Soundtrackwerelds Top 20 van afgelopen decennium

Afgelopen juli publiceerde Indiewire een artikel over de, volgens hen, beste filmmuziek van de afgelopen tien jaar. Aangezien het bij muziek als kunstvorm erg moeilijk te beoordelen is welke soundtrack het beste is, zie ik een andere lijst voor mij. Ten eerste was het decennium nog niet eens voorbij. Er waren nog een aantal maanden te gaan – waarin onder andere de laatste soundtrack van John Williams voor een Star Wars-film verscheen. Ten tweede is muzieksmaak uiterst persoonlijk, wat betekent dat geen van hun keuzes mijn lijst zouden halen omdat Indiewire’s lijst een sterke focus heeft op geluidsklanken in plaats van melodieuze en thematische filmmuziek, wat mijn voorkeur heeft. Daarom heb ik besloten om mijn eigen top 20 te maken. Ik heb mezelf echter een beperking opgelegd: een componist mag maar één keer voorkomen in mijn top 20, wat resulteert in een meer gevarieerde lijst. Ook heb ik de scope wat verbreed door er soundtracks van games en televisieprogramma’s bij te betrekken.

Deze lijst is zeer persoonlijk omdat ieder mens zijn eigen smaak heeft, maar als je een soundtrack op de lijst niet kent, hoop ik dat je ernaar luistert om te zien of je het mooi vindt of niet. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de top 20 lijsten van andere mensen. Je kunt de jouwe toevoegen in het commentaarveld onderaan de pagina, of via de social media post waar je dit artikel hebt gevonden. Zo kan ik kijken hoe anders jullie smaak is en of ik een aantal geweldige scores van de afgelopen tien jaar heb gemist.

Zonder verdere omhaal is hier mijn lijst. 

20. The Martian (2015) – Harry Gregson-Williams

Harry Gregson-Williams is een componist die ik, sinds ik de prachtige wereld van de filmmuziek heb ontdekt, volg. Van de laatste tien jaar vind ik zijn muziek voor The Martian het mooist. Het is een prachtige mengeling van orkestrale en elektronische elementen met een verbazingwekkend en emotioneel hoofdthema. Vooral nummers als “Making Water” en “Crossing Mars”, met hun geweldige opbouw, zijn door de jaren heen vaak door mij afgespeeld.

19. Attack on Titan (2014) – Hiroyuki Sawano

Zoals ik in de inleiding al zei, heb ik de breedte van deze lijst verruimd door er soundtracks van andere media dan film in op te nemen en de eerste in die categorie is die van de Japanse anime Attack on Titan, een televisieserie over mysterieuze reuzen die graag mensen opeten, terwijl de mensheid probeert terug te vechten om uitsterving te voorkomen.

De muziek bestaat uit allerlei stijlen, van rock en metal tot geweldige orkestrale werken samen met koor en band. Het album heeft daarnaast ook een aantal mooie emotionele nummers. Het is zeker een soundtrack die je moet gaan verkennen als je hem nog niet kent, want het heeft een zeer uniek karakter.

18. Ant-Man (2015) – Christophe Beck

De afgelopen 10 jaar was een geweldige tijd voor Marvel-films en daardoor maakten een aantal soundtracks van Marvel-films een grote kans om op deze lijst te komen. De eerste is de vrolijke muziek die Christophe Beck voor Ant-Man geschreven heeft. Zoals hij tijdens mijn interview al zei, heeft hij de muziek gecomponeerd alsof het voor een overvalfilm was en dat werkte geweldig. Het is een van die filmmuziekalbums die altijd een glimlach op mijn gezicht tovert als ik ernaar luister. Het vervolg Ant-Man and the Wasp is ook al uitgebracht met muziek van Beck. Meer details over die soundtrack vind je in mijn Ant-Man and the Wasp recensie. Hij bevat geweldige heistmuziek en nieuwe thema’s, maar de muziek voor de eerste film was zo fris en nieuw voor mij, dat ik deze in plaats van het vervolg op de lijst heb gezet.

17. Wild (2018) – Matthijs Kieboom

Matthijs Kieboom - Wild

Als er één Nederlandse soundtrack op deze lijst moet staan, dan is het wel de prachtige filmmuziek die Matthijs Kieboom voor de natuurfilm Wild heeft geschreven. Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld over deze muziek omdat ik Kieboom al een paar jaar persoonlijk ken en ik aanwezig was bij de muziekopnames voor Wild en hem daarover heb geïnterviewd, maar ik ben niet de enige die van deze score houdt, want hij is ook genomineerd voor de IFMCA-award voor beste documentaire in 2018. Kieboom heeft fantastische muziek geschreven om de scènes te ondersteunen, zonder teveel te vertellen over de personages op het scherm, wat resulteerde in vele geweldige melodieuze stukken.

Je kunt mijn gedachten over deze soundtrack lezen in mijn Wild review.

16. Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) – James Newton Howard

Een paar jaar geleden werd er een nieuwe filmfranchise in het Harry Potter-universum gelanceerd, genaamd Fantastic Beasts and Where to Find Them. Veel mensen denken aan de muziek van John Williams als ze het over Harry Potter hebben, maar onder deze prequel zette James Newton Howard al snel zijn eigen muzikale handtekening met verbazingwekkende melodieuze thema’s, die in een zeer muzikale soundtrack voor deze film zijn geïntegreerd. Als tubaspeler heb ik een zwak voor “Kowalski Rag”, een van de prachtige thema’s op dit album. Het vervolg Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is ook uit, met meer muziek van James Newton Howard. De muziek uit de eerste film had echter meer effect op mij, dus deze staat in de lijst.

15. Journey (2012) – Austin Wintory

Er staat niet veel muziek voor computerspellen op deze lijst, maar de muziek voor Journey verdient zeker een plekje. De muziek voor dit spel is niet alleen prachtig om naar te luisteren, het is ook op een belangrijke manier geïntegreerd in de gameplay en is, naast de beelden en de wereld, een van de belangrijkste onderdelen om de speler een mooie ervaring te geven. Het spel zou niet hetzelfde zijn geweest zonder de geweldige muziek van Austin Wintory. 

Je kunt mijn gedachten hierover in detail lezen in mijn Journey recensie.

14. Kimi no Na wa [Your Name.] (2016) – RADWIMPS

Er is niet veel dat ik kan vertellen over de muziek voor deze Japanse anime film. De muziek is uitgevoerd door de Japanse rockband RADWIMPS en gecomponeerd door hun voorman Noda Yojiro. Het kan het beste omschreven worden als mooie, gevoelige en onschuldig klinkende filmmuziek. Als ik ernaar luister, tovert het een glimlach op mijn gezicht, wat genoeg is om aan deze lijst toegevoegd te worden.

Als je nieuwsgierig bent naar deze muziek, lees dan de Engelse recensie van Erik Schreiber over Kimi no Na wa.

13. TRON: Legacy (2010) – Daft Punk

Als het om mijn filmmuzieksmaak gaat, heb ik een sterke voorkeur voor orkestrale filmmuziek, maar er zijn enkele uitzonderingen en één daarvan is de muziek voor TRON: Legacy, gecomponeerd door Daft Punk. Omdat ze geen ervaren filmmuziekcomponisten zijn, kregen ze hulp van Joseph Trapanese. Met z’n drieën creëerden ze een elektronisch meesterwerk, dat een fantastische match was voor deze Sci-Fi film. Toen Disney aankondigde dat er geen vervolg meer zou komen, vond ik dat erg jammer. Er is gelukkig meer TRON-muziek beschikbaar aangezien Joseph Trapanese voor de franchise bleef werken en een geweldige score heeft geschreven voor de tekenfilmserie TRON: Uprising, die tot mijn verdriet ook werd geannuleerd.

12. Interstellar (2014) – Hans Zimmer 

Toen ik voorbereidingen aan het treffen was voor deze lijst, was ik er bijna zeker van dat Hans Zimmer de lijst niet zou gaan halen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind zijn muziek goed, maar het is voornamelijk zijn muziek van voor 2010 waar dat voor geldt. De laatste jaren heeft het merendeel van Hans Zimmers filmmuziek mij niet gegrepen. Er zijn wel een handvol soundtracks die ik goed vond, zoals Man of Steel en Inception, maar die de lijst niet hebben gehaald. De enige soundtrack die voor mij wel waardig is om op deze lijst te verschijnen, is zijn werk voor Interstellar. Ik vind herhalende en minimalistische muziek niet erg, en ik ben dol op orgelgeluiden. Deze muziek bevat beide concepten en is zeer goed uitgevoerd, met het nummer “S.T.A.Y.” als mijn favoriet.

11. W.E.(2012) – Abel Korzeniowski

De Poolse componist Abel Korzeniowski is een van mijn favorieten. Het merendeel van zijn werk zit vol met mooie melodieën, voornamelijk door piano of strijkinstrumenten die met veel emotie zijn bespeeld. Elk nummer op zijn albums staat heel goed op zichzelf en is een genot om naar te luisteren. Voorbeelden van zijn fantastische albums zijn Nocturnal Animals, Penny Dreadful (beide albums van deze televisieserie) en A Single Man, maar van al deze prachtige soundtracks is W.E. mijn favoriet met zijn prachtige piano- en vioolspel.

10. Czas Honoru (2010) – Bartosz Chajdecki

De meeste van mijn lezers hebben waarschijnlijk geen idee wat Czas Honoru betekent, wat het is en wie Bartosz Chajdecki is. Ik wist het ook niet totdat ik in 2010 voor het eerst het filmmuziekfestival in Krakau bijwoonde. Na drie geweldige concerten ging ik naar het vierde, en tevens laatste, concert van deze editie met muziek uit deze Poolse televisieserie en ik werd overrompeld door de muziek. Czas Honoru gaat over Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft er Chajdecki geweldige muziek voor geschreven. Sindsdien volg ik Chajdecki en hij blijft fantastische muziek maken, waarvan veel helaas niet is uitgebracht, maar gelukkig is er wel wat uitgekomen, zoals Bogowie, Misja Afganistan en natuurlijk mijn favoriet, Czas Honoru.

9. Black Panther (2018) – Ludwig Goransson

Black Panther Ludwig Goransson

De muziek voor de Marvel-film Black Panther is een interessante showcase van wat er kan worden bereikt als een componist veel tijd heeft om de muziek voor een film voor te bereiden en wanneer hij vroeg betrokken is bij de productie van de film. Goransson vloog naar Afrika voor inspiratie, onderzoek, en het vinden van de juiste muzikanten en instrumenten voor de muziek voor Black Panther, wat resulteerde in prachtige muziek met Afrikaanse elementen, zoals te horen is in “Wakanda”. Een ander verbazingwekkend stuk is “Killmonger”, wat het resultaat is van het mengen van Afrikaanse klanken en hiphop-elementen in één stuk. Ik ben er nog steeds verbijsterd over dat er geen cd van deze muziek is uitgebracht, het is alleen digitaal of op vinyl verkrijgbaar.

Meer details over deze muziek kun je allemaal lezen in mijn Black Panther-recensie.

8. The Monkey King (2014) – Christopher Young

Ik moet iets bekennen. Ik heb The Monkey King nog nooit gezien. Hij staat nog steeds op mijn verlanglijstje om naar te kijken, maar ik ben verliefd op de muziek die Christopher Young voor deze film heeft geschreven. Het album bestaat uit suites vernoemd naar personages uit de film enelke suite is simpelweg een melodisch wonder met een geweldige mix van orkest, koor en oosterse instrumenten. Als je nieuwsgierig bent naar de muziek, luister dan naar “Sun Wukong, The Monkey King” en ik hoop dat je net zo veel zult genieten van deze acht minuten durende suite als ik dat doe en hopelijk daarna ook van de rest van het album. Ik moet de film binnenkort echt een keer gaan zien om te ervaren hoe Young’s muziek bij de beelden past.

7. Rogue One: A Star Wars Story (2016) – Michael Giacchino

Michael Giacchino Rogue One

Michael Giacchino is een van mijn favoriete componisten. Ik denk niet dat er Giacchino muziek bestaat die ik niet leuk vind. Zijn muzikale bijdrage van de laatste tien jaar is verbazingwekkend. Mijn favoriete soundtracks zijn al zijn werk voor Star Trek, Dr. Strange, The Incredibles en zijn Spider-Man soundtracks, maar van al zijn muziek zet ik Rogue One: A Star Wars Story op de lijst. De reden daarvoor is niet alleen de geweldige muziek, die echt in het Star Wars universum past, maar meer nog het feit dat hij de muziek in iets meer dan vier weken moest schrijven, wat een enorme prestatie is. Giacchino is er zelfs in geslaagd om in die korte tijd drie prachtige suites te schrijven die aan het eind van het album te vinden zijn. 

Een ander leuk aspect van deze soundtrack is dat het ook mijn eerste recensie was toen ik Soundtrackwereld in januari 2017 lanceerde, waardoor dit zeer speciale filmmuziek voor mij is. Helaas is het ook een van de cd-boekjes die ik in het hotel heb laten liggen toen ik het concert van Michael Giacchino in Dublin bijwoonde. Ik hoop op een nieuwe ontmoeting in de nabije toekomst om deze cd te laten signeren als kers op de taart bovenop de fantastische muziek.

6. Game of Thrones: Season 3 (2013) – Ramin Djawadi

Game of Thrones is waarschijnlijk de populairste televisieserie van het afgelopen decennium. Een van de mooiste onderdelen is de muziek, die door Ramin Djawadi is geschreven. Veel mensen kunnen het hoofdthema ervan meehummen en veel fans van de serie hebben één van Djawadi’s Game of Thrones concerten over de hele wereld bijgewoond, waar ik bij was in New York en in Amsterdam. De reden dat ik van alle acht seizoenen het derde seizoen op de lijst heb gezet, is dat het de meeste nummers heeft die ik individueel geweldig vind, zoals “A Lannister Always Pays His Debts”, “Dark Wings, Dark Words” en “Dracarys”, maar de belangrijkste reden is het nummer “Mhysa”. Er zijn niet veel muziekstukken die me echt emotioneel kunnen raken, maar bij “Mhysa” gebeurt dat elke keer weer als ik dit geweldige stuk hoor.

5. King Arthur: Legend of the Sword (2017) – Daniel Pemberton

Daniel Pemberton - King Arthur:Legend of the Sword

De muziek voor deze film is een perfect voorbeeld van hoe gevarieerd filmmuziek kan zijn. De kracht ervan ligt in de rauwheid en de originaliteit in de klanken en instrumentatie. Laat het maar aan Daniel Pemberton over om op zijn wangen te slaan tot ze rood worden en om zijn longen uit het lijf te schreeuwen om het perfecte geluid te krijgen, zoals te horen is in “Growing Up Londinium”, “Assassin’s Breath” en “Run Londinium”. Naast deze briljante percussienummers, waarin deze geluiden worden gebruikt, kun je ook luisteren naar prachtige stukken opgenomen met middeleeuwse instrumenten. Tot slot moet ik een woord van lof uitspreken voor “The Born King” met zijn geweldige opbouw en emotioneel spel.

Als je nieuwsgierig bent naar een niet-orkestrale soundtrack, kan je er meer over lezen in de King Arthur: Legend of the Sword recensie

4. Godzilla: King of the Monsters (2019) – Bear McCreary

Als er één componist is die de afgelopen tien jaar zijn talent heeft getoond, dan is het Bear McCreary. Begonnen als de componist voor de remake van de TV serie Battlestar Galactica in 2004, mocht hij het afgelopen jaar de muziek schrijven voor de blockbuster film Godzilla: King of the Monsters. Daarnaast heeft hij ook fantastische muziek geschreven voor televisie, zoals voor Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D., andere films zoals de Child’s Play remake en The Cloverfield Paradox en hij heeft ook verbazingwekkende muziek geschreven voor het spel God of War

Het grootste pluspunt van McCreary is dat hij filmmuziek begrijpt en precies weet wat het publiek wil horen en daarom staat Godzilla: King of the Monsters op deze lijst. Het hergebruik van de oude thema’s voor de grote monsters Godzilla en Mothra is briljant gedaan, maar ook de twee nieuwe thema’s voor Rodan en King Ghidorah zijn fantastisch en heel goed oordacht.

Ik raad je ten zeerste aan om mijn Godzilla: King of the Monsters review te lezen.

3. Avengers: Endgame (2019) – Alan Silvestri

Als de laatste film van een verhaallijn in het Marvel-universum was Avengers: Endgame een enorme hit. Ik denk dat de muziek van Alan Silvestri daar een van de redenen voor was. Silvestri heeft heel wat muziek geschreven voor Marvel-films, beginnend met de geweldige muziek voor Captain America: The First Avenger. Naast Avengers: Endgame, schreef Silvestri ook de muziek voor twee andere Avengers-films, namelijk Avengers en Avengers: Infinity War, inclusief het iconische “Avengers Theme.” Van al deze films denk ik dat de muziek voor Avengers: Endgame de beste is. Niet alleen bevat het geweldige thema’s uit zijn vorige Marvel-films, maar het heeft ook geweldige nieuwe muziek, zoals te horen is in “Portals” en “Main On End”, wat beide meesterwerken zijn, waardoor het hele pakket completer is.

Je kunt meer lezen over deze muziek in mijn Avengers: Endgame review.

2. How to Train Your Dragon (2010) – John Powell

How to Train Your Dragon is een van de eerste animatiefilms waarvoor John Powell de muziek maakte als enige hoofdcomponist en direct na het horen van het eerste nummer “This is Berk” weet je dat je naar een meesterwerk luistert. Het is een briljant voorbeeld van het vertellen van verhalen door gebruik te maken van prachtige melodische leidmotieven en thema’s. Andere fantastische nummers die ik steeds op mijn telefoon afspeel zijn “Test Drive”, “Coming Back Around”, “Romantic Flight” en “Forbidden Friendship”, maar om eerlijk te zijn zijn alle nummers op dit album geweldig. 

Het meest geweldige aan How to Train Your Dragon is dat er twee opvolgers zijn, die ook prachtige muziek hebben, met allebei nieuwe thema’s als “Flying with Mother” uit How to Train Your Dragon 2 en “The Hidden World” uit How to Train Your Dragon: The Hidden World (recensie). Deze laatste film heeft ook een fantastische alternatieve versies van eerdere thema’s uit de prequels, maar ik geef de eer op de tweede plaats van deze lijst aan de eerste film, omdat die zo’n grote impact op mij heeft gehad.

1. Star Wars: The Force Awakens (2015) – John Williams

Het zou geen grote verrassing moeten zijn om een Star Wars score van John Williams op nummer één te zien staan. Zijn manier om een verhaal te vertellen met leidmotieven, thema’s en muzikale patronen is van topklasse. Terwijl de andere componisten in de top vijf op deze lijst heel dichtbij komen, is zijn kunde nog steeds ongeëvenaard. 

Ik heb ervoor gekozen om de eer te geven aan de eerste film van de meest recente trilogie. Die muziek heeft naast thema’s uit eerdere Star Wars-films, de meeste nieuwe thema’s uit het Star Wars universum. “Rey’s Theme” is een meesterwerk, dat ik al vele malen heb gehoord tijdens concerten die ik heb bijgewoond, maar ook “March of the Resistance” en het eerste deel van “Jedi Steps and Finale” zijn geweldig om naar te luisteren. De andere twee films, The Last Jedi (recensie) en The Rise of Skywalker (recensie), zijn in de trilogie ook briljant,, maar het voegt niet genoeg toe aan de hele soundtrack om de plek van The Force Awakens over te nemen. Helaas zal John Williams nooit meer een volledige Star Wars-film componeren, maar we zullen waarschijnlijk nog vele tientallen jaren van zijn filmmuziek genieten.


Hiermee is mijn Top 20 lijst van de afgelopen tien jaar afgerond. Ik ben van plan om er nog heel lang te zijn, dus ik hoop je over tien jaar weer te zien voor een nieuwe Top 20. Hopelijk was mijn lijst interessant en nuttig en ik ben ook benieuwd naar wat jouw lijst is. Laat het me weten!

Een reactie

  1. Zoals gezegd heb ik exclusief voor “Soundtrackwereld” mijn persoonlijke TOP20 van afgelopen decennium gemaakt. Een schier onmogelijke opgave gezien ik jaarlijks 400+ scores beluister voor Screensoundradio. Deze brede benadering zorgt voor een geheel andere lijst dan wat ‘mainstream’ wordt geliked

    Grand piano 2014 Thriller (ESP/USA) Victor Reyes (ESP)
    Peter and Wendy 2015 TV-movie (GBR) Maurizio Malagnini (ITA)
    Dark waves: Belerofonte 2015 Fantasy/Horror (ITA) Alexander Cimini (ITA)
    Lost and love 2015 Drama (CHN) Zbigniew Preisner (POL)
    Barbacana 2018 Documentary (ESP) Javier Arnanz (ESP)
    Where the water tastes like wine 2018 Video game (USA) Ryan Ike (USA)
    Muhammad: messenger of God 2015 Historical drama (IRN) A. R. Rahman (IND)
    Secret of the Nile 2016 TV-series (EGY) Amine Bouhafa (TUN)
    Tsuioku 2017 Drama (JAP) Akira Senju (JAP)
    The great human odyssey 2015 Docunentary (CAN) Darren Fung (CAN)
    Cézanne er moi 2016 Drama (BEL/FRA) Eric Neveux (FRA)
    Flowers of war 2011 Drama (CHN/HKG) Qigang Chen (CHN)
    The Cairo declaration 2015 Historical drama (CHN) Ye Xiaogang/Chad Cannon (CHN/USA)
    The handmaiden 2017 Drama (KOR) Cho Yeong-Wook (KOR)
    The crossing 2014 Historical drama (HKG) Taro Iwashiro (JAP)
    El jugador de ajedrez 2017 Drama (ESP) Alejandro Vivas (ESP)
    The monuments men 2014 Drama (USA/GER) Alexandre Desplat (FRA)
    San Pietro e i basilichi Papale di Roma 2016 Documentary (ITA) Matteo Curallo (ITA)
    Birlesen gönüller 2014 Drama (TUR) Evanthia Reboutsika (GRC)
    The death of Stalin 2017 Comedy (GBR) Christopher Willis (GBR)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *