Journey – Austin Wintory

Eerder deze maand verraste het gamebedrijf ‘Thatgamecompany’ de gamewereld door hun hitspel Journey voor Apple iPhones and iPads zonder enige aankondiging uit te brengen. Omdat het spel voorheen alleen gespeeld kon worden op een PlayStation-gameconsole, betekent dit dat het spel nu beschikbaar is voor een veel breder publiek en dat ik de mogelijkheid heb, of beter gezegd, een goed excuus heb om over de verbazingwekkende muziek, die Austin Wintory er voor gecomponeerd heeft, te schrijven. 

Een van de sterke punten van het spel is dat het niet veel tijd kost om het te spelen: het kan in één of twee uur worden voltooid, waardoor de makers van het spel de kans kregen om elke seconde in het spel artistiek, visueel en, nog belangrijker, muzikaal te laten tellen. Het spel gaat over een reis van een zachtaardig wezen, gekleed in een mantel met een magische sjaal, die haar helpt om te zweven. Het geslacht van dit wezen is voor zover ik weet onbekend, maar aangezien ze zich zeer vrouwelijk beweegt, beschouw ik haar als een vrouw in deze recensie.

Voordat de reis begint, maken we voor het eerst kennis met het hoofdthema dat Wintory voor het spel heeft geschreven in het openingsnummer “Nascence”. Wat dit thema zo schitterend maakt, is niet alleen de prachtige, gevoelige melodie, maar minstens zo mooi is ook het optreden van alle muzikanten, met speciale aandacht voor celliste Tina Guo, die Wintory al kende voordat ze met Hans Zimmer begon samen te werken. Hun uitvoering van Wintory’s melodieën zijn prachtig. Op een panel tijdens het filmmuziekfestival in Krakau zeiden Guo en Wintory zelfs dat de opgenomen gevoelige en emotionele celloklanken de eerste poging was tijdens de opnames. Dit laat alleen maar zien hoeveel liefde in het maken van de muziek kan zitten, als de eerste poging al precies goed is. Het thema werd al in het beginstadium van het creëren van het spel aan de makers gegeven, om hen te inspireren tijdens de ontwikkeling van het spel.

In het tweede nummer begint het door de speler bestuurde wezen aan haar reis, terwijl we voor het eerst een hint van het hoofdthema horen in het nummer “The Call”, waarin de speler het doel van de reis ziet: een berg in de verre verte met een licht dat op de top schijnt. De rest van het album volgt haar expeditie muzikaal naar de berg. Soms is ze helemaal alleen en wordt haar eenzaamheid ondersteund door ambiente synthesizergeluiden en met een op afstand klinkende dwarsfluit zoals bijvoorbeeld in de ‘confluence’ nummers “First Confluence” en Second Confluence”. 

© ThatGameCompany

Af en toe is ze tijdens haar reis niet alleen. Ze ontmoet intelligente lint-achtige wezens, die haar tijdens sommige delen van haar reis vergezellen en met haar door de wereld bewegen. Deze scènes worden begeleid door verschillende melodieën, uitgevoerd door cello, harp en fluit, die om elkaar heen dansen, zoals te horen is in “Threshold”. In het nummer “The Road of Trials” klinken de melodieën erg vrolijk met de eerder genoemde instrumenten, samen met percussie en de gitaren. In “Temptation” en “Descent” begint de muziek mysterieuzer te worden en zelfs donkerder te klinken met meer sfeervolle synthesizergeluiden, maar er is nog steeds ruimte voor de cello en andere snaren, samen met de sfeergeluiden. 

In het nummer “Atonement” mag Tina Guo schitteren, want haar cellomelodieën staan centraal, waardoor een mooi en emotioneel sfeervol muziekstuk ontstaat. Deze sfeer van mooie lijnen en melodieën gaat door in “The Crossing” en “Reclamation”, totdat het meest verontrustende nummer van het album “Nadir” begint, dat lage snelle snaarpatronen heeft die samen toewerken naar een chaotisch einde.

Elke reis komt tot een einde en de finale van dit spel is een van de mooiste eindes die ik ooit heb meegemaakt. De muziek van het laatste deel naar de top, wat je kan horen in “Apotheosis”,  is fantastisch. Het trakteert ons op lange mooie lijnen en speelse patronen die samen een meesterwerk vormen, dat ik persoonlijk als een van de beste muzikale composities ooit geschreven voor videospelletjes beschouw. Daarnaast eindigt het nummer niet in een grote finale. Het sluit gewoon af zoals de reis begon: met slechts een hint van het thema, in de verte gespeeld op de cello. Naast de muziek zijn de beelden ook prachtig, waardoor alle elementen van dit geweldige spel samenvallen.

Als toegift sluit het album af met het lied “I Was Born for This”, gebaseerd op de melodie van het hoofdthema en gezongen door Lisbeth Scott. De teksten zijn zeer interessant omdat het fragmenten zijn uit historische documenten en poëzie, elk geschreven in een andere taal, namelijk Latijn, Oud-Engels, Homerisch Grieks, Frans en Japans.

Deze soundtrack is, zoals de titel al zegt, een reis. Je hoort de voorbereiding met het hoofdthema, het begin van de expeditie en volgt deze tot aan het prachtige einde. Als toegift krijgen we, na het bereiken van de bestemming, een prachtig lied te horen. Niet alleen is de muziek een integraal onderdeel van het succes van dit spel, het is ook een juweeltje om los naar te luisteren, zeker met nummers als “Nascence”, “Atonement” en “Apotheosis”. Maar als je de volledige ervaring wilt hebben, raad ik je aan om de game op een Apple-apparaat of PlayStation te spelen om te zien hoe Wintory’s prachtige muziek in deze artistieke wereld past, terwijl de muziek ook reageert op de bewegingen en de locatie van de speler. Daarna moet je toch echt even opnieuw naar de soundtrack luisteren om deze geweldige ervaring opnieuw in je hoofd te beleven.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt

  1. Nascence (1:46)
  2. The Call (3:38)
  3. First Confluence (1:40)
  4. Second Confluence (2:19)
  5. Threshold (6:04)
  6. Third Confluence (1:39)
  7. The Road Of Trials (4:16)
  8. Fourth Confluence (1:06)
  9. Temptations (4:13)
  10. Descent (2:40)
  11. Fifth Confluence (1:06)
  12. Atonement (6:10)
  13. Final Confluence (2:06)
  14. The Crossing (1:57)
  15. Reclamation (2:16)
  16. Nadir (3:36)
  17. Apotheosis (7:06)
  18. I Was Born For This (gezongen door Lisbeth Scott) (4:40)

Totale lengte: 59 minuten
Sumthing Else Music Works (2012)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *