Alien The Symphony – 22-04-2017, Praag

Het tweede concert van het filmmuziekfestival in Praag was niet traditioneel te noemen. Het was namelijk een concert met alleen maar muziek uit de Alien-films. Omdat deze films voornamelijk om spanning draaien, moet de muziek dat goed weergeven door de melodieën en thema’s meer op de achtergrond te plaatsen. De organisatie had er voor gekozen om geen beelden van de films te tonen, maar in plaats daarvan allerlei soorten levendige patronen, beelden van de binnenkant van ruimteschepen, en af en toe een schim van een Alien op een groot scherm. Het orkest van de avond was het Filmova Filharmonie onder leiding van de Japanner Chuhei Iwasaki.

Het eerste werk van de avond was het hoofdthema uit de film Alien: Resurrection, gecomponeerd door John Frizzell. Dat thema zette de basis voor de rest van de avond: donker, gespannen, goede muzikale geluidspatronen, met af en toe een melodie. Het volgende werk was de wereldpremière van het thema uit de laatste Alien-film: Prometheus, met muziek geschreven door Harry Gregson-Williams. Dit werk sprong er echt voor mij, als een liefhebber van Gregson-Williams zijn muziek, echt uit. Zijn muziek is juist niet gespannen, maar bevat juist mooie melodieën in zowel orkest als koor.

Het laatste werk van deze korte eerste helft was een suite met muziek uit Alien 3, geschreven door Elliot Goldenthal. Het is voor mij zeer lastig om muziek van Goldenthal te omschrijven. Zijn muziek bevat heel veel ritmische, chaotische, en vaak agressieve patronen. Iwasaki moest bijzonder strak dirigeren om het orkest naar een zeer goede uitvoering te leiden. Een grote pluim kan er worden gegeven aan de slagwerkers van dit jonge orkest, voor hun strakke spel tijdens dit werk. Toen de laatste noten van deze suite gespeeld waren konden de muzikanten even op adem komen tijdens de pauze.

Film Music Prague Alien ConcertDe tweede helft begon met James Horner’s visie op de Alien-films met de muziek uit de tweede film: Aliens. Zoals er verwacht kan worden van Horner zijn muziek, worden de hoorns heel goed gebruikt en ze klonken prachtig. Het echo effect, wat Horner hergebruikt heeft uit de muziek van de eerste film, was goed beheerst gedaan. Het officiële programma eindigde met het begin van de Alien-films: met muziek van Alien geschreven door Jerry Goldsmith. De muziek van hem is toch de muziek die ik het meeste vind passen bij een Alien-film.

We missen nog één soort film in de AIien-serie: The Alien vs. Predator films. Brian Tyler’s thema uit Alien vs. Predator 2: Requiem werd daarom als een encore, die gewoon op het programma stond, gespeeld. Dit bracht het concert van deze avond tot een explosief einde.

Het is voor mij lastig om over dit concert te schrijven wat ik er eigenlijk van vond. De concertzaal was best groot maar dat kon je in het kwaliteit van het geluid niet horen: het was niet duidelijk te horen of de muziek versterkt was. Over het algemeen hebben het orkest en het koor hun werk geweldig gedaan. Er is alleen één persoonlijk pijnpuntje: ik ben niet echt fan van de muziek uit de Alien-films. Muziek waar ik graag naar mag luisteren bevat vaak hele mooie melodische thema’s of klinkt als een ritmisch machine met melodische lijnen er over heen. Alien-muziek doet dat juist niet. Het doel van deze muziek is om de kijker van de film zich erg ongemakkelijk te laten voelen en om de actiescènes te ondersteunen. Het is daarom heel moeilijk om te genieten van zulke muziek, die wel degelijk goed gespeeld werd.

De patronen en andere beelden op het scherm waren een mooie ondersteuning van wat er in de muziek gebeurde. Zelf had ik liever gezien dat er beelden uit de films zelf getoond werden, voornamelijk omdat ik de eerste drie films niet heb gezien. Als je de films goed kent, kan ik mij heel goed voorstellen dat je de scènes van de film bij de muziek kan inbeelden. Tijdens het concert was er af en toe verwarring wanneer een suite van een film ophield en wanneer een nieuwe begon. Het leek er met regelmaat op dat de dirigent klaar was met een werk en hij was genoodzaakt dan richting het publiek zwaaien dat ze nog niet mochten klappen. Aan de informatie in je gekochte programmaboekje had je niet veel, want het was veel te donker om deze te lezen tijdens het concert. Dit probleem was eenvoudig op te lossen geweest door de informatie over het gespeelde stuk te tonen op het scherm. Als de suites daarnaast betere overgangen hadden gehad, waar de dirigent in één keer door kon gaan naar een nieuw deel, dan zou het einde van een werk veel duidelijker zijn geweest.

Ik ben er heilig van overtuigd dat een liefhebber van de Alien-films en muziek een geweldige avond hebben gehad. Dat is het mooie van muziek: iedereen heeft wel een werk dat hij of zij leuk vindt en een andere verschrikkelijk vindt. Toen ik in de lobby liep na het concert hoorde ik om mij heen van  een aantal mensen dat ze het een geweldig concert vonden. De één vond de Goldenthal-muziek geweldig, de ander de Goldsmith-versie. Ik heb genoeg muzikale kennis om de goede kwaliteit van de muziek zeker in te zien. Ik heb de indruk dat de organisatie van het festival een gok heeft genomen met dit gewaagde programma, maar dat dat zeker geslaagd is.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Praag, Tsjechië – 22 april 2017 tijdens het filmmuziekfestival in Praag.
Orkest: Filmova Filharmonie onder leiding van Chuhei Iwasaki
Koor:  Kühn Choir, solozang gedaan door een jongen uit het Boni Pueri choir

Programma

  • John Frizzell – Openingssequentie uit Alien: Resurrection
  • Harry Gregson-Williams – Hoofdthema uit Prometheus (Wereldpremière)
  • Elliot Goldenthal – Suite uit Alien 3
    • “Agnus Dei”
    • “Bait and Chase”
    • “Lullaby Elegy”
    • “First Attack I”
    • “The Entrapment”
    • “First Attack II”
    • “Lento”
    • “Adagio”

Pauze

  • James Horner – Suite uit Aliens
    • “Main Title”
    • “Ripley’s Rescue”
    • “Newt”
    • “Face Huggers”
  • Jerry Goldsmith – Suite uit Alien
    • “Main Title”
    • “Hypersleep”
    • “The Shaft”
    • “The Landing”
    • “Out of the Door”
    • “End Credits”
  • Brian Tyler – Thema uit Alien vs. Predator 2: Requiem

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *