Bubble – Hiroyuki Sawano

Muziek is geschreven voor allerlei soorten media. Je kunt op deze website veel recensies vinden voor muziek uit films, tv-series en games, maar een ander soort medium dat vaak gepaard gaat

met veel geweldige scores is Japanse animatie – ook wel ‘anime’ genoemd. Eén anime soundtrack is zelfs doorgedrongen tot mijn Top 20 soundtracks van afgelopen decennium, namelijk Attack on Titan, gecomponeerd door Hiroyuki Sawano. Toen ik erachter kwam dat hij ook de muziek heeft geschreven voor de anime Bubble op Netflix, zat ik diezelfde avond nog op de bank om de film te bekijken en natuurlijk om ook naar de nieuwe muziek van Sawano te luisteren.

De film gaat over een post-apocalyptisch Tokio, waarin de jongen Hibiki en Uta – een onaards meisje – elkaar ontmoeten. Wat hen iverbindt is een melodie bestaand uit twee groepen van elk vier noten die ze beide in de film kunnen horen, wat voor Sawano een perfecte gelegenheid is om dat concept in zijn filmmuziek te integreren. Het eerste nummer “BUBBLE” is daar een uitstekend voorbeeld van. Het begint met de melodie uit het verhaal en naarmate het nummer vordert, krijgt de melodie ondersteuning van het orkest en extra synth-elementen. Het nummer is ook een geweldige weerspiegeling van alle schoonheid in de soundtrack.

Het album bevat meer van deze fantastische orkestrale stukken met extra synth-elementen en voor zover ik kan nagaan, zijn ze allemaal muzikaal verbonden met de acht noten uit de melodie van het verhaal. Sommige nummers worden zelfs naar een hoger niveau van schoonheid getild door middel van de stem van de Japanse zangeres ‘Riria.’. Niet alleen spreekt zij de stem van Uta in, ze zingt ook in de film als haar, wat resulteert in adembenemende stukken waarin de muziek van Sawano en haar stem fraai in elkaar overvloeien, zoals bijvoorbeeld te horen is in “UTAtoHIBIKI.”

Er zijn meer muzikale hoogtepunten te vinden. Een belangrijk concept in de film zijn de parkourwedstrijden die in de verwoeste stad gespeeld worden, waarbij je zo snel mogelijk van punt A naar B moet zien te komen, dwars door gevaarlijk terrein. Deze scènes zijn briljant door Sawano van muziek voorzien. “BATTLEKOUR” is een nummer met een uitstekende fundering van percussie en slapping basgitaar, met daaroverheen gitaar- en orkestelementen, wat resulteert in een stuk dat je gemakkelijk op auto-repeat kunt zetten. “PARKOUR” is een ander nummer dat een parkourscène ondersteunt, maar deze keer klinkt het wat vriendelijker en bevat het ook de mooie stem van ‘Riria.’.

Ik vond de film geweldig om naar te kijken. Het verhaal was verfrissend, met een goede combinatie van luchthartigheid met een kleine donkere ondertoon. Maar de belangrijkste reden waarom ik hem goed vond was de muziek. Vooral hoe de muziek rondom de melodie van acht noten draait is een schitterend concept en maakt de verbinding tussen de muziek en de beelden nog hechter. Ik heb YouTube video’s gezien van concerten waarin Sawano’s muziek voor Attack on Titan live wordt uitgevoerd. Ik hoop stiekem dat we ook zoiets krijgen voor Bubble. Als het niet in een concertzaal is, zou een andere live uitvoering op YouTube voldoende zijn. De muziek is verrukkelijk en moet op zoveel mogelijk manieren worden beleefd.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. BUBBLE (1:58)
  2. BATTLEKOUR (5:21)
  3. BB (0:53)
  4. JU-RYOKU ver.2 (3:58)
  5. BB2 (2:29)
  6. MERMAID (4:18)
  7. HIBIKI (1:55)
  8. UTAtoHIBIKI (1:32)
  9. UNDERTAKER (2:15)
  10. BB×UT (3:20)
  11. PARKOUR (3:56)
  12. UTA (1:57)
  13. 2ndBUBBLE (5:29)
  14. TOWER (5:56)
  15. NE-SAMA (2:19)
  16. BUBBLE-cho. (6:48)
  17. BUBBLE-THEME (3:52)
  18. Bubble (feat. Uta) (3:46)
  19. Bubble (TeddyLoid Remix) (3:23)
  20. 色彩 (performed by Riria.) (5:11)
  21. じゃあね、またね。(performed by Riria.) (4:05)
  22. BUBBLE-outtake1 (3:01)
  23. BUBBLE-outtake2 (1:48)
  24. BUBBLE-outtake3 (1:29)
  25. BUBBLE-outtake4 (2:06)
  26. BUBBLE-outtake5 (0:23)
  27. BUBBLE-outtake6 (1:48)
  28. BUBBLE-outtake7 (3:00)
  29. BUBBLE-outtake8 (0:36)

Total length: 1 hour and 28 minutes
Toys Factory (2022)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.