Greyhound – Blake Neely

Tijdens de COVID-19 pandemie is een van de gebruikelijke manieren om films te bekijken door ze op een streaming service te kijken in plaats van naar de bioscoop te gaan. In de afgelopen maanden heb ik al films behandeld die beschikbaar zijn op Disney+ en Netflix, en nu is het tijd om te kijken naar de muziek van de AppleTV exclusieve film Greyhound, gecomponeerd door Blake Neely. Neely componeert al geruime tijd, maar ik raakte pas bekend met zijn muziek toen hij voor diverse Arrowverse televisieseries begon te componeren. Ik heb enkele vroege seizoenen van deze series gezien toen ze uitkwamen, waardoor ik vertrouwd ben geraakt met een aantal van zijn heldhaftige thema’s, vooral zijn thema’s voor Arrow, The Flash en Supergirl.

Greyhound is een film die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog en gaat over een scheepskonvooi dat de Atlantische Oceaan oversteekt om troepen en voorraden naar de oorlogsinspanning in het Verenigd Koninkrijk te brengen. In een periode van een paar dagen zijn deze schepen op zichzelf aangewezen zonder enige luchtsteun. Gedurende die periode is de dreiging van aanvallen door Duitse onderzeeërs erg hoog. Het konvooi wordt beschermd door een handvol slagschepen die onder bevel staan van de kapitein van het slagschip Greyhound, vertolkt door Tom Hanks.

Tijdens het luisteren naar de muziek herkende ik één muzikale zin en twee terugkerende thema’s. Het eerste thema is bedoeld voor de kapitein, wat een prachtig orkeststuk is met lange lijnen en een gevoel van rust geeft. Hierbij wordt de kapitein meer als een man afgebeeld dan als een militaire oorlogsheld. De meest uitgebreide versie van het thema is te horen in het bijna tien minuten durende nummer “But At What Cost?”. Omdat de kapitein zo belangrijk is in deze film, hoor je tijdens de hele film hints naar dit thema, zoals in “First Crossing”, “I’ll Always Be Looking For You” en “Dog Watch.”

Het tweede thema lijkt meer op een klaagzang, die de oorlogsslachtoffers aan beide zijden symboliseert. Een wonderschone versie van dit thema is te horen in “Lost Souls”, waarin de melodie door een hobo wordt gespeeld. Een klein vleugje ervan is ook te horen in “First Kill”, dat wordt uitgevoerd door een hoorn. Aan het einde van “Distress Signal” wordt de themamelodie gespeeld door de strijkers. In “Out of Depth” wordt de melodie ondersteund door een indrukwekkend ritmisch patroon, uitgevoerd door de lagere strijkers en is mijn favoriete versie van dit thema.

Zoals gezegd, is er ook een muzikale zin die steeds weer opduikt en deze vertegenwoordigt het gevaar van de vijandelijke onderzeeërs met een hoog, jammerend en onheilspellend geluid. Elke keer als ik het hoor, doet het me denken aan het geluid dat een walvis maakt, maar dan donkerder. In de eerste seconden van de soundtrack is een hint van het geluid te horen in “First Crossing”. Betere versies van het geluid zijn te horen in “Nightfall Dangers”, aan het begin van “Surrounded” en een hint ervan is te horen aan het einde van “It’s Not Enough”. Het onheilspellende geluid is perfect voor een bedreiging, die van onderaf op de loer ligt, met de U-boten als de rovers en het konvooi als de prooi. Het belangrijkste voordeel van het jammerende geluid is dat het eenvoudig kan worden geïntegreerd in de andere muziek, om het publiek het gevoel te geven dat de U-boten aanwezig zijn, klaar voor de aanval, zonder ze te hoeven zien.

Het merendeel van de filmmuziek bevat hints van de thema’s, maar het grootste deel van de muziek heeft een ondersteunende rol om de sfeer te helpen bepalen en, wat hier belangrijker is, om de actiescènes te benadrukken. Waar veel soundtracks tegenwoordig bij dergelijke actiescènes voor niet al te complexe droneklanken en slagwerk gaan, probeert Neely de muziek fris te houden. Elk nummer heeft een ander soort patroon, ritme of melodie om de muziek gevarieerd te laten klinken. Alle muziek wordt door een orkest uitgevoerd met enige ondersteuning van elektronica en met af en toe metalen percussiegeluiden om het metaal boven en onder het wateroppervlak weer te geven. Voorbeelden hiervan zijn in lange actienummers te horen, zoals “Huff Duff”, “From Beneath”, “Here They Come” en “Bring Hell Down From On High”.

De muziek voor deze film met spannende momenten en actiescènes is uitstekend. De film duurt ongeveer negentig minuten en het lijkt erop dat alle muziek, met de duur van één uur en zeventien minuten, op het album is gekomen. Het luisteren naar de lange actiescènes, met verschillende melodieën en patronen, zorgt er wel voor dat mijn persoonlijk luisterervaring begint af te zwakken, omdat ik liever thematische en melodieuze muziek hoor. Ik denk dat het verkorten van enkele nummers de hele soundtrack een betere luisterervaring zou geven. Maar over het algemeen denk ik dat de filmmuziek een goed voorbeeld is van gevarieerde methoden, zoals verschillende melodieën, patronen en andere muzikale ideeën om de muziek fris te houden en tegelijkertijd de acties op het scherm te ondersteunen, wat altijd de belangrijkste focus van filmmuziek is.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. First Crossing (4:23)
  2. I’ll Always Be Looking For You (1:17)
  3. Huff Duff (6:35)
  4. From Beneath (9:12)
  5. First Kill (1:03)
  6. Distress Signal (2:57)
  7. Nightfall Dangers (4:47)
  8. Dog Watch (1:00)
  9. Surrounded (5:33)
  10. It’s Not Enough (3:02)
  11. Here They Come (2:14)
  12. Out of Depth (2:26)
  13. Torpedoes (6:09)
  14. Lost Souls (4:26)
  15. Ships Passing In The Night (3:10)
  16. Scrambled Message (2:02)
  17. Bring Hell Down From On High (6:51)
  18. But At What Cost? (9:40)

Duur: 1 uur en 17 minuten
Lakeshore Records (2020)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *