Spotlights: 2023 Soundtrack Highlights – deel 2

Er zijn de laatste tijd veel scores uitgekomen waar ik het over wilde hebben, maar door verschillende redenen, zoals tijdgebrek en ziekte, kon ik er niet over schrijven. In plaats van me deze week op slechts één ervan te richten, heb ik besloten om aan meerdere wat aandacht te geven in mijn tweede Spotlights-artikel voor 2023. Om volledig transparant te zijn, ken ik Diego Navarro en Bartosz Chajdecki persoonlijk nadat ik ze verschillende keren op festivals heb ontmoet. 

The Marvels – Laura Karpman

The Marvels is de eerste Marvel-film die verhaallijnen uit hun films en televisieseries samenvoegt tot één geheel. De film draait om drie superheldinnen, Captain Marvel, uit de gelijknamige film, Ms. Marvel uit de serie Ms. Marvel, en Monica Rambeau, die als kind te zien was in Captain Marvel en haar krachten kreeg in de serie WandaVision. Verschillende componisten hebben muziek geschreven voor deze voorgangers en de opdracht voor The Marvels werd gegeven aan Laura Karpman, die ook de muziek voor Ms. Marvel componeerde.

De orkestrale filmmuziek klinkt erg traditioneel en draait voornamelijk om twee uitstekende thema’s. Een daarvan is een thema dat de helden als collectief vertegenwoordigt en veelvuldig te horen is in de soundtrack. Je kunt hints naar Karpmans eerdere thema voor Ms. Marvel uit de Ms. Marvel televisieserie vinden, maar het originele thema voor Captain Marvel van Pinar Toprak is weggelaten. Het tweede thema is voor de tegenstander en is best interessant, met allerlei vreemde maar verbazingwekkende fluitgeluiden. Je kunt beide thema’s horen in de eerste twee nummers. Over het algemeen vind ik de soundtrack degelijk en goed geïmplementeerd, maar ik had gehoopt op iets unieks en opwindends voor een nieuwe Marvel-film.

Label
Hollywood Records (2023)

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

El Cuco – Diego Navarro

Langdurige samenwerkingen tussen componisten en regisseurs komen niet alleen voor in Hollywood. De Spaanse componist Diego Navarro heeft samen met regisseur Mar Targarona aan verschillende films gewerkt, waaronder haar recentste film El Cuco (The Cuckoo’s Curse). Deze horrorfilm gaat over twee stellen die van huis wisselen, maar waarbij een van hen een duister geheim heeft achtergehouden.

Dit is niet de eerste horrormuziek die Navarro voor Targarona heeft geschreven. Zijn werk voor The Wasteland werd al geprezen en de muziek voor El Cuco is nog beter. Het heeft een krachtig hoofdthema dat te horen is in “El cuco (Tema principal)”, dat tegelijkertijd gespannen en mooi klinkt. De filmmuziek bevat de gebruikelijke muzikale horrortruukjes, maar de thema-integratie en de geweldige, emotionele nummers daartussenin maken dit voor mij een van de beste horrorsoundtracks van 2023.

Twee mooie featurettes over de muziek van El Cuco:

Label
MovieScore Media (2023)

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Avatar: Frontiers of Pandora – Pinar Toprak

Avatar: The Way of Water is niet het enige Avatar-product dat in 2023 is uitgekomen. Gamingbedrijf Ubisoft heeft ook een computerspel gemaakt, Avatar: Frontiers of Pandora. Het spel speelt zich af rond dezelfde tijd als de tweede film, maar wel in een ander gebied op Pandora, waar een paar andere inheemse clans worstelen tegen de invasie van de mensheid. Pinar Toprak werd benaderd om de muziek voor het spel te componeren, om daarmee de muziek voort te zetten die James Horner voor de originele film had gemaakt. Als je naar de muziek voor het spel luistert, kun je zijn invloed ook zeker terughoren. Het album bevat een aantal indrukwekkende hoogtepunten die je terug naar de wereld van Pandora brengen, met “The People’s Cry” als voornaamste hoogtepunt, maar een nummer als “Wild Sky” past ook in die categorie. Het was interessant om te zien wat zowel Simon Franglen als Pinar Toprak hebben gecreëerd op basis van de nalatenschap van Horner, maar dan in heel verschillende stijlen.

Label
Lakeshore Records (2023)

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Spel

Różyczka 2 – Bartosz Chajdecki

Als er iets is dat ik zou willen veranderen aan de muziek van de Poolse componist Bartosz Chajdecki, is het wel dat er meer van uitgebracht zou moeten worden. Sinds ik werd overdonderd door zijn muziek voor Czas Honoru uit 2011 heb ik zijn carrière op de voet gevolgd, inclusief zijn laatste muziek voor de dramafilm Różyczka 2, die gelukkig wel is uitgekomen. Ik weet niet veel over de film omdat ik geen Pools spreek, maar ik weet wel dat Chajdecki’s muziek weer uitstekend is. Een van Chajdecki’s sterke punten is het schrijven van fantastische melodieën, uitgevoerd door kleinere ensembles, die geweldig in elkaar overvloeien om allerlei emoties op te wekken. Naast de vele indrukwekkende nummers die door deze muzikanten worden uitgevoerd, bevat het album ook een aantal prachtige vocale nummers zoals “Aria (W dawnym stylu)” als eerste nummer en “Fuga (Bonus track 3)” als laatste. Als je besluit om naar deze twee nummers te luisteren, vergeet dan vooral niet alle andere nummers ertussenin. Je zult niet teleurgesteld zijn.

Label
InHarmony (2023)

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *