News of the World – James Newton Howard

Netflix heeft blijkbaar iets met bebaarde mannen van middelbare leeftijd, die samen met een meisje rondreizen. Na het recenseren van de muziek voor The Midnight Sky, met in de hoofdrol George Clooney met een meisje, zal ik het deze keer over de muziek uit News of the World hebben, gecomponeerd door James Newton Howard. De film is een western, met Tom Hanks als de oorlogsveteraan Captain Kidd, die zijn geld verdient door van plaats naar plaats te reizen om daar kranten aan een publiek voor te lezen. Op zijn reis ontmoet hij het meisje Johanna en hij besluit haar naar haar oom en tante te brengen.

Bij westerns verwacht je doorgaans geen uitgebreide orkestrale filmmuziek. Meestal is de muziek wat compacter met instrumenten die gerelateerd zijn aan die tijdsperiode zoals banjo’s, gitaren, de viool en de piano, iets waar Newton Howard ook voor is gegaan. Wat me echt opviel aan deze soundtrack is het hoofdthema, dat niet alleen Kidd als persoon vertegenwoordigt, maar ook zijn beroep als verhalenverteller. De melodie is eenvoudig en emotioneel, perfect geschikt voor de eenzame man. Daarnaast blijft het dagen in je hoofd hangen na het beluisteren van de soundtrack of het bekijken van de film. De meest uitgewerkte versie van het thema is te horen in “Kidd Visits Maria”, maar het thema komt van tijd tot tijd terug in verschillende nummers, met “There Is No Time for Stories”, “What Else Can You Teach Me”, en “Kidd Defies Farley” als mooiste voorbeelden. Als ik naar de muziek van het eerste nummer “Captain Jefferson” luister, klinkt het alsof de melodie ook een variatie is op het thema en dat is het waarschijnlijk ook, maar het is erg moeilijk voor het ongetrainde oor om het als zodanig te herkennen. Hetzelfde geldt voor het vrolijke deuntje uit “Miss Johanna Kidd,” dat ook een spoor van het thema in zich zou kunnen hebben. Soms wou ik dat ik de tijd had om alle noten op te schrijven om te zien of dat het geval is of niet.

Zoals valt te verwachten, gaat niet alles van een leien dakje tijdens de reis van dit ongebruikelijke duo. Er zijn enkele donkere momenten, zoals bijvoorbeeld te horen is in “Erath County” met sinistere synthklanken, samen met lage strijkers, voordat de viool en piano hectisch beginnen te spelen om nog meer spanning toe te voegen. Een ander nummer met hoge spanning is “Dime Mountain”, dat negen minuten duurt met allerlei synthesizergeluiden, griezelige strijkersklanken, ondersteund door de percussie. Tijdens elke minuut van het nummer kun je luisteren naar andere geluiden, instrumentaties, melodieën en patronen, waardoor de reeks uniek blijft qua klank, maar wel de gespannen vibe behoudt.

Het merendeel van de filmmuziek heeft een ondersteunende rol en verdwijnt regelmatig naar de achtergrond, maar op sommige plaatsen mag de westernmuziek schitteren. “Arriving at Red River” en “The Road to Dallas” zijn uitstekende voorbeelden van sfeermuziek met banjo’s, gitaren, violen en het strijkorkest om de levensstijl van het Wilde Westen te benadrukken.

Een “End Titles” nummer op een soundtrack album wekt altijd mijn aandacht, omdat het meestal betekent dat de componist een suite heeft samengesteld van de filmmuziek, zoals ook hier het geval is. Je hoort in dit nummer de sfeermuziek uit “The Road to Dallas”, samen met het hoofdthema en enkele andere delen van de soundtrack.

De ondersteunende rol van de muziek voor deze film maakt dat sommige delen van de soundtrack op zichzelf niet zo aangenaam zijn om naar te luisteren. Als je echter de afzonderlijke delen los bekijkt, zijn ze best interessant, omdat verschillende dingen, zoals een uniek patroon op een viool of nieuwe synthesizergeluiden, de muziek fris en meeslepend houden. Ik geef nog altijd de voorkeur aan Newton Howard’s andere werken waar muziek een veel grotere rol speelt, zoals in Fantastic Beasts and Where to Find Them en The Hunger Games films. De filmmuziek voor News of the World is op zijn eigen manier echter een interessante soundtrack met een uitstekend thema en een aantal prachtige nummers die ik met plezier vaker zal beluisteren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Captain Jefferson Kidd (2:06)
  2. There Is No Time for Stories (3:57)
  3. Leaving Wichita (1:27)
  4. Arriving at Red River (1:18)
  5. Now for Some Federal News (5:02)
  6. Johanna’s New Clothes (3:11)
  7. The Road to Dallas (2:01)
  8. It’s Hard Finding Your Way Home (2:05)
  9. Dime Mountain (9:38)
  10. What Else Can You Teach Me (5:45)
  11. Erath County (3:28)
  12. Kidd Defies Farley (7:08)
  13. Johanna Returns Home (5:36)
  14. Dust Storm (3:27)
  15. A Gift (2:13)
  16. Castroville (2:14)
  17. Kidd Visits Maria (4:54)
  18. Miss Johanna Kidd (0:54)
  19. End Titles (5:10)

Duur: 1 uur  en 11 minuten
Back Lot Music (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *