Avatar: The Way of Water – Simon Franglen

In al mijn jaren dat ik de bioscoop bezoek, was een van de films die de meeste indruk op mij heeft gemaakt Avatar van James Cameron uit 2009. Ik stond versteld van hoe deze wereld tot stand was gekomen en het was ook de eerste film die ik in 3D zag. De muziek voor Avatar is gecomponeerd door James Horner, met wie Cameron eerder heeft samengewerkt aan de zeer succesvolle films Aliens en Titanic. Helaas is Horner in 2015 overleden door een vliegtuigongeluk en er moest een nieuwe componist gevonden worden om de muziek voor het vervolg van Avatar, Avatar: The Way of Water, te schrijven en die opdracht is gegeven aan de relatief onbekende componist Simon Franglen. Er zijn twee albums uitgebracht met zijn muziek uit The Way of Water: Een regulier soundtrack album en een versie met meer materiaal verdeeld over meerdere nummers. Voor deze recensie kijk ik naar deze uitgebreide versie.

Franglen heeft in zijn carrière nog niet veel filmmuziek geschreven – althans niet als hoofdcomponist. Hij heeft echter wel met Horner samengewerkt aan vele films, waaronder Avatar, Titanic, Wolf Totem en The Magnificent Seven, die hij na Horners dood heeft voltooid. Naast het arrangeren van Horner’s muziek produceerde hij de twee succesvolle nummers “My Heart Will Go On” uit Titanic en “I See You” uit Avatar.

Een karakteristiek lied was normaal gesproken een belangrijk element van de muziek die Horner schreef voor de films van James Cameron en Franglen zet die traditie met een eigen draai voort. “My Heart Will Go On” en “I See You” zijn beide aftitelings-liederen, waarvan de melodie wordt gebruikt in de muziek, maar voor The Way of Water is dat nummer “Nothing Is Lost (You Give Me Strength)” uitgevoerd door The Weeknd en het bevat slechts een hint van de melodie van het thema. Het hart en de ziel van de muziek voor The Way of Water is echter te vinden in een heel ander nummer. Dit nummer wordt in de film gezongen door actrice Zoe Saldana en je kunt het op het album vinden in het laatste nummer “The Songcord”. Het nummer maakte al indruk op me toen ik het hoorde voordat ik de film had gezien, maar in de film zelf is het emotionele effect nog sterker. De schitterende melodie, die een hele tijd in je hoofd blijft hangen, vormt de basis van het hoofdthema voor The Way of Water, dat de familie van de hoofdpersoon Jake Sully vertegenwoordigt. Het thema vindt zijn weg naar veel momenten in de muziek, maar de meest prominente versie is te beluisteren in het eerste nummer “Leaving Home”. De muziek in dat werk wordt uitgevoerd door het hele orkest met ondersteuning van een koor.

Naast het hoofdthema zijn er ook enkele nieuwe muzikale ideeën te horen die andere aspecten uit de film vertegenwoordigen, maar die zijn wel minder prominent aanwezig dan het hoofdthema. De mensheid die terugkeert naar de magische wereld van Pandora, waar het verhaal van Avatar zich afspeelt, wordt bijvoorbeeld vertegenwoordigd door een onheilspellend klinkend thema met een basis in de lagere strijkers, met daaroverheen een koperen melodielijn gelegd. Dit idee is te horen in de nummers “A New Star” en aan het begin van “Masks Off”.

Om de muzikale stijl van zijn voorganger te benaderen, is niet alleen het klankbeeld en instrumentatie op veel plaatsen overgenomen, maar Franglen heeft ook een paar bestaande thema’s uit de score van James Horner kunnen integreren. Op bepaalde momenten in de film, vooral wanneer oude tijden worden herbeleefd, hoor je het “I See You” thema, waarvan de versie in “Happiness Is Simple” de mooiste is.

In The Way of Water neemt het verhaal ons mee terug naar de adembenemende jungle van Pandora en introduceert het een gloednieuwe omgeving op diezelfde maan. Deze nieuwe omgeving is de oceaan, bewoond door een andere inheemse stam die daar samen met wonderschone dieren samenleven. De muziek voor deze delen is ook anders om de magie van de zee te weerspiegelen. Het nummer “The Way of Water” is een perfect voorbeeld van verschillende soorten klanken, met lange melodielijnen, allerlei belklanken en een zangeres. Een ander uitstekend nummer dat het leven in het water illustreert is “Payakan”, een schitterend nummer dat een walvisachtig dier voorstelt, waarin de hoofdmelodie geweldig wordt uitgevoerd op een cello, omgeven door allerlei bel-achtige elementen en lange ondersteunende melodielijnen.

Net als bij de muziek van Horner schreef Franglen veel in dienst van de beelden, met af en toe een origineel of al bestaand thema erin verwerkt. De muziek die hij schreef voor The Way of Water past goed bij het verhaal, maar daar is niet perse veel voor nodig omdat elk shot van de film adembenemend is door het recordbrekende budget van deze film. Tijdens één scène, met daarin het zinken van een schip,viel me het verschil tussen de muziek van Horner en die van Franglen op. Beide componisten schreven muziek voor zo’n scène en ik kon metalen percussiegeluiden in beide werken terug horen. Toch was Horners versie voor zo’n scène in Titanic rijker van klank en bevatte meer muzikale details dan die van Franglen. Franglen’s versie is brutaler in geluid, met grote koorpartijen en percussie, zoals te horen is in “World Upside Down”.
Voor het geval je het nog niet wist, The Way of Water is de tweede film van de serie en er zijn nog drie andere Avatar-films in productie, waarvan de laatste gepland staat voor 2028. Franglen zal in ieder geval de muziek voor de derde Avatar film componeren en dat is naar mijn mening een goed idee. Hij wist de geest van de wereld van Pandora levend te houden door het oude te eren en tegelijkertijd iets nieuws te creëren. Ik vind het nieuwe nummer en het bijbehorende thema prachtig en ik vind de tweede Avatar film samen met zijn hoofdthema beter dan de eerste. Ik ben benieuwd waar het verhaal en daarmee ook de muziek, heen zal gaan.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Leaving Home (3:27)
  2. Songcord Opening (1:58)
  3. Happiness Is Simple (2:22)
  4. A New Star (2:56)
  5. Train Attack (3:03)
  6. Masks Off (3:22)
  7. Converging Paths (1:45)
  8. Rescue and Loss (6:39)
  9. Family Is Our Fortress (3:06)
  10. Sanctuary (2:55)
  11. Into the Water (3:40)
  12. Training Montage (2:15)
  13. The Way of Water (2:30)
  14. Where the Men Hunt (1:45)
  15. Payakan (3:30)
  16. Mighty Eywa (4:12)
  17. Friends (1:47)
  18. Cove of the Ancestors (2:46)
  19. The Tulkun Return (2:51)
  20. The Hunt (5:47)
  21. Kids in Peril (3:36)
  22. Na’vi Attack (4:43)
  23. A Farewell to Arm (2:26)
  24. Eclipse (3:12)
  25. Bad Parents (3:23)
  26. Knife Fight (2:47)
  27. World Upside Down (2:03)
  28. From Darkness to Light (4:14)
  29. Family (3:14)
  30. Songcord Chapter (2:10)
  31. The Spirit Tree (2:57)
  32. The Songcord (3:19)

Duur: 1 uur en 40 minuten
Hollywood Records (2022)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

2 reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *