KFMF 2018: Festivalsamenvatting

FMF Logo 2018

Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt, hebben we al over een paar concerten van deze editie van het Krakow Film Music Festival (FMF) verteld. In dit verslag zal ik een korte samenvatting geven van de overgebleven concerten en iets over de panels vertellen. Daarna zal ik afsluiten met mijn bevindingen over dit festival.

Concerten

Tijdens de laatste editie stonden weer veel concerten op het programma: negen om precies te zijn. De concerten waarover we al over geschreven hebben zijn twee concerten met een Pools thema, twee films met live muziek en het Video Games Music Gala. Dit betekent dat er nog vier concerten over zijn die we nog moeten bespreken.

Dance2Cinema: All About Almodovar

Esther Ovejero is een zangeres afkomstig uit de Canarische eilanden, waar ze ook regelmatig te gast is op het Fimucité-festival. De samenwerking tussen de FMF en Fimucité is erg sterk en daar was dit optreden een goed voorbeeld van. Ovejero had haar eigen muzikanten mee naar Polen gebracht om liedjes uit te voeren die gebruikt zijn in de films van de Spaanse regisseur Pedro Almodovar. Met haar spectaculaire krachtige stem gaf ze, samen met de band, een strak optreden waar het publiek de hele avond op kon dansen.

Funk & Folk: Atli Örvarsson & Torrek

Na Esther Ovejero was het tijd voor de IJslandse componist Atli Örvarsson om met zijn band Torrek volksmuziek te spelen. Torrek bestaat uit Atli Örvarsson op accordeon en toetsen, zijn zus Hilda Örvarsdóttir als zangeres, de Ier Eoghan Neff op viool en zijn broer Flaithri Neff op uilleann pipes en fluiten. Deze muzikanten hebben elkaar ontmoet tijdens het maken van de muziek  voor de film The Eagle en ze hadden zoveel plezier door samen te spelen dat ze besloten samen verder te gaan onder de naam Torrek. Tijdens dit optreden kon je zeker zien dat ze er veel plezier in hadden en dat brachten ze over aan het publiek.

Cinematic Piano: LION – Hauschka en Dustin O’Halloran

Traditioneel ligt bij een van de concerten van dit festival de focus op de piano, Jean-Michel Bernard gaf vorig jaar een geweldige uitvoering van dit idee. Dit jaar konden we luisteren naar de muziek uit de film LION, waarvoor de componisten Hauschka en Dustin O’Halloran een Oscar-nominatie hebben gekregen. Beide componisten zaten elk achter hun eigen piano en ze bespeelden het instrument niet altijd zoals het hoort. Vooral Hauschka had allerlei gadgets en knoppen rondom zich om de piano allerlei vreemde geluiden te laten maken die helemaal niet als een piano klonken. O’Halloran had geen gadgets voor zover ik kon zien, maar tijdens het concert bespeelde hij één keer de piano terwijl hij stond en een andere keer sloeg hij met zijn handen in de binnenkant van de piano om het geluid te produceren wat hij wilde. Elke componist speelde ook een eigen solowerk naast de muziek uit LION, terwijl de andere geduldig in het donker wachtte. Ze brachten ook eerbetoon aan wijlen Jóhann Jóhannsson, die een goede vriend en een bron van inspiratie was. De beste manier om de muziek van dit concert te omschrijven, is dat het heel experimenteel klonk, met veel repetitieve patronen. Ik denk dat je het meeste uit dit concert kon halen door achterover te leunen, je ogen te sluiten en gewoon alle melodieën, patronen en andere geluiden op die manier te ervaren.

FMF Youth Orchestra Plays Monster Movie Music Madness

Het concert van het FMF jeugdorkest is altijd een van mijn persoonlijke favorieten. Het FMF groeit zo snel in omvang, dat het ook een genot is om de muziek onversterkt te ervaren met daarbij weinig toespraken. De jeugdorkesten van FMF en Fimucité werken al een paar jaar samen en dit jaar was dat goed zichtbaar, omdat er een paar leden in het orkest zaten die helemaal uit Tenerife waren gekomen. Het monsterthema van dit jaar was erg interessant. Alle muziek was afkomstig uit films met monsters, dinosaurussen of aliens, wat resulteerde in geweldige suites uit Jaws, King Kong-films, Frankenstein-films, Alien-films en Gremlins. Ik herkende niet alle muziek, waardoor het altijd een leuk raadspel voor me is terwijl ik naar het concert luister. Net als de andere jaren was de kwaliteit van dit orkest behoorlijk indrukwekkend, vooral omdat de muzikanten nog steeds hun muzikale vaardigheden aan het leren zijn. Dit alles resulteerde in een nogmaals aangenaam lunchconcert.

Klap concertinformatie uit

Waar en wanneer: Krakau, Polen – 3 juni 2018, tijdens het filmmuziekfestival
Orkest: FMF Jeugdorkest onder leiding van Monika Bachowska

Programma

Music from the King Kong Movies

  • Max Steiner: King Kong (1933) Arr. door John Morgan en William T. Stromberg
  • John Barry: King Kong (1976) Arr. door Nic Raine
  • James Newton Howard: King Kong (2005) Arr. door Ted Ricketts

Music from the Frankenstein Movies

  • Bernhard Kaun: Frankenstein (1931) Arr. door Greg Sims
  • Patrick Doyle: Mary Shelley’s Frankenstein (1994)

Music from the Alien Movies

  • Jerry Goldsmith: Alien (1979)
  • James Horner: Aliens (1986) Arr. door Conrad Pope

Iconic Movie Monsters

  • John Williams: Jaws (1975)
  • Jerry Goldsmith: Gremlins (1985)
  • John Williams: Jurassic Park (1993)

Encore

  • Jerry Goldsmith: Gremlins (1985)

Panels

Overdag konden er heel wat panels over de film (of game) -industrie worden bezocht. Tijdens sommige panels vertelden één of twee componisten over hun ervaringen, terwijl andere panels met andere mensen uit de branche aan het publiek vertelden wat ze weten. Elk jaar is er een grote groep beginnende componisten aanwezig die masterclasses volgen tijdens het festival en zij willen altijd zoveel mogelijk informatie van de panelleden te horen krijgen. Voor fans is het ook een goede kans om een ​​handtekening of foto van je favoriete componist te bemachtigen.

Een van mijn hoogtepunten was een panel waarin Eimear Noone het publiek liet zien hoe ze dirigeert. De hele zaal probeerde staand haar bewegingen na te bootsen. Een ander panel, dat ik ook leuk vond, was met bekende componisten zoals Elliot Goldenthal, Atli Örvarsson en Austin Wintory die verhalen vertelden over hun invloeden uit het gebied waar ze vandaan kwamen. Ik heb ook deelgenomen aan een panel om te praten over het leven van de muziek nadat de film niet meer in de bioscoop draait, wat een geweldige ervaring was. Als je meer wilt weten over hoe filmmuziek wordt gemaakt en wat er verder bij komt kijken, kun je veel van deze panels leren.

Conclusie

Er is geen ander filmmuziekfestival in de wereld zoals het FMF. Het is zo in omvang gegroeid dat er geen enkel ander festival daarmee kan concurreren. Ik twijfelde wel een beetje toen het programma werd aangekondigd: ik weet niet veel over Poolse regisseurs en ik ken niet alle Poolse componisten even goed. Maar deze onwetendheid resulteert altijd in nieuwe muziek en componisten waarvan ik het werk kan verkennen en dat maakt deze concerten zeer aangenaam. Wat ik het leukst vond aan deze editie is dat ze besloten hadden om geen versterking te gebruiken in het ICE Congress Centre. Het is niet nodig en zorgt ervoor dat het orkest zoveel natuurlijker klinkt. Ik vind het ook erg leuk dat de meeste gasten kunnen worden benaderd voor een handtekening of een foto en dit festival is altijd in staat om beroemde gasten uit te nodigen. Helaas konden niet alle gasten komen, aangezien Michael Nyman een prijs zou ontvangen, maar hij was niet in staat om het festival bij te wonen. Ik was ook blij om te zien dat de drie concerten in de arena goed bezocht werden en dat je het publiek kon zien genieten. Het festival maakt zoveel mensen bewust van filmmuziek en dat is zo prachtig om te zien.

Foto’s

Hieronder een verzameling foto’s die ik tijdens het festival genomen heb.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *