De Piraten Van Hiernaast – Matthijs Kieboom

In deze tijd van crisis met het coronavirus stelt Hollywood nog steeds grote filmreleases uit, maar in Nederland zijn de filmzalen inmiddels weer open. Een van de eerste nieuwe films die hier is uitgebracht is De Piraten Van Hiernaast, met muziek gecomponeerd door Matthijs Kieboom. De 6e samenwerking tussen Kieboom en regisseur Pim van Hoeve is een kinderfilm waarin een hedendaagse piratenfamilie besluit om de zwaarden neer te leggen en met hun piratenschip midden in een straat van een rustig dorp voor anker te gaan om daar een nieuw leven te beginnen. De film gaat over de ouders die zich proberen aan te passen aan hun nieuwe leven en over hun zoon die bevriend raakt met twee kinderen in het dorp.

Als soundtrackliefhebber ben ik dol op imposante orkestrale filmmuziek, maar helaas hoor ik dat  zelden als ik naar Nederlandse filmmuziek luister. Meestal is de muziek geschreven voor een kleinere groep muzikanten, of bestaat de muziek uit synthesizers en andere kunstmatige geluiden. Wat ik ook af en toe zie in Nederlandse televisieseries en films is het gebruik van bestaande muziek of liedjes.

Ik volg Kieboom al geruime tijd, dus ik wist al dat zijn vaste arrangeur Thomas Bryła met hem samenwerkte aan de muziek voor De Piraten van Hiernaast en dat de muziek is opgenomen met een volledig orkest in Praag, onder leiding van Kieboom’s Spaanse vriend Diego Navarro. In het eerste nummer van de soundtrack, met de titel “Opening”, kun je duidelijk de vruchten van hun inspanningen horen. Het begint met het hoofdthema voor de piraten op een exotisch strijkinstrument, de nyckelharpa, voordat we ook het volledige orkest het piratenthema horen spelen. Het is een melodie die door de hele soundtrack heen te horen is als het om piraten gaat. Andere voorbeelden van het thema zijn te horen in “Kinderfeest”, waar het thema door een kleiner ensemble wordt gespeeld, met de melodie uitgevoerd op een accordeon en in het tweede deel van “Verraad” waar het langzamer en duisterder klinkt. In “Piraten Vechten Niet Eerlijk” is de volledige heroïsch klinkende versie weer te horen en het komt voor de laatste keer terug in “Credits”, om ervoor te zorgen dat de muziek in de hoofden van het publiek blijft hangen, terwijl ze de bioscoop verlaten.

Opnames in Praag: James Fitzpatrick, Jan Holzner, Matthijs Kieboom, Diego Navarro, Thomas Bryła en Pim van Hoeve © Magdalena Miska-Jackowska

Het piratenthema is niet het enige thema dat in “Opening” te horen is, want op 1:21 hoor je het vriendschapsthema voor de eerst keer op een klokkenspel. De melodie voor dit thema is gebaseerd op een lied dat de piraten zingen in “Een Piraat, Dat Is Gevaar”. Je hoort een prachtige versie van deze melodie op de nyckelharpa aan het begin van “Normen En waarden”, terwijl je in “De Wederopbouw” een heerlijke combinatie hoort tussen de themamelodie en het liedje zelf.

Er zijn nog twee andere thema’s die ik moet noemen en die beiden op de juiste momenten in de film naar voren komen. Een daarvan is voor de antagonist Krelis, die wordt geportretteerd door een opeenvolging van duister klinkende en dalende noten, zoals te horen is in de track met zijn eigen naam “Krelis”. Het andere thema is voor de saaie en conservatieve buurman Daandels, die een melodie krijgt als een golf, die wordt herhaald door verschillende instrumenten. Zijn thema is te horen in “Hier Zijn Ze”, waar de melodie in de altviolen begint en die de cello’s dan overnemen.

Hoewel de muziek voor een kinderfilm geschreven is, klinkt het er helemaal niet naar. Als je er los naar luistert klinkt het als een volwassen soundtrack voor een soort van avonturenfilm, met grootse orkestrale klanken en het gebruik van thema’s op verschillende manieren. Als ik niet beter had geweten, had je me gemakkelijk kunnen overtuigen dat de muziek voor een Amerikaanse blockbuster is geschreven. De muziek weet mij op de juiste plek te raken, met thematische verhalen en met het gebruik van een volwaardig orkest en aanvullende instrumenten. Het is uitstekende filmmuziek die meer aandacht verdient. Het is ook een prachtige demonstratie dat het mogelijk is om Nederlandse filmmuziek te concurreren met muziek uit films die in Hollywood geproduceerd zijn. Ik hoop echt dat meer Nederlandse componisten dit voorbeeld zullen gaan volgen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Opening / Opening (5:06)
  2. Piraten / Pirates (2:25)
  3. Familie Donderbus / The Blunderbuss Family (3:25)
  4. Krelis / Cornelius (0:47)
  5. Normen en waarden / Norms and Values (2:03)
  6. De admiraal / The Admiral (0:45)
  7. Zwaardvechten / Sword Fighting (1:17)
  8. Jij kan niet lezen / You Cannot Read (1:44)
  9. Een piraat, dat is gevaar / A Pirate Is a Threat (1:57)
  10. De beste piraten jager / The Best Pirate Hunter (2:19)
  11. Iedereen arriveert / Everyone Arrives (1:52)
  12. De politie / The Police (1:11)
  13. Kinderfeest / Children’s Party (0:50)
  14. Krelis komt voor Billy / Cornelius Comes for Billy (2:25)
  15. De verrekijker / The Spyglass (0:54)
  16. Krelis is terug / Cornelius Returns (1:47)
  17. Hier zijn ze / They’re Here (1:01)
  18. Op zoek naar werk / Looking for a Job (1:34)
  19. Piraten zeggen geen sorry / Pirates Never Apologize (1:19)
  20. Het zit in je bloed / It’s in Your Blood (2:41)
  21. Het scheepswrak / Shipwreck (1:13)
  22. De zoektocht / The Quest (3:06)
  23. Verraad / Betrayal (3:18)
  24. Achterlijke piraat / Ignorant Pirate (0:41)
  25. Kruitbussen / Gunpowder (2:04)
  26. Piraten vechten niet eerlijk / Pirates Never Fight Fair (2:46)
  27. De ontploffing / The Explosion (1:10)
  28. De wederopbouw / Rebuilding the Ship (1:15)
  29. Credits / Credits (2:03)

Duur: 55 minuten
Moviescore Media (2020)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *