God of War is een serie computerspellen die gebaseerd is op een geweldige krijger genaamd Kratos, die in bepaalde games een god werd en die status in andere delen weer verloor. Deze spellen kunnen alleen worden gespeeld op de gameconsole Sony PlayStation en de nieuwste versie, die eenvoudigweg God of War heet, met muziek gecomponeerd door Bear McCreary, is zojuist uitgekomen. Ik herinner me dat ik naar een Sony-persconferentie keek waarin McCreary een orkest dirigeerde met zijn nieuw gecomponeerde thema voor het spel. De muziek maakte grote indruk op mij en het deed me deugd te ontdekken dat dit spel eindelijk op de markt ging komen. Ik bezit geen PlayStation, maar ik kan natuurlijk alvast wel naar de muziek luisteren.
Het album begint met “God of War”, het nummer van de persconferentie. Het nummer is gewoonweg magnifiek, met een hoofdrol voor de baszangers van het koor met zeer lage zang en de rest van het koor en orkest die hen hierin ondersteunen. Samen vormen ze een fantastisch, episch stuk dat een krijger zoals Kratos nodig heeft. Je kunt je inbeelden hoe hij met zijn gigantische bijl rondloopt terwijl deze muziek op de achtergrond speelt. Het volgende nummer “Memories of Mother” is compleet anders: het is mooi, emotioneel en verdrietig, met een mooie melodie op viool en een prachtige vrouwenstem. De mannelijke zangers keren terug voor “Lullaby of the Giants”. Deze keer zijn de tenorzangers ook op de voorgrond aanwezig om dit prachtige en trieste nummer te zingen. Halverwege het stuk kunnen we ook de vrouwen de melodie horen zingen. In “Ashes” komt het prachtige thema uit “Memories of Mother” terug, deze keer in het middendeel en wordt gezongen door een zangeres, waardoor deze melodie nog krachtiger en triester wordt dan zij al was. “Helheim” is erg griezelig, waar het gezang van het koor je erg ongemakkelijk laat voelen. In “The Summit” hoor je het koor het verhaal van het spel afsluiten met hun gezang.
Deze nummers zijn slechts enkele hoogtepunten die mij opvielen van dit album. Maar daarmee gezegd: er zijn geen slechte nummers op dit album en elk is zijn eigen juweeltje. In veel van hen kun je het God-thema horen uit “God of War” of het moeder-thema uit ‘Memories of Mother’. De meeste nummers worden uitgevoerd door koor, bevatten prachtig vioolspel en er is zelfs een hint van een draailier, een snaarinstrument dat McCreary geweldig vindt, in de soundtrack verwerkt. Wat ik verrassend vond, was dat er niet veel percussie te horen was. McCreary mag graag hiervan gebruik maken zoals te horen is in onder andere Battlestar Galactica en Black Sails. Op deze albums was de percussie echter alleen aanwezig om meer aandacht te geven aan het orkest en het koor, wat heel goed werkte.
Dit album heeft mij gewoon overdonderd en is fantastisch van begin tot eind. Wat nog beter is, is dat het uitermate geschikt is om live gespeeld te worden zoals te zien was op de persconferentie. Game-concerten worden steeds populairder en ik hoop echt dat ik de kans krijg om deze score ergens live te mogen ervaren. Als het goed wordt uitgevoerd door het koor en orkest, ben ik ervan overtuigd dat het me tijdens de epische delen adrenalinestoten zal bezorgen en mij zal beroeren tijdens de droevige gedeelten. Muziek voor spellen wordt al steeds beter, maar Bear McCreary heeft de lat nog iets hoger gelegd.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op iTunes, Bol.com of Amazon.com.
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van dit album op StreamingSoundtracks.com
Lijst van nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- God of War (4:07)
- Memories of Mother (3:39)
- Witch of the Woods (3:02)
- Lullaby of the Giants (3:44)
- Ashes (6:10)
- Peaks Pass (2:34)
- A Giant’s Prayer (2:00)
- The Dragon (3:43)
- Mimir (2:56)
- Magni and Modi (2:50)
- Echoes of an Old Life (3:45)
- Helheim (3:21)
- The Healing (3:16)
- The Reach of Your Godhood (2:37)
- Stone Mason (3:49)
- Valkyries (5:08)
- Deliverance (6:18)
- Salvation (6:48)
- The Ninth Realm (4:58)
- The Summit (3:19)
- Epilogue (0:47)
Totale lengte: 1 uur 18 minuten
Sony Music Entertainment (2018)