Eternals – Ramin Djawadi

Het Marvel Cinematic Universe is al heel lang een geweldig concept: allerlei Marvel superhelden hebben hun eigen films gekregen, die zich allemaal in hetzelfde universum afspelen en één groot indrukwekkend verhaal vertellen. Wat ik het interessantst vind, is dat verschillende uitstekende componisten fantastische scores voor veel van deze films hebben geschreven, waaronder Alan Silvestri, die het iconische hoofdthema van Avengers componeerde, en Ludwig Goransson, die een Oscar won voor Black Panther. Tot mijn verbazing heeft Ramin Djawadi echter maar één soundtrack geschreven voor de franchise, aangezien hij in 2008 de muziek voor Iron Man componeerde. Het duurde 13 jaar voor Djawadi naar het Marvel universum terug mocht keren en dat deed hij door de muziek te schrijven voor Eternals.

Eternals is een film over een groep van tien superhelden, die al duizenden jaren op aarde zijn en de mensheid beschermen tegen monsters, genaamd de Deviants. Zoals Djawadi met zijn muziek voor de populaire televisieserie Game of Thrones deed, besloot hij niet voor elk van hen afzonderlijk een thema te bedenken, maar een handvol thema’s te creëren voor meer algemene aspecten in deze film. Dit idee zorgt ervoor dat de muziek niet te druk wordt, met veel kleine thema’s die in elkaar overvloeien, waardoor ze meer ruimte krijgen om te schitteren.

Het eerste thema wordt geïntroduceerd in “Eternals Theme” en ik denk dat het één van de beste Marvel thema’s is die de laatste jaren geschreven is. De basis voor de melodie bestaat uit een herhalend patroon van snelle noten op synthesizers, maar ook van één van mijn favoriete instrumenten: het orgel. De melodie zelf is behoorlijk pakkend en klinkt krachtig, waardig voor deze nieuwe groep superhelden. Wat ook interessant is aan het thema is dat het niet zo vaak in zijn heldhaftige vorm op het album voorkomt. Het viel mij een paar keer op tijdens het zien van de film, maar niet alle versies zijn aan het album toegevoegd. Er is een langzame maar krachtige hint van het thema te vinden in “The Domo” en in “A Wish” hoor je een geweldige emotionele versie, uitgevoerd op een piano. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit de laatste muziek is die je op het album hoort, het nummer “Nach Mera Hero” niet meegerekend, iets wat een mogelijk vervolg aankondigt.

Het heroïsche thema heeft een melodie die er uitspringt en het me gemakkelijk maakt om het aan te wijzen in de rest van de filmmuziek. Voor de andere thema’s had ik het echter meer moeite om ze te herkennen in deze schitterende orkestrale soundtrack, met ondersteuning van synths, orgel, elektrische gitaar, koor, en andere aanvullende instrumenten om andere tijdsperioden, waarin de Eternals actief zijn geweest, te benadrukken. De reden dat het lastig is, is dat er nog heel wat verschillende thema’s te vinden zijn die allemaal in dezelfde muzikale stijl zijn geschreven. Als je de film maar één keer hebt gezien, is het nog moeilijker om ze allemaal volledig te begrijpen en om de melodieën van de thema’s in context te plaatsen zonder de specifieke scènes. Ik denk echter wel dat ik aantal thema’s heb ontleed. Ik zal ze hieronder noemen, maar ik kan me in sommige hebben vergist en mocht dat zo zijn, laat het me dan weten, want ik hoor graag alle verhalen achter thematische ideeën.

Het eerste extra thema dat ik zou willen noemen is wat ik het missiethema noem. Het helpt dat deze te vinden is in het nummer “Mission” en het vertegenwoordigt de nobele missie van de Eternals om de mensheid te beschermen tegen de Deviants. Het is een wonderschoon stuk, uitgevoerd door een pianist en een zangeres en het straalt schoonheid en rust uit, zelfs wanneer het volledige orkest meedoet. Een andere prachtige versie is te horen op vier minuten in “Remember”, waar de melodie wordt geneuried door een koor. In “Isn’t It Beautiful” en “A Wish” zijn nog meer variaties van het thema te horen. Dit thema komt in de film waarschijnlijk vaker voor dan het heroïsche thema, wat goed weergeeft wat voor verhaal de film wil vertellen.

Hoewel de Eternals op zichzelf al zeer machtige wezens zijn, met hun goddelijke status door de geschiedenis heen, zijn er zelfs entiteiten boven hen, namelijk de Celestials en hun thema is te horen in “Celestials”. Dit thema begint ook met een melodie gezongen door een zangeres. Zoals gewoonlijk komt daarna het orkest erbij, samen met het orgel, om haar te ondersteunen en om deze gracieuze melodie voort te zetten en naar een hoger niveau te tillen. Terwijl het werk vordert, gaat de sierlijkheid langzaam over in een grote orkestrale finale die donkerder en kwaadaardiger klinkt. In “Audience with Arishem” keert het thema terug, wat geen grote verrassing is aangezien Arishem, die in feite de God van de Eternals is, ook een Celestial is. In “Emergence Sea” is het thema donker en klinkt het wanhopig en moet ik mijn complimenten geven over de Engelse woordspeling in de titel van dit nummer.

Het laatste thema dat ik heb gevonden, is zeker een hoogtepunt en het kan worden gezien als het liefdesthema. Er zijn enkele romantische momenten tussen verschillende leden van de superheldengroep en Djawadi heeft deze intieme scènes hetzelfde thema gegeven. De meest indrukwekkende versie is te horen in “Across the Oceans of Time”, wat een prachtig koorstuk is. Het begint eerst met een zangeres, een terugkerende insteek op dit album om een thema te introduceren, die later wordt bijgestaan door het volledige koor, wat resulteert in een glorieus stuk en wat een van mijn hoogtepunten van 2021 zal zijn. In “Joie De Vivre” is een andere versie te horen, waar het omringd wordt door allerlei historische instrumenten.

Zoals ik met de meeste van mijn recensies doe, zal ik niet bij alle nummers van het album in detail treden. Er zijn een paar donkere momenten te horen, maar het grootste deel van de muziek is een genot om naar te luisteren. Je hoeft niet te weten wat elk stukje melodie voorstelt om van de muziek te genieten. Het algemene gevoel van de muziek blijft gedurende het hele album hetzelfde, maar verveelt nooit, omdat de muziek rijk is aan thema’s en andere melodieën.
In de afgelopen 13 jaar heeft Ramin Djawadi fantastische muziek geschreven. Veel mensen kennen natuurlijk Game of Thrones, maar de meeste van zijn andere muziek was niet voor een spraakmakende film of televisieserie. Met Eternals laat Djawadi zien dat hij terug is op het hoogste niveau. Eternals was een andere wending op wat ik gewend ben in het Marvel universum, waardoor het een leuke en verfrissende kijkervaring was en Djawadi’s muziek heeft zeker geholpen om mijn plezier te versterken. Het is een krachtige rentree in de Marvel franchise voor hem en met Eternals laat Djawadi zien dat hij terug is op het hoogste niveau.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Eternals Theme (3:47)
  2. It Is Time (2:17)
  3. Mission (4:30)
  4. Somewhere in Time (1:39)
  5. The Domo (1:57)
  6. Joie De Vivre (2:12)
  7. Celestials (6:46)
  8. Life (5:22)
  9. Not Worth Saving (2:49)
  10. Remember (5:32)
  11. Across the Oceans of Time (3:50)
  12. This Is Your Fight Now (2:46)
  13. Audience with Arishem (5:33)
  14. Isn’t It Beautiful (2:38)
  15. I Have Been Waiting for This (3:23)
  16. Emergence Sea (2:22)
  17. Eternal Loss (3:24)
  18. A Wish (2:41)
  19. Earth Is Just One Planet (1:39)
  20. Nach Mera Hero (3:09)

Duur: 1 uur and 8 minuten
Hollywood Records (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.