De mensen die mij al mij al een tijdje kennen, weten dat ik heel veel interesse heb in de verhalen van King Arthur. In mijn jeugd heb ik alle boeken gelezen, maar waar ze precies over gaan ben ik helaas alweer vergeten. Vanaf mijn eerste computer hebben al mijn computers een naam gehad die te maken had met deze verhalen. Zelfs mijn alias op het internet, “Caliburn”, is een andere naam voor Excalibur. Toen ik de trailer van King Arthur: Legend of the Sword in de bioscoop zag stootte ik mijn filmmaat aan en zei: “Die gaan wij zien!”.
Toen de soundtrack, geschreven door Daniel Pemberton, op Spotify verscheen ben ik deze gelijk gaan luisteren, Nadat ik een paar nummers had geluisterd, wist ik niet wat ik er van moest maken. De soundtrack is volledig anders dan de filmmuziek die ik de afgelopen jaren heb beluisterd. Ik had een paar luistersessies van begin tot einde nodig om te wennen aan de muziek. Nadat ik de film ook had gezien, viel alles op zijn plaats.
Als ik deze muziek in een paar woorden zou moeten omschrijven, zou ik gaan voor ‘ruw’, ‘luid’, “ritmisch”, en “natuurlijk”. De film zelf is absoluut geen standaard Hollywood film en dat kan je in de soundtrack dan ook terughoren: alle remmen gaan los voor deze film. Pemberton verzamelde een aantal rare instrumenten om hier allerlei geluiden en melodieën op te maken, maar gebruikte daarnaast ook zijn eigen lichaam om geluiden te creëren. Hij moest zijn buren waarschuwen dat de schreeuwen uit zijn appartement volstrekt normaal waren, omdat het ruwe geschreeuw in de soundtrack nodig was. Ook sloeg hij op zijn eigen wangen tot ze rood en te pijnlijk waren om het perfecte geluid te zoeken. Sommige mensen zeggen dat je dan gek bent, ik noem dat toewijding.
De soundtrack start met een hoorngeschal in “From Nothing Comes a King”, wat daarna overgaat in een mooie simpele melodie. In het tweede nummer, “King:Arthur Legend of the Sword”, opent de soundtrack met een ruw patroon in wat strijkinstrumenten en percussie met rauwe lijnen er overheen geschreven. Dit zet gelijk de toon voor wat je van de rest van de soundtrack kan verwachten. “Growing Up Londinium” is muziek die gebruikt is in de film om een niet standaard montagescène te ondersteunen. Bij een niet-standaard scène hoort niet-standaard muziek en Pemberton wist hoe hij dat moest doen. Het nummer begint met een sterk ritme met zwaar gehijg, van Pemberton zelf, er overheen gelegd, en terwijl de beelden naar een hoogtepunt werken, doet de muziek dat ook. Na een moment van kalmte komt het hoogtepunt, waar Pemberton de longen uit zijn lijf schreeuwt.
De volgende twee nummers, “Jackseye’s Tale” en “The story of Morded”, zijn twee goed geschreven muziekstukken voor op de achtergrond, die prima bij de twee terugblikken horen op het scherm. “Vortigen and the Syrens” is een nummer vol spanning waar je een mooi vrouwenkoor in kan horen. “The Legend of Excalibur” heeft een sterke opbouw naar het moment waar de sluizen van geluid geopend worden om de glorieuze melodielijnen door te laten stromen. Na een paar prima geschreven nummers, inclusief een liedje genaamd “The Politics & The Life”, komen we bij een hoogtepunt “The Born King”. Dit nummer legt een goede basis neer in de vorm van een ritme wat zich maar blijft herhalen, terwijl andere instrumenten helpen met het opbouwen naar een groots hoogtepunt om daarna gelijk te kalmeren. “Assassin’s Breathe” is een heel speciaal stuk: het bevat veel percussie met een hoofdrol voor zwaar gehijg en het geluid van klappen op de wang.
De ruwe sfeer gaat door in de daarop volgende nummers. Het geeft spanning waar het nodig is, is krachtig en ruw in de montagescènes ,en emotioneel waar het in de film past, zoals in het nummer “Revelation”. “King Arthur: Destiny of the Sword” en “The Power of Excalibur” laten goed de kracht van het zwaard en zijn eigenaar horen in sterke ritmes en melodieën. De volgende twee nummers, “Knights of the Round Table” en “King Arthur: Coronation”, ronden de soundtrack mooi af.
De aftiteling start met “The Devil & The Huntsman”, een lied gezongen door Sam Lee dat goed bij de ruwheid van de soundtrack en de film past. De digitale versie van de soundtrack heeft een aantal nummers die niet op de CD staan1. Deze nummers zijn aardig, maar ik zal ze niet erg missen als mijn CD aankomt. Als ik er eentje zou moeten missen dan zou dat “The Devil & The Daughter” zijn vanwege zijn goede opbouw en zijn emotionele einde.
Mocht het niet duidelijk zijn in mijn verhaal hierboven: ik vind dit een geweldige soundtrack. De meerdere luistersessies en het kijken van de film hebben dat mogelijk gemaakt. De muziek is heel erg ruw, maar daardoor ook weer erg fris in het gehoor. De muziek is heel anders dan alle Hollywood films die ik hiervoor heb beluisterd. Toen de aftiteling speelde in de bioscoop, zaten alleen mijn filmmaat en ik nog in de zaal. De bioscoop medewerker meldde ons dat er geen extra scene meer zou komen. Meer mensen zouden gewoon moeten blijven zitten om deze muziek te beluisteren.
De film is één van de betere films die ik in de afgelopen jaren heb gezien. Een goede soundtrack kan de kwaliteit van de film behoorlijk verbeteren en Daniel Pemberton heeft dat op zijn eigen unieke manier gedaan voor King:Arthur: Legend of the Sword.
1. De CD bevat een code om de bonusmateriaal te downloaden.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op iTunes, Amazon.com of bol.com
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van deze soundtrack op StreamingSoundtracks.com
Lijst van nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- From Nothing Comes A King
- King Arthur: Legend Of The Sword
- Growing Up Londinium
- Jackseye’s Tale
- The Story Of Mordred
- Vortigen And The Syrens
- The Legend Of Excalibur
- Seasoned Oak
- The Vikings & The Barons
- The Politics & The Life – Uitgevoerd door Daniel Pemberton and Gareth Williams
- Tower & Power
- The Born King
- Assassins Breathe
- Run Londinium
- Fireball
- Journey To The Caves
- The Wolf & The Hanged Men
- Camelot In Flames
- The Lady In The Lake
- The Darklands
- Revelation
- King Arthur: Destiny Of The Sword
- The Power Of Excalibur
- Knights Of The Round Table
- King Arthur: The Coronation
- The Devil & The Huntsman – Uitgevoerd door Sam Lee and Daniel Pemberton
- The Ballad Of Londinium – (Bonusnummer – alleen digitaal beschikbaar)
- Riot & Flames – (Bonusnummer – alleen digitaal beschikbaar)
- Anger – (Bonusnummer – alleen digitaal beschikbaar)
- Cave Fight – (Bonusnummer – alleen digitaal beschikbaar)
- Confrontation with the Common Man(Bonusnummer – alleen digitaal beschikbaar)
- The Devil & The Daughter (Bonusnummer – alleen digitaal beschikbaar)
Totale lengte: 1 uur 31 minuten
WaterTower Music / Warner Bros. Entertainment Inc. / Village Roadshow Films North America Inc. / RatPac-Dune Entertainment LLC / Village Roadshow Films (BVI) Limited (2017)