De Piraten van Hiernaast 2: De Ninja’s van de Overkant – Matthijs Kieboom

Een van de problemen met Nederlandse films is dat ze niet het budget hebben van de grote Hollywood kaskrakers. Dit resulteert in veel budgetvriendelijke films zoals romkoms en kinderfilms. De krappe begroting is ook merkbaar in de soundtracks, waarbij de meeste muziek wordt gespeeld door slechts een handvol instrumenten of is gericht op kunstmatige geluiden (of een combinatie van beide). Maar gelukkig voor iemand die van orkestrale scores houdt zoals ik, zijn er enkele uitzonderingen, met Matthijs Kieboom als één van hen. Veel van zijn recente muziek is in Praag opgenomen door een voltallig orkest, waaronder de geweldige muziek voor de kinderfilm De Piraten van Hiernaast. Ook de muziek voor het vervolg De Piraten van Hiernaast 2: De Ninja’s van de Overkant is in de Tsjechische hoofdstad opgenomen. Dus zat ik natuurlijk weer samen met gezinnen met kleine kinderen in de bioscoop om te zien wat de nieuwe filmmuziek te bieden had.

Allereerst herkende ik bijna alle thema’s uit de eerste film. Het hoofdthema van de piraten is nog steeds plezierig om naar te luisteren. Het album begint met dat thema in “Opening”, waarin je het in zijn volle en glorieuze orkestrale vorm kunt horen, perfect passend bij een avonturenfilm. De vijand Krelis keert terug in deze tweede film, dus ook zijn donkere en onheilspellende thema is opnieuw te horen, zoals bijvoorbeeld in “Cornelius”. Het laatste terugkerend thema uit de eerste film is het vriendschapsthema, dat bijvoorbeeld te horen is aan het begin van “Friends”. Zoals je dus kunt lezen, heeft het album zelf een Nederlandse titel, maar zijn de titels van de nummers allemaal in het Engels.

Voor De Ninja’s van de Overkant worden nieuwe personages geïntroduceerd: de ninjafamilie Kitana en drie nieuwe thema’s zijn daarop gebaseerd. Het eerste thema vertegenwoordigt de moeder en dochter en is te horen als een tweede thema in “Opening” na het piratenthema, prachtig uitgevoerd op een viool. Het tweede nieuwe thema voor deze film is direct na deze solo te horen en vertegenwoordigt het eeuwige conflict tussen de piraten en de ninja’s, met eerst de melodie op een dwarsfluit gespeeld voordat de hoorns het overnemen. Het laatste nieuwe thema vertegenwoordigt de liefde tussen verschillende personages in de film. De beste versie van dit thema is te horen aan het begin van “Finale”, opnieuw uitgevoerd op een dwarsfluit.

Net als bij de eerste De Piraten van Hiernaast is er een liedje te horen in de film. Deze keer is het “We’ll Be Winning” wat een strijdlied is. De melodie wordt niet als terugkerend thema gebruikt, maar je hoort het nog een keer in “Cornelius on Land”, wat een heerlijk klinkend werk is, waarin het orkest met rock elementen wordt versterkt.

In een film over piraten en ninja’s kun je meerdere actiescènes verwachten. In deze film zijn de ninja’s stiekem meer de helden en hun vechtscènes worden ondersteund door heldhaftig klinkende taiko-drums, zoals bijvoorbeeld in het tweede deel van “Training by Night” te horen is. De echte slechteriken zijn de zogenaamde shinobi en wanneer zij in beeld zijn, worden zij muzikaal begeleid door elektrische gitaren, bijvoorbeeld aan het begin van “The Sword of the Elements”, waardoor het verschil tussen de shinobi en de ninja’s duidelijk werd voor iedereen in het publiek.

Wat ik zo mooi aan deze muziek vind, is dat niet alleen de oude en nieuwe melodieuze thema’s herkenbaar zijn, maar ook hoe elk van hen geïntegreerd is in de filmmuziek. In elk nummer op het album hoor je meerdere thema’s moeiteloos in elkaar overvloeien, met gebruik van het volledige orkest, elektrische gitaren, taiko drums, andere Oosterse invloeden en melodieën en klanken gebaseerd op piratenliederen. Als je mijn smaak voor filmmuziek kent, weet je dat  ik de voorkeur heb voor orkestrale muziek met geweldige thema’s, die wonderwel in de muziek zijn geïntegreerd. De muziek voor De Piraten van Hiernaast 2: De Ninja’s van de Overkant past perfect in die beschrijving. Als je de score zonder enige context beluistert, zou je kunnen denken dat de muziek bij een Hollywoodfilm hoort en dat maakt me blij en droevig tegelijk. Kiebooms soundtrack is weer uitstekend, maar helaas krijgen we niet zo vaak van die heerlijk orkestrale Nederlandse scores. Ik ben bang dat ik weer een paar jaar op een nieuwe moet wachten. Hopelijk heb ik het mis. Nederland verdient meer films met briljante orkestrale filmmuziek.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Opening (2:35)
  2. The Sword of the Elements (2:49)
  3. Friends (1:12)
  4. Get Lost (1:35)
  5. Ninjas (1:22)
  6. Training by Night (2:00)
  7. The Ninja Excuse (0:36)
  8. Duel (1:43)
  9. The Sword is Gone (1:44)
  10. Dining with the Neighbors (1:47)
  11. The Lighthouse (0:53)
  12. Cornelius (2:42)
  13. The Best Archenemy (0:43)
  14. Hector & Betsie (1:06)
  15. Truce (0:28)
  16. For Once and For All (1:25)
  17. We’ll Be Winning (1:54)
  18. Cornelius on Land (1:58)
  19. Mia Has Been Found (0:38)
  20. The Jump (1:24)
  21. Are You Afraid? (1:04)
  22. How Do You Know My Mother? (2:44)
  23. Cornelius & Mia (2:06)
  24. He’s Your Father (2:39)
  25. Face to Face (0:58)
  26. Everyone in Pursuit (1:16)
  27. Where Are You Going? (1:12)
  28. The Sword (1:41)
  29. Finale (2:52)

Duur: 47 minuten
MovieScore Media (2022)

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.