłosa Collective Band: Paweł Stankiewicz, Maciej Szczyciński, Marek Lipski en Robert Rasz
Artiesten: Katarzyna Chlebny, Edyta Krzemień, Lidia Sosnowska, Tomasz Organek, Kuba Więcek, Wojciech Lubertowicz, Wiesław Ochwat en Stanisław Słowiński
Gasten: Marcin Stańczyk, Wojtek Urbański en Ignacy Wojciechowski

Programma

  • Paweł Mykietyn – EO
  • Ignacy Wojciechowski – 2022 FMF Young Talent Award winnende compositie
  • Wojtek Urbański – Operation Hyacinth
  • Marcin Stańczyk – Dark, Almost Night

Pauze

  • Skolimowski Suite
    • Krzysztof Komeda – Barrier, Start, Ręce do góry
    • Andrzej Trzaskowski – Walkover
    • Ørganek – 11 Minutes, O, matko!
    • Cat Stevens – “But I Might Die Tonight” uit Deep End
    • Tony Banks – The Shout
    • Paweł Mykietyn – Essential Killing, 11 Minutes
    • Hans Zimmer, Stanley Myers – Moonlighting

26 mei: Composers4Ukraine

Ik gebruik graag mijn eigen woorden wanneer ik een verslag over een concert schrijf, maar voor dit specifieke concert wil ik eerst de officiële tekst van de organisatie in het Nederlands vertalen:

“We staan voor een van de moeilijkste momenten in onze moderne geschiedenis. We geloven stellig dat het de plicht van het festival is om zowel de Oekraïense heldenmoed als de enorme onbaatzuchtige hulp van mensen van over de hele wereld te waarderen en te benadrukken. Zoals altijd willen we dit zij aan zij doen met onze partners, en een verenigd en krachtig statement creëren onder de componisten van filmmuziek.”

Ik ben het helemaal met deze krachtige woorden eens en ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dit statement werd kracht bijgezet door het orkest uit het Oekraïense Lviv uit te nodigen voor dit concert, waarvoor de mannelijke leden hun land een paar dagen mochten verlaten. Bovendien had het Poolse koor veel Oekraïense zangers opgenomen.

Voor dit concert konden we luisteren naar fraaie stukken, opgedragen aan, speciaal gearrangeerd of nieuw geschreven door filmmuziekcomponisten voor de Oekraïense kwestie, waarbij veel van de stukken sterk op het koor gericht waren. De avond was een mooie en emotionele ervaring, gevuld met wonderschone muziek. Ik hoop dat de situatie in Oekraïne snel zal verbeteren, zodat we een concert als dit niet meer nodig zullen hebben.

Concertinformatie

Orkest: International Symphony Orchestra Lviv onder leiding van Alexander Humula
Koren: Camerata Silesia: The Katowice City Singer’s Ensemble en Pro Musica Mundi Choir onder leiding van Wiesław Delimat
Artiesten: Holly Sedillos, Mariana Poltorak, Solomiia Plavlenko, Yana Hurtova, Tomasz Swierczek en Patryk Wyborski
Gasten: Diego Navarro, Antoni Komasa-Łazarkiewicz en Yeakun Yoo 

Programma

  • Oekraïens volkslied
  • Antoni Komasa-Łazarkiewicz – “Czornym wyhorom – noczi…” **
  • Stephen Warbeck – “For Ukraine” **
  • Don Davis – “Chorale” uit Behind Enemy Line
  • Dirk Brossé – “Pace” **
  • Howard Shore – “Agnus Dei”
  • Hildur Guðnadóttir – “Vichnaya Pamyat” uit Chernobyl
  • Myrosław Skoryk – “Tryptyk huculski” part 1.
  • Benjamin Wallfisch – “Elegy for Ukraine” uit Bitter Harvest
  • Elliot Goldenthal – “Hymn for a War Refugee” **

Pauze

  • Diego Navarro – Suite uit “The Photographer of Mauthausen” en “Passage to Dawn”
  • Craig Armstrong – Fragment uit Painted in White
  • Jan A.P. Kaczmarek – Finding Neverland
    • Where Is Mr. Barrie?
    • Why Does She Have to Die?
  • Lolita Ritmanis – “Lūgšana: Dodi Mieru Mūsu Brāļiem” uit Blizzard of Souls
  • Michael Giacchino – “Parting Words” uit Lost
  • Laura Karpman – “In Strowbill version 2” uit Untold Legends: Brotherhood of the Blade
  • John Powell – “The Gift” uit A Prussian Requiem
  • Patrick Doyle – “Fear No More” uit All is True
  • Yeakun Yoo – Arrangement of “Requiem for Fallen Warriors”
  • John Williams – “Cadillac of the Skies” uit Empire of the Sun
  • John Williams – “Song for World Peace”
  • Oekraïens volkslied

** Wereldpremiere

27 mei: Słowińska | AUKSO | Konieczny

Speciale gast voor dit unieke concert was Zygmunt Konieczny. Hij is een componist uit Krakau, die in zijn lange carrière veel muziek heeft geschreven, waaronder ook filmmuziek. Tijdens dit concert zong zangeres Joanna Słowińska een verzameling van Poolse liederen met teksten geschreven door dichters en de muziek door Konieczny. Słowińska werd muzikaal ondersteund door een strijkerssectie van AUKSO en het Stanisław Słowiński Quintet. Na afloop van het concert ontving Konieczny een onderscheiding van de stad Krakau en Słowińska een medaille, beiden voor hun verdiensten. De beste manier om dit concert te beschrijven is door te melden dat ik een geweldige avond heb gehad, maar dat ik geen idee had wat er gaande was, aangezien ik deze artiesten niet ken en geen Pools spreek, waardoor het concert een heel interessante ervaring was met nieuwe muziek.

Concertinformatie

Orkest: AUKSO Chamber Orchestra onder leiding van Marek Moś
Band: Stanisław Słowiński Quintet
Zang: Joanna Słowińska en Karol Śmiałek
Gast: Zygmunt Konieczny  

Programma

  • Taki pejzaż, tekst geschreven door Andrzej Szmidt
  • Grande Valse Brillante, tekst geschreven door Julian Tuwim
  • Piosenka Weroniki, tekst geschreven door Jan Jakub Kolski
  • Jaki śmieszny, tekst geschreven door Wincenty Faber
  • Już ja z tobą nie zostanę, tekst geschreven door Wojciech Młynarski
  • Pocałunki, tekst geschreven door Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
  • Diabły, tekst geschreven door Zbigniew Książek
  • Karuzela z madonnami, tekst geschreven door Miron Białoszewski
  • Wiersze wojenne, tekst geschreven door Krzysztof Kamil Baczyński
  • Nie ma w świecie prawdy, traditional, translation from Ukrainian by Włodzimierz Nakoneczny
  • Pallas i Nike, tekst geschreven door Stanisław Wyspiański
  • Chcę, tekst geschreven door Stanisław Wyspiański
  • Niech mi nad grobem nikt nie płacze, tekst geschreven door Stanisław Wyspiański
  • Ta nasza młodość, tekst geschreven door Tadeusz Śliwiak
  • Kołysanka dla Jaszy, tekst geschreven door Agnieszka Osiecka

28 mei: The Music of John Powell

Als je het concert van John Powell in Hamburg hebt bijgewoond, of als je mijn verslag erover hebt gelezen, weet je dat we iets speciaals voor dit concert konden verwachten. John Powell is nogal ingetogen, maar als hij op het podium is, dan is hij heel grappig en vermakelijk. Bijna de helft van het programma van dit concert bestond uit dezelfde muziek als het evenement in Hamburg, maar we konden ook naar een aantal nieuw gearrangeerde suites luisteren. Vooral met sopraan Holly Sedillos erbij kon nieuwe muziek worden uitgevoerd, zoals “The Joke is Told” uit de opera An Englishman, A Frenchman & An Irishman, die is geschreven door Powell en de dirigent van de avond Gavin Greenaway. Ook “Chicken in the Pot” uit Solo: A Star Wars Story werd uitgevoerd, waarbij Sedillos beide partijen zong. De eregast op het podium tijdens dit nummer was een gebraden kip op een microfoonstandaard. Dit geeft een goede indruk van hoe amusant de avond was. Naast het plezier was de voortreffelijke muziek van John Powell, gearrangeerd door Batu Sener, briljant, waardoor de avond perfect was en voor mij het hoogtepunt van het festival.

Concertinformatie

Orkest: Sinfonietta Cracovia onder leiding van Gavin Greenaway
Koor: Polish Radio Choir
Zang: Holly Sedillos
Presentatie: John Powell

Programma

  • Suite uit Rat Race
  • “Lando’s Closet” uit Solo: A Star Wars Story
  • “Building the Crate” uit Chicken Run
  • Love Theme uit Two Weeks Notice
  • Suite uit Pan
  • The Joke is Told” uit An Englishman, A Frenchman & An Irishman
  • Suite uit Ferdinand

Pauze

  • “The Opening ” uit The Bourne Identity
  • Solo: A Star Wars Story
    • Chicken in the Pot
    • Mine Mission Suite
  • “Victory is Ours” uit A Prussian Requiem
  •  Suite uit How to Train Your Dragon 2
  •  “Poisonous Love” uit Rio 2
  • “The Hidden World Suite” uit How to Train Your Dragon: The Hidden World
  • “Building the Crate” uit Chicken Run (toegift)

29 mei: How To Train Your Dragon – Live in Concert

Het laatste concert van het festival was ter ere van de Dag van het Kind in Polen. De kinderen die in de concertzaal bijeenkwamen konden genieten van  How To Train Your Dragon met live orkest. Aangezien jonge Poolse kinderen doorgaans geen Engels spreken, werd er in the film Pools gesproken met Engelse ondertiteling. Ik vond dat natuurlijk niet erg, want het concert was voor hen bedoeld en ik ken de film uit mijn hoofd. Dit betekende dat ik me volledig kon richten op het genieten van de perfecte live filmmuziek, uitgevoerd door het Beethoven Academie Orkest, onder leiding van Ernst van Tiel.

Concertinformatie

Orkest: Beethoven Academy Orchestra onder leiding van Ernst van Tiel
Koor: Krakow Philharmonic Choir
Gast: John Powell

Panels

Hoewel er niet veel gasten uit Hollywood voor dit festival aanwezig waren, konden we toch meer te weten komen over de filmmuziekindustrie door de panels bij te wonen. Zo konden we luisteren naar Gary Marlowe, die over zijn nieuwste soundtrack Everything Will Change vertelde, waarin hij een breed scala aan synthesizers heeft gebruikt; Miriam Cutler die sprak over het schrijven van muziek voor documentaires; Diego Navarro en Gorka Oteiza die het hadden over het schrijven voor de Spaanse Netflix; filmmusic.pl die hun nieuwe website lanceerde en nog veel meer.

John Powell was ook beschikbaar voor twee panels. Tijdens het eerste vertelde hij over zijn samenwerking met Batu Sener en Holly Sellidos. De zaal was uiteraard afgeladen vol. Hoewel hij direct daarna niet beschikbaar was voor handtekeningen, was dat wel mogelijk tijdens de meet and greet van de volgende dag. Dat panel vond buiten in de zon plaats, waar eerst presentator Piotr Krasnowolski Powell interviewde, waarna hij de microfoon doorgaf aan het publiek om Powell te vragen wat hen na aan het hart lag. Na dit panel kon iedereen in de rij aansluiten om handtekeningen op hun cd’s en andere voorwerpen te bemachtigen. Het is altijd weer fantastisch om te zien hoe een componist als Powell de tijd neemt om zijn fans te ontmoeten en hun dromen waar te maken.

Interview

Het Krakau Filmmuziekfestival is een schitterend evenement om componisten te interviewen, om zo een glimp op te vangen van hun creatieve geest. Ik heb één vooraanstaand interview kunnen doen tijdens deze editie: Met de hulp van Gorka Oteiza van SoundtrackFest, hadden we de kans om samen te werken aan een interview met niemand minder dan John Powell. We hebben meer dan 20 minuten gepraat over zijn invloeden, How To Train Your Dragon en zijn manier van denken. Je kunt dat interview binnenkort in het Engels, Nederlands en Spaans lezen. Ik ben Oteiza zeer dankbaar dat hij dit voor elkaar heeft gekregen.

Conclusie

Door alle wereldcrisissen was het FMF wat kleiner dan in de jaren vóór de pandemie. Het deed me aan het festival van zo’n tien jaar geleden denken. Er waren minder ontmoetingen met componisten en minder workshops als gevolg van deze problemen. Maar dat gezegd hebbende, was deze editie op een bepaalde manier juist volwassener. Elk concert was uniek en bijzonder goed geproduceerd. Ik zie concerten in grote sportarena’s zoals de Tauron Arena in Krakau altijd als een noodzakelijk kwaad zodat een groot publiek een concert kan bijwonen. Voor mij was het een genot om naar alle uitstekende concerten in de kleinere, maar beter geschikte zalen te kunnen luisteren en het liet me kennis maken met fantastische en minder bekende nieuwe muziek.


Het FMF is het grootste filmmuziekfestival ter wereld en het breidt zich verder uit. Er is al een sterke samenwerking met Fimucite op Tenerife, maar er zijn ook banden met de World Soundtrack Awards. Tijdens deze editie werd er ook een nieuw filmmuziekfestival in Rome aangekondigd voor eind september. Het Krakau Filmmuziekfestival 2022 was uitstekend en ik denk dat dit nog maar het begin is van al het goede dat ons op het gebied van filmmuziek in Europa te wachten staat.

Foto’s

Hier is een overzicht van andere foto’s genomen tijdens dit festival.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *