Soul Snatcher – Joe Hisaishi

Bij films denken de meeste mensen als eerste aan de kaskrakers uit Hollywood, maar films worden overal ter wereld gemaakt en daarnaast hebben ze allemaal muziek nodig. Een van mijn favoriete componisten, de Japanse componist Joe Hisaishi, heeft prachtige muziek geschreven voor animatiefilms gemaakt door Studio Ghibli, waaronder mijn favoriete soundtrack aller tijden: Mononoke Hime. Naast het schrijven van de muziek voor deze Japanse animatiefilms, heeft Hisaishi ook een aantal prachtige soundtracks gemaakt voor live-action films zoals Kids Return en Kikujiro.

Soul Snatcher, de laatste film waarvoor Hisaishi de muziek heeft gecomponeerd, is iets daartussenin. Het is een Chinese live-action fantasiefilm, met een verhaal dat zeer geschikt zou zijn voor een animatiefilm. Het verhaal draait om een vossengeest die onsterfelijk wil worden door de ziel, en daarmee het leven, te stelen van een onwetende jonge student. Nadat ze elkaar hebben ontmoet, gaan ze op avontuur in het historische China, waarbij de vossengeest de arme student in allerlei problemen brengt. Het verhaal, de personages en de wereld zelf zijn perfect voor Hisaishi’s muziekstijl. Er valt heel wat muziek te verkennen, want het album is 1 uur en 19 minuten lang, verdeeld over 34 nummers, waarvan ik je graag over de beste wil vertellen.

Het eerste nummer “A Fox and a Scholar” is een interessant stuk waarin lange noten van de strijkers in elkaar overvloeien met energieke stukken daar tussenin. Dezelfde melodie van lange noten is ook te vinden in “Providence”. “The Furious Showdown” is Hisaishi’s interpretatie van het componeren van muziek voor een gevecht. Het is een snel stuk met veel trommels en met het orkest dat daarbovenop uitbarstingen van noten speelt, samen met andere patronen en snelle melodieën.

Er staan ook enkele mooie en emotionele nummers op het album. In de tweede helft van “Looking for Brother Daoran” kun je luisteren naar prachtig spel van de strijkers. Dat gedeelte is een terugkerend thema dat bijvoorbeeld ook te horen is in “Rousing of Thunderbolts”. “Yinglian” heeft een prachtige klarinetsolo in zich, ondersteund door de piano, die waarschijnlijk door Hisaishi zelf wordt bespeeld. In “Proposal” is hetzelfde concept te horen, maar dit keer is het een trompetsolo ondersteund door de piano en in “Promise” zijn de fluit en de viool de solo-instrumenten.

In andere nummers keren enkele van de uitgelichte thematische ideeën terug, maar voor de meeste daarvan schreef Hisaishi muziek om de acties van de scène te ondersteunen. Om dit te bereiken gebruikte hij het orkest voor ritmische patronen en muzikale texturen. Daarnaast gebruikte hij ook wat synthesizergeluiden en veel percussie. Het woord ‘acties’ is hier belangrijk, want meestal als ik zeg dat de muziek een scène ondersteunt, gebruik ik het woord ‘gebeuren’, maar daar hoort emotie bij en dat is iets wat ik mis in de meeste van deze ondersteunende fragmenten.

In deze recensie heb ik de woorden ‘interessant’ en ‘mooi’ gebruikt om sommige nummers te beschrijven, en om eerlijk te zijn waren dat niet de woorden die ik had gehoopt te gebruiken toen ik naar deze filmmuziek begon te luisteren. Ik hoopte op ‘voortreffelijk’ en ‘fantastisch’, wat helaas niet het geval was. De nummers die ik heb uitgelicht zijn het luisteren waard en bevatten zeker enige schoonheid, maar naar mijn mening haen ze niet het niveau van de muziek die Hisaishi in het verleden heeft geschreven. De belangrijkste reden waarom ik zo van zijn muziek houd, is zijn vermogen om me emotioneel te raken met prachtige melodieën die recht naar het hart gaan. Ik moest hard nadenken over wat er ontbreekt in deze filmmuziek en de beste manier om mijn gevoelens hierover te beschrijven is dat de muziek mij te systematisch overkomt. Ik kon de emotie die ik zocht er niet in vinden en ik zal daarom mij ook weer wenden naar zijn oudere werken om toch mijn Hisaishi fix te krijgen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. A Fox and a Scholar (3:16)
  2. The Moonlight Gathering (2:34)
  3. The Beginning of the Journey (3:26)
  4. Finding My Clamen (1:57)
  5. Donkey Running Away (2:20)
  6. Secret Talk (0:25)
  7. A Quiet Town (1:36)
  8. The Academy of Miserable Sea (0:42)
  9. Frog’s Trap (2:09)
  10. The Frog Monster (1:29)
  11. Puppet Scholars (1:15)
  12. Battle with the Frog Monster (3:22)
  13. Mission Failed (0:39)
  14. Looking for Brother Daoran (2:32)
  15. Boat Ride (2:09)
  16. Temptation of Jiankang City (2:09)
  17. Yinglian (3:05)
  18. The Peony Brothel (1:18)
  19. Curse of the Evil Spirits (1:22)
  20. Proposal (3:16)
  21. Rousing of Thunderbolts (2:13)
  22. Starting the Imperial Examination (2:28)
  23. Lure of the Evil Spirits (2:05)
  24. The Bardo World (4:46)
  25. Promise (3:42)
  26. Truth (1:57)
  27. Death of Yinglian (2:35)
  28. Rupture of a Friendship (2:03)
  29. Providence (2:22)
  30. Last Wish (2:31)
  31. The Furious Showdown (3:14)
  32. For Zijin (2:02)
  33. A Real Immortal Fox (2:30)
  34. Xiao Bai and Zijin (3:55)

Duur: 1 uur and 19 minuten
Universal Music (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *