Mononoke Hime: Symphonic Suite – Joe Hisaishi

Als je op vakantie bent, is er helaas geen tijd om bioscoopfilms te zien en om naar nieuwe soundtracks die uitkomen te luisteren. Dit was op mij in ieder geval van toepassing. Ik wil daarom graag van deze gelegenheid gebruik maken om me te concentreren op een van mijn favorieten, of misschien zelfs mijn favoriete soundtrack aller tijden: de muziek voor de Japanse animatiefilm Mononoke Hime, gecomponeerd door Joe Hisaishi. De film is gemaakt door de Ghibli Studio en is geregisseerd door Hayao Miyazaki. Andere films van hem, waar Hisaishi ook de muziek voor schreef, zijn bijvoorbeeld My Neighbor Totoro, Spirited Away, Howl’s Moving Castle en nog veel meer. 

Mononoke Hime (Engelse titel: Princess Mononoke) speelt zich af in een fantasiewereld en richt zich vooral op een relatie tussen de jager Ashitaka en de inheemse vrouw Mononoke en hun strijd om een bos te redden van de dood door demonische krachten. Naar mijn mening kunnen de meeste Ghibli-films gezien worden als de Japanse versie van Disney-films. Mononoke Hime is echter wat donkerder. Naast geweld zijn er ook donkere momenten, die voor een kind te eng kunnen zijn.

Omdat het hoofdthema van de film ook een lied is, dat in het Japans voor de originele film en in het Engels in de nagesynchroniseerde versie gezongen wordt, zijn er twee officiële soundtrackalbums uitgebracht voor beide talen. Om het nog verwarrender te maken, terwijl het allebei geweldige filmmuziekalbums zijn, richt ik me op een derde release, de Symphonic Suite, met acht suites gebaseerd op muziek uit de film. De reden hiervoor is dat ik met deze release als eerste in contact kwam, maar ook omdat de suites goed doordacht zijn, zonder noodzakelijke muzikale onderbrekingen en overgangen tussen de filmscènes. Het is daarom prettiger om naar te luisteren. De originele compositie bevat ook veel kunstmatige synthesizerklanken en deze suiteversie is puur orkestraal uitgevoerd door het Tsjechisch Philharmonisch Orkest, met enkele extra instrumenten, zoals de piano, gespeeld door de componist zelf.

Het album begint zeer sterk met het nummer “The Legend of Ashitaka”. Met de eerste geluiden van het slagwerk en de lage strijkers, weet je dat er iets staat te gebeuren. Dat maak het voor mij de mooiste melodie, door de strijkers uitgevoerd, die ik ooit heb gehoord. Naast het feit dat deze melodie geweldig is, is het ook het eerste stukje muziek dat me emotioneel heeft weten te raken. Toen ik het voor het eerst hoorde, was dit voor mij ook de aanleiding om soundtrackmuziek verder te verkennen, waardoor het nu mijn passie is geworden. De rest van dit nummer bestaat uit  variaties van deze melodie door verschillende muzikanten met af en toe een tegenmelodie. Een versie van dit nummer met dezelfde naam is ook terug te vinden op de originele soundtrack.

De tweede belangrijke suite op het album is muziek geschreven voor de wilde vrouw. ‘Mononoke Hime’ betekent in het Japans ‘wolvenprinses’, maar ze heet eigenlijk San en haar thema is te horen in “Mononoke Hime”. Het is ook het hoofdthema van de film, waarbij de melodie wordt gebruikt in het tweetalige lied. In deze suite klinkt de prachtige melodie nog beter op de piano, gespeeld door Hisaishi zelf. Dit nummer is een prachtige samenwerking tussen de piano en het orkest: soms speelt het orkest samen met de piano, andere keren nemen ze het over van Hisaishi en creëren ze een soort  heen- en weerspel op de melodie van het thema.

De film is visueel en artistiek verbluffend met intieme scènes, actiebeelden en uitgebreide visualisaties van een zeer interessante fantasiewereld. Deze worden prachtig ondersteund door de muziek met melodieën, af en toe het Mononoke-thema en taiko slagwerk die de melodieën in de actiescènes versterken, zoals te horen is in de nummers “The Journey to the West”, “The Forest of the Deer God”, “Requiem – The Demon Power” en “The World of the Dead – Adagio of Life & Death”.

Er moet nog één nummer van dit album worden vermeld en dat is “Ashitaka and San”, een andere fantastische samenwerking tussen de piano en het orkest. Dit nummer bevat  een nieuwe melodie op de piano die de relatie tussen San en Ashitaka afspiegeld, zoals de titel van de suite suggereert en het is een prachtige afsluiting van dit geweldige album.

Het mag duidelijk zijn dat ik dit album bij iedereen van harte aanbeveel. Ik hoop dat het iets in je zal doen ontbranden zoals het bij mij heeft gedaan. Helaas is er ook slecht nieuws. Het album is moeilijk te verkrijgen. Amazon.com heeft op het moment van het schrijven van dit verslag nog maar één tweedehands exemplaar beschikbaar, maar je kunt ook websites zoals CDJapan uitproberen. Ook is dit album niet beschikbaar op streamingdiensten zoals Spotify, wat me erg verdrietig maakt. Gelukkig is het internet erg groot, dus als je goed genoeg zoekt, kun je de muziek vinden. Het is zo jammer dat het moeilijk is om de muziek te vinden, maar als je ernaar hebt kunnen luisteren en je vindt het ook geweldig, laat het dan weten. Dit album verdient alle liefde en aandacht.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. The Legend of Ashitaka (5:49)
  2. TA TA RI GAMI (6:44)
  3. The Journey to the West (4:58)
  4. Mononoke Hime (4:44)
  5. The Forest of the Deer God (6:09)
  6. The Demon Power (7:10)
  7. The World of the Dead – Adagio of Life & Death(7:22)
  8. Ashitaka And San (4:30)

Totale lengte: 47 minuten
Studio Ghibli Records / Milan (1998/2001)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *